• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Zondag 4 juli 2010

4 februari 2011 Reageer

De laatste loodjes zijn altijd zwaar zeggen ze, nou dat klopt wel. Ik had dit laatste stuk graag gezeild, maar er is geen wind. En ik heb geen idee hoe lang je dan moet dobberen, dus toch maar de motor ingeschakeld en nu maar hopen dat ik niet in de problemen kom door brandstof gebrek. Hulp vragen van de reddingsdienst KNRM kan natuurlijk wel maar is ook een blamage. Het is nu tien over vijf, en ik ben nog altijd op volle zee; het is ver. Volgens het systeem ben ik om 14.18 uur bij de invaart bij het Stortemelk. Thuis komen is ook leuk, het geeft een goed gevoel weer bij mijn Tonneke te komen. Ook daarom heb ik de diesel gestart. Dat konden de vroegere zeemannen niet die moesten altijd wachten op wind hoe lang dat ook duurde, het is goed daar eens bij stil te staan. Een stukje schrijven heeft het mooie bij-effect dat je ongemerkt weer wat dichter bij huis komt. Het is nu nog 89 nm tot de invaart. Om 9.00 uur kijken wat het etmaal gemiddelde geworden is. Dit etmaal leverd 184 nm op, voornamelijk op de motor. Nu nog 70 nm tot de invaart; het is ver.
Het systeem berekend een aankosttijd van 13h;12min., ik heb dit verkeerd beoordeeld je moet die tijd optellen bij de tijd van het moment van aflezen; het is de reistijd die nog nodig is. Het is nu 9.00 uur, dus dat wordt: 22.12 uur; nachtwerk. Er is een beetje wind gekomen 5.5 knopen. Ik zeil weer, dan maar een extra nacht op zee. Midden in de nacht aankomen lijkt me ook niks. De hoogste koers die ik kan halen is 180* pal zuid d.w.z. ik kom uit tussen Terschelling en Ameland en dat moet natuurlijk niet. De koersfout is 10 graden en dat is natuurlijk weinig. Als ik zo brandstof kan sparen is dit beter, laat ik het een tijdje aankijken. Zo rond één uur komt er eindelijk wind, en tamelijk veel ook, op een gegeven moment waait het 25 knopen ( 6 Bft. ) de richting is eerst zuidoost, later zuid en tenslotte zuidwest. Daarmee schiet je flink op, het is inmiddels nacht en ik kom uit bij de oostpunt van Terschelling, als ik de shippinglanes over ben. Ik denk: nu even naar de invaart van de Vliestroom en ik ben er. Uiteindelijk doe ik over dat stukje meer dan acht uur. De stroom staat tegen, zeilen lukt niet dan maar de diesel.

Bert

Bert Barendregt

Bert

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring