Bert’s verblijf in Griekenland startte al midden augustus, komt in deze blog tot het besluit om terug te keren naar huis en zoekt een walplaats voor de winter, maar dat valt niet mee. Maar eerst moet de camper terug van Pylos en ook dat leidt weer tot een heel avontuur. Eenmaal weer terug ontdekt Bert een ernstig probleem: zijn boot is zinkende: er staat water boven de vloerdelen. Oorzaak is toch een opnieuw lekkende asafdichting en daarbij: de bilgepomp doet het niet….
Ook dit keer is het weer een onderhoudend verhaal, alleszins de moeite waard om verder te lezen.

Na deze blog volgt er nog 1 aflevering van Bert’s reisverslag, waarin zijn boot uiteindelijk toch op de kant komt en hij de terugreis naar huis aanvaardt.
Hugo

Zaterdag 16 september 2023

Als alles volgens afspraak verloopt dan vaar ik weer binnendoor naar Sivota, en ik hoop dat de ligplek bij het restaurant vrij is, en dat ik de boot daar voor de winter mag laten liggen. Daarna moet ik met openbaar vervoer – de bus – naar Pylos om de camper op te halen. Hoe lang dat gaat duren weet ik niet, de boottrip duurde 3 dagen. De bus zal wel sneller gaan denk ik.

Om één uur ging ik door de brug bij Lefkada city en om 19:00 uur lag ik afgemeerd en wel in Sivota. De eerdere ligplek was nog vrij, maar de havenhulp vond dat geen goede plek. Ik lig nu aan de steiger en aan een mooringlijn, ook een goede plek. Ik ging gelijk op zoek naar de bushalte. Er gaat een bus om 06:00 uur op maandag. Het is achter in de haven waar de meeste restaurants en winkels zijn.

Als er harde wind recht op de invaart van deze haven staat kan het waterpeil daardoor flink stijgen, dat kan gevaarlijk zijn.

Zondag 17 september 2023

Vandaag moet ik de vaat doen omdat er nu warm water is en misschien is het ook een goed idee om een klein wasje te doen. Maandag moet ik de camper ophalen. Verder is het een relax dag. De boot aan de steiger laten liggen is misschien beter dan dicht bij de rotsen. Als de meeste boten in de winter vertrekken, kan hij ook niet in botsing komen met anderen. Er is een beetje wind die van zee recht deze baai in waait en dat is goed te merken aan de bewegingen die de boot maakt. Ik kan mij dus wel voorstellen dat het hier onrustig zal zijn als het echt hard waait. Maar de vraag is hoe erg is dat, als er geen andere boten zijn waarmee je kunt botsen?

De afsluiters van het toilet doen het weer prima, maar de Jabsco pomp doet niets. Staat te lang droog denk ik, maar het is ook mogelijk dat de kleppen niet goed werken. Je kunt je behoefte altijd nog doen op de emmer of hier aan de wal. Maar misschien is het niet verkeerd om er even naar te kijken.

Maandag 18 september 2023

De bus arriveerde exact op tijd om 06:30 uur en er was ook nog een vrouw die voor haar werk in Lefkada stad moest zijn. Voor deze bestemmingen gebruiken ze een iets kleiner type bus en de chauffeur was zeer vlot in het rijden van de route.

De vrouw zocht voor mij uit wat de beste route was. Ik wilde via Athene, zij adviseerde om via Patra te gaan en daar een taxi te nemen naar de bushalte voor Kalamata. En zo deed ik het. We waren voor 12:00 uur in Patra en ook de taxirit was snel, maar de bus naar Kalamatra ging pas om 16:00 uur. Om de tijd te doden maakte ik een wandeling langs de haven en belandde in een keurig restaurant waar ik spaghetti met garnalen en mosselen nam. Dat smaakte heerlijk en was niet duur (€ 16.00 inclusief een Heineken van een halve liter). Toen begon het wachten, tot het uiteindelijk 4 uur werd.

De bus volgt de route die ik zelf ook altijd neem, langs de kust tot Kaparicia. Alleen rij ik daarna door naar Pylos. Maar de bus reed terug naar een weg die naar de weg Athene -Kalamata leidt. We kwamen daar aan toen het net donker begon te worden. De bus naar Pylos vertrok pas de volgende dag om 10:00 uur. Zo lang wachten, daar had ik geen zin in, dus ik begon te wandelen.

Maar ik liep in de verkeerde richting, daarom vroeg ik of iemand de route in mijn telefoon kon zetten. Er kwam een meisje die zei dat doe ik wel even, maar ik was niet “on line”,  ze zette haar wifi in mijn telefoon en vroeg nog wel: lopen? ,dat kan niet, veel te ver. Maar ik had mijn route en begon aan de wandeling.

In Messinias was nog een tentje open die nog suflaki’s aan het grillen was. Ik nam er één en een pilsje en wandelde weer verder. Bij de afslag naar Keroni heb je er 30 km op zitten. Daarna kwam de verlatenheid, het is er aardedonker, er was geen maan en de sterren werden afgeschermd door de wolken. Ik begon moe te worden en liep strak op de witte lijn links van de weg.

Dinsdag 19 september 2023

Ik verlangde naar wat straatverlichting en een bushalte omdat daar altijd een bank in zit waarop je even kunt rusten. De eerst lantarens waren van een heel klein dorp zonder halte, dus doorlopen maar weer. Toen kwam er uiteindelijk een groter dorp met een halte en een bank. Ik ben er even gaan zitten en toen weer verder. In dat zelfde dorp stond bij een huis een oude gestoffeerde stoel buiten in de tuin, ik ben er even in gaan zitten en in slaap gesukkeld. Daarna weer verder om zo ongeveer 05:00 uur rustte ik weer wat uit in een bushalte en toen weer verder. Het was niet zo heel ver meer naar Pylos.

Plotseling stopte er een auto die in de richting Kalamata reed en die mij een lift wilde geven. Ik zei “U rijdt in de richting Kalamata en ik moet naar Pylos. Daar staat mijn camper dus ik rij niet met u mee naar Kalamata”. Hij zei: “Ik breng je wel naar Pylos”. Zo zie je, er zijn ook heel aardige Grieken. Hij bracht mij naar Pylos. Ik was daar heel blij mee want ik begon het toch koud te krijgen.

Onderweg belde hij iemand die goed Engels sprak en die vroeg “heeft u iets nodig, kunnen we helpen?” Ik antwoordde dat dat niet nodig was omdat ik van alles in de camper had, dat de supermarkt weer open was en dat ik dus kon kopen wat ik nodig mocht hebben. Eenmaal op het haventerrein reed hij gelijk naar een grote camper. Ik zei “zo groot is mijn camper niet” en wees hem de juiste. Ik bedankte hem heel hartelijk.

Ik kon de sleutel van de camper niet uit mijn broekzak krijgen omdat ik mijn vingers niet kan strekken – ouderdom komt met gebreken – maar tenslotte het lukte het en kon ik de camper openen. Daarin bevond zich lang niet alles wat ik nodig had. Ik had vers brood nodig en vooral toiletpapier. Na een cappuccino bij de bakkerij en een bezoek aan de supermarkt moest ik wel snel naar de WC. Daarna een kort slaapje en toen op zoek naar Adam, maar hij was er niet meer, en zo begon ik aan de reis terug naar de boot. De gewone route over Kapparicia en Patra, toen met de ferry over naar de noordkant, daar parkeerde ik de camper op een parkeerplek waar mensen naar de nieuwe brug kunnen kijken. Er was niemand, dus een prima plek om te overnachten.

Woensdag 20 september 2023

Ik was vroeg wakker en at het restant van het keiharde brood met water, kaas en marmelade, en ging op weg naar Lefkada. Dat is eigenlijk heel eenvoudig ware het niet dat Griekenland dat niet logisch oplost. Ik moet naar route 5 en dat was simpel want daar zat ik al op, maar op een gegeven moment kom je op een rotonde en de enige weg in de goede richting is de tolweg en die wilde ik niet. Ik beide andere afslagen geprobeerd, maar ze waren beide fout – controle via Google Maps. Er bleef dus maar één mogelijkheid over: de tolweg en dat deed ik dus. Bij de betaal slagboom bleek dat deel gratis te zijn. Dat is natuurlijk mooi, maar een beetje meer duidelijkheid zou mooi zijn.

Dan volgt de afslag Lefkada en dan kom je op een nieuwe schitterende snelweg, Helaas is die nog niet helemaal klaar, maar er wordt hard aan gewekt. Om 11:00 uur was ik bij de drijvende brug, dus net bij de openingstijd. De weg naar de haven (Sivota) is eenvoudig, maar ik moest wel aan de andere kant van de haven zijn. Daarvoor waren er twee mogelijkheden, langs de haven of langs een heel smal weggetje achter de huizen langs. En daarin maakte ik een fout, ik koos een smalle weg te vroeg. Ik had dat wel snel door, maar je kunt nergens keren, daarvoor is de weg overal te smal.

Op een gegeven moment hielt de asfaltering op en dacht ik.. dit gaat fout, ik moet terug. Maar het is bergland, aan één kant de rotswand en aan de andere kant de afgrond…

Er kwam een iets breder stukje – heel kort – dus hier moet ik keren dacht ik, anders lukt het nergens. Ik hield de rotswand aan de achterkant van de camper, zodat ik bij de afgrond het beste zicht had. Het ging, ik had slechts 10 cm om heen en weer te gaan. Op een bepaald moment slipte de wielen zelfs weg, maar gelukkig de goede kant op – het mag ook wel eens mee zitten – en zo kwam ik gekeerd. De andere weg was net zo onmogelijk smal, maar kwam uit op een pleintje waar ik ook nog kon parkeren. De weg langs de haven is de beste mogelijkheid, maar die is verboden en staat ook vol met tafeltjes en stoelen voor de restaurantgasten.

Terug in de haven kreeg ik een domper te verwerken toen bleek dat ik er niet mocht blijven liggen. Voor de 4 dagen dat de boot er lag moest ik € 100.00 aftikken en moest ik weg.

Ik lig nu in een andere veel grotere baai (geankerd) en dus zonder toegang tot land. Maar er is morgen weer een dag. Maar zo langzamerhand ga ik toch denken aan terugkeer naar Pylos, wat ik eigenlijk niet wil, maar overmacht wint altijd.

Donderdag 21 september 2023

Bert heeft zijn boot blijkbaar omgevaren van Sivota naar het noordelijk gelegen Nydri en is het hem gelukt om van de ankerplek te verhuizen naar de wal. Het verhaal gaat hier verder(red.).

De plaats waar ik nu aan de steiger lig, heet Nydri en is veel groter dan Sivota. Er zijn hier ook grote vlakke stukken zodat de wegen breder zijn en er ook mogelijkheden zijn om de boot op het land te parkeren. Misschien is het toch beter de boot op land te laten zetten.

Dan is het probleem van waar ik de boot laat voor de winter, ook meteen opgelost.

Het probleem van de winterberging werd overruled door een veel ernstiger probleem: de boot was aan het zinken, er kwam veel water naar binnen dat niet meer door de bilgepomp werd weggepompt. In de voorkajuit dreven de vloerplanken al, echt dramatisch en ik raakte in paniek.

De havenmeester zag het probleem en zorgde voor een technicus en een klein dompelpompje om mij te helpen de oorzaak te vinden. De technicus bleek een Engelsman te zijn die direct de pomp installeerde en aansloot op mijn accu’s. Dat laatste deed ik overigens zelf. Hij zei dat de pomp wel liep, maar er kwam geen water uit de slang. De slang was te lang en zat vol knikken. Hij sneed de slang af en legde hem in de afwasbak. Dat was slim omdat het water rechtstreeks naar buiten gaat/ Uiteindelijk begon het water te stromen en daalde het water, maar wel heel langzaam. De monteur ging eerst lunchen.

Toen hij terug kwam was het water zo ver gedaald dat de oorzaak kon worden gezocht. Het bleek de nieuwe seal van de schroefas te zijn. Niet de seal lekte, maar de aansluiting op de romp van de boot. Ik had de oude roestvrijstalen klem weer gebruikt in de veronderstelling dat die precies hetzelfde was als de nieuwe, dat bleek niet zo te zijn. De oude klem was 1 mm dik en de nieuwe 2 mm en dat was mij ontgaan.

Voor meerdere zekerheid zette hij niet alleen de dikkere klem er op, maar ook nog een laagje rubber tussen het oude en nieuwe plaatje onder de sluitnaad van de klem. Pas toen was de verbinding waterdicht en begon het water echt te dalen. Maar de bilgepomp doet nog altijd niets. Ik heb aangeboden om de bilgepomp uit te bouwen zodat je er beter bij kan.

De monteur heeft ook nog vast kunnen stellen dat de generator geen stroom levert. Hij gaat op zoek naar een andere of een nieuwe, of hij laat de mijne repareren.

Vrijdag 22 september 2023

Vandaag ga ik de bilgepomp uitbouwen, dat lijkt niet al te moeilijk, hij zit slechts met 4 schroeven vast maar waarvan er één slecht bereikbaar is. Uiteindelijk wordt deze toch door de monteur losgeschroefd. De bilgepomp is kapot. We hebben er gewoon 12 V op gezet en hij loopt niet. We hebben dus een nieuwe gekocht, ziet er hetzelfde uit als de oude, maar is niet van Jabsco. In de verpakking zat ook nog een filter, maar ik denk dat het oude filter beter is. Ik laat dat maar aan de monteur over. Hij is met de oude generator naar een elektromonteur om aan een andere dynamo te komen. Als dat lukt ben ik hier klaar en komt het hoofdprobleem weer terug; waar laat ik de boot voor de winter?  

Toch is er best wel veel bereikt vandaag, de bilgepomp is vervangen en de dynamo is naar een reparateur.

Ik zag dat er nog een bus ging naar het zuiden van Lefkada om 17:45 uur. Ik dacht die kan ik nog halen, maar alle tijden zijn Lefkada tijden. Ik was veel te vroeg, maar hij kwam uiteindelijk wel. Hij rijdt alleen eerst helemaal door tot het eindpunt, wacht daar dan een half uur en gaat dan weer terug. Het was een grote bus en ik was benieuwd hoe ze dat zouden oplossen, omdat zo’n bus in Sivota niet kan keren. Wel, Grieken zijn praktisch, ze lieten mij uitstappen op het kruispunt van de hoofdweg en de weg naar Sivota. Ik vroeg nog: ‘gaat u niet naar Sivota?’ Hij –  de conducteur – zei: ‘nee, je kan alleen te voet, have a nice walk!’

Dus weer een nachtwandeling, maar niet zo ver als bij Kalamata en de weg gaat constant naar beneden, met een behoorlijke helling. Dat loopt wel lekker, maar het is best nog een heel eind, dus ben ik naar een restaurant gegaan en nam daar een porc steak en een pils (€ 16,00). De steak was fantastisch en groot. Ik heb een klein poesje nog mee laten delen en ging daarna bij aankomst in Sivota in de camper slapen.

Zaterdag 23 september 2023

Om half drie was ik uitgeslapen en ben ik terug gereden naar Nydri. Uiteindelijk is dat een betere plek omdat er veel meer ruimte is.

Dit is een zeekaart van de Ionische Zee bij Lefkas (red)

Wat het liggeld is aan deze steiger (pontoon) dat weet ik niet, maar er zijn natuurlijk kosten. De havenmeester is langs geweest om te zeggen dat je normaal voor 11:30 uur vertrokken moet zijn, maar ik kan niet weg omdat de dynamo niet is gemonteerd  want die is in reparatie. Hij, de havenmeester, wilde wel weten wanneer ik die weer terug krijg. Ik zei vandaag, als alles goed gaat. Het is nu kwart over elf en de monteur komt meestal rond het middaguur.

Ik heb de hele dag gewacht, maar de monteur is niet gekomen. Dat betekent natuurlijk dat de generator niet klaar is. Hoe lang gaat dit niet duren? Bij het invallen van de duisternis kwam de monteur ineens opdagen met de gerepareerde dynamo in zijn hand. Ik zei dat we die morgen wel zouden inbouwen, maar hij zei nee, we doen het meteen, want je moet hier morgen weg zijn.

We togen aan het werk, maar het is lastig, de trap moet wel weg want dan kunnen we er iets beter bij. En met de moer aan de voorkant is de montage eenvoudiger, dan kun je het pijpje – een afstandsbus – al aan de bout hangen en hoef je nog maar één gat te zoeken om de bout door te steken. Ik zei hem om de hamer voor het laatste tikje te gebruiken. Met de headlight kon ik goed zien op welke kant het tikje moest, en zo kregen we hem erdoor. De rest is daarna heel eenvoudig. De monteur zei me om de motor te starten, maar dan moesten we wel eerst de trap terugplaatsen. Ik deed dat zelf omdat de trap erg zwaar is en ik nog iets meer kracht had. Toen startte ik de diesel, en de monteur meldde dat de dynamo prima laadde. En dat was ook zo. Morgen de afrekening van de monteur en de steiger.

Ik overweeg om gelijk een nieuwe dinghy te kopen, want ankeren zonder mogelijkheid om aan land te gaan, dat wil ik niet meer.

Zondag 24 september 2023

Ik weet niet of de shop open is op zondag, anders heb ik weer een probleem, omdat ik  niet aan land komen. De shop was open, maar ze hadden maar één opblaasbare boot en die was veel te groot.

De steiger heb ik afgerekend, € 25.00 per dag, dat is niet vol te houden, de monteur nog niet.

Het vinden van een ligplaats gaat een groot – misschien wel te groot – probleem worden. Ik sprak een Nederlander die hier met een camper is en die zei dat hij iemand kende die ook in Griekenland zeilde, maar die alle problemen zo zat was dat hij is teruggegaan naar Nederland. Ik zei dat ik dat ook liep te overwegen. Maar dan moet je wel vroeg in het jaar vertrekken.

Ik ben gaan wandelen naar de Vliho Yacht Club, hiervandaan ongeveer 45 min. Deze jachtclub ligt direct aan de grote weg die rond het hele eiland loopt. Ze hebben alleen ligplaatsen aan pontoons (steigers) en geen parkeerplaatsen op land. Ik moet morgen gaan kijken wat mogelijk is.

Maandag 25 september 2023

Vandaag heb ik de knoop doorgehakt: ik ga naar huis. De enige mogelijkheid is de boot op  land te parkeren, dat is veilig maar duur, € 2160,00 voor 9 maanden. Maar ik begin genoeg te krijgen van Griekenland en naar Pylos wil ik niet meer. Ik vind dat een afschuwelijke haven zolang de crimineel Nikos daar rond loopt (de eigenaar van de duikschool), dus volgend jaar ga ik terug naar Nederland.

Maar ik vind de winteropslag bij WSV Thales ook afschuwelijk, niet alleen omdat de mast eraf moet, maar ook omdat de boot extreem smerig wordt daar. Het afgevallen blad en de aanwezigheid van het diervoeder overslagbedrijf zijn hier debet aan. Ook dit is een voorbeeld van de “wet van behoud van ellende”. Je onderneemt iets om een probleem kwijt te raken en je krijgt er een ander probleem voor terug.

Maar als ik hier over doordenk dan is het feit dat mijn Tonneke er niet bij is, eigenlijk het wel ergste is.

Wordt vervolgd