De laatste loodjes zijn altijd zwaar zeggen ze, nou dat klopt wel. Ik had dit laatste stuk graag gezeild, maar er is geen wind. En ik heb geen idee hoe lang je dan moet dobberen, dus toch maar de motor ingeschakeld en nu maar hopen dat ik niet in de problemen kom door brandstof gebrek. Hulp vragen van de reddingsdienst KNRM kan natuurlijk wel maar is ook een blamage. Het is nu tien over vijf, en ik ben nog altijd op volle zee; het is ver. Volgens het systeem ben ik om 14.18 uur bij de invaart bij het Stortemelk. Thuis komen is ook leuk, het geeft een goed gevoel weer bij mijn Tonneke te komen. Ook daarom heb ik de diesel gestart. Dat konden de vroegere zeemannen niet die moesten altijd wachten op wind hoe lang dat ook duurde, het is goed daar eens bij stil te staan. Een stukje schrijven heeft het mooie bij-effect dat je ongemerkt weer wat dichter bij huis komt. Het is nu nog 89 nm tot de invaart. Om 9.00 uur kijken wat het etmaal gemiddelde geworden is. Dit etmaal leverd 184 nm op, voornamelijk op de motor. Nu nog 70 nm tot de invaart; het is ver.
Het systeem berekend een aankosttijd van 13h;12min., ik heb dit verkeerd beoordeeld je moet die tijd optellen bij de tijd van het moment van aflezen; het is de reistijd die nog nodig is. Het is nu 9.00 uur, dus dat wordt: 22.12 uur; nachtwerk. Er is een beetje wind gekomen 5.5 knopen. Ik zeil weer, dan maar een extra nacht op zee. Midden in de nacht aankomen lijkt me ook niks. De hoogste koers die ik kan halen is 180* pal zuid d.w.z. ik kom uit tussen Terschelling en Ameland en dat moet natuurlijk niet. De koersfout is 10 graden en dat is natuurlijk weinig. Als ik zo brandstof kan sparen is dit beter, laat ik het een tijdje aankijken. Zo rond één uur komt er eindelijk wind, en tamelijk veel ook, op een gegeven moment waait het 25 knopen ( 6 Bft. ) de richting is eerst zuidoost, later zuid en tenslotte zuidwest. Daarmee schiet je flink op, het is inmiddels nacht en ik kom uit bij de oostpunt van Terschelling, als ik de shippinglanes over ben. Ik denk: nu even naar de invaart van de Vliestroom en ik ben er. Uiteindelijk doe ik over dat stukje meer dan acht uur. De stroom staat tegen, zeilen lukt niet dan maar de diesel.