Blog04: Reisverslag Bert Barendregt: Terug in Griekenland 2023
Er staan een hoop klussen voor Bert op het programma, want er moet nogal wat achterstallig onderhoud worden verricht (wat niet zo verwonderlijk is na zoveel jaar stilstand..). En verder is het maar voor anker liggen nabij Preveza en gedwongen wachten op de walplaatsing bij Aktio marina. En dan dagen lang niet van boord kunnen, is ook wel heel erg saai.
Daarnaast is het accumanagement aan boord toch niet in orde, ondanks de zonnepanelen. De defecte dynamo zal daar zeker ook debet aan zijn. Voor het oplossen van alle problemen duikt Bert in deze blog wat dieper in werktuigkundige details, soms wel wat te technisch voor ons lezers, denk ik… ;>) Het geloof in enig Griekse vaardigheid en in het nakomen van afspraken blijft ook in dit verhaal matig tot geen..
Hugo
Zondag 3 september 2023
De saaiheid is nu al voelbaar omdat er niets te lezen is. Accuspanning 13,4 V.
Het lijkt er op dat de zonnecellen aan de elektriciteitsvraag kunnen voldoen. Daar ben ik blij om, omdat als de bilgepomp het binnenkomende water niet meer kan afvoeren, dan loopt de boot langzaam vol en dan is het maar de vraag of die vijf dagen niet te lang zijn. De vaardagen moeten er nog bij worden opgeteld. Accuspanning 13,6 V. Toch lijkt het er op dat de zonnecellen het verbruik van koelkast en bilgepomp wel aan kunnen, nu om 14.00 uur is de accuspanning 13,7 V. Dat is beter dan ik had durven hopen.
Ik heb de Grieken als niet erg betrouwbaar ervaren als het om afspraken gaat, maar het volgende is echt wel nodig:
. Schoonspuiten van de onderzijde van de boot
. Schoonspuiten van de schroef
. Een nieuwe schroefas-afdichting van Volvo
. Een nieuwe dynamo
. Een nieuw brandstoffilter als spare
. Een nieuw oliefilter als spare
En verder moet ik:
. de gestolen schroef van de boegschroef weer monteren
. de anodes op de schroefas vervangen
. proberen te bereiken dat de afsluiters van toe- en afvoer van het toilet weer open en dicht kunnen (zit muurvast op dit moment)
Ik schrijf dit maar op dan wordt er niets vergeten.
Waar ik mij de meeste zorgen om maak: kunnen ze de nieuwe delen wel op tijd leveren?
Andere blijvende zorg: de accuspanning. Nu om 10:30 uur: 13,1V
Maandag 4 september 2023
De accuspanning is nu om 12:45 uur 13,4 V. Ik heb de telefoon kunnen opladen en met het eten zit het wel goed want ik had ook nog muesli. Wachten is altijd saai. Omdat de dinghy kapot is zit ik te denken, is misschien een niet opblaasbare bijboot beter? Maar van welk materiaal moet je die dan maken? In hout heb ik niet zo veel vertrouwen, dat gaat rotten. Polyester is beter denk ik en duurzamer.
Het is vandaag bewolkt en het regent, gepaard met onweer. De 30 graden wordt niet meer gehaald, het is 27,3 graden. Dat het wat koeler is eigenlijk wel prettig, want de hitte is heel afmattend.
Ik zou wel graag aan de gang gaan met al die werkjes. Dat wachten is moeilijk.
Dinsdag 5 september 2023
Het eerste wat je controleert is de accuspanning, die is: 13,2 V. Gisteren was een regendag, vandaag is het nog zwaarbewolkt, maar het regent niet.
De temperatuur is 20,7 graden, dus het typische weer waar Griekenland zo beroemd om is, dat is er niet meer. De herfst komt er aan. Ik heb nog een half brood, een anderhalve rol beschuit en ook nog Griekse yoghurt met muesli, dus met het eten zit het wel goed.
Hoewel ik de omvormer aan heb staan neemt de accuspanning nog toe, dus de zonnecellen doen wel wat ondanks de bewolking. Het is nu 13,4 V.
Ja, wachten is saai, maar het is niet anders.
Nu ik weer de beschikking heb over de kaart probeer ik de rotsen te vinden waarmee ik zoveel moeite had om er voorbij te komen, maar ik kan niets vinden. Heb ik aan zinsbegoocheling geleden en waren die rotsformaties er in werkelijkheid niet? Het blijft raar. Maar één ding is duidelijk, de kaart kun je niet missen! Dus zonder stroom aan boord is het niet te doen.
Woensdag 6 September 2023
Nog een dag van saai wachten. Het is weer een regendag en ik heb nog 5 sneetjes brood die ik voor morgen wil bewaren. Voor vandaag wordt het pannenkoeken bakken, daarvoor is alles aan boord. Alleen wil ik graag wat zon dan kan ik de mixer gebruiken.
Accuspanning is nu 13,6 V en dat valt niet tegen.
Ik heb de pannenkoeken gebakken en dat ging prima. Ik kon zelfs de mixer gebruiken. Accuspanning 13,4 V. En voor morgenvroeg is er nog een beetje brood.
Donderdag 7 september 2023
Vandaag gaat het gebeuren, ik ben de derde boot die uit het water gehesen gaat worden. Ik hoop dat er walstroom is en dat de benodigde onderdelen “snel” geleverd kunnen worden, zodat ik zo snel mogelijk kan beginnen met alle werkjes.
Om 14:30 uur ben ik in Aktio marina, maar dat was blijkbaar niet helemaal de bedoeling.
Ik meen toch echt te hebben verstaan dat ik de derde zou zijn die uit het water gehesen zou worden, maar er verscheen niemand op de steiger langs de hijsplek.
Toen ik uiteindelijk het rondjes varen zat was, besloot ik om langs de hijsplek aan te meren, alleen was dat niet zo eenvoudig.
Eerst stootwillen (fenders) uithangen en dan zonder hulp van de wal aanmeren. Alleen liep er een buis langs de kade en moest ik dus van de boot afspringen. Maar het ging heel goed, je moet soms een beetje brutaal zijn anders kom je nergens.
Het hijsen en het plaatsen van de boot op de wal is blijkbaar uiteindelijk toch goed gekomen en gaat Bert’s verhaal hier verder (red.) :
De boot is enorm aangegroeid met zeedieren. Zo erg heb ik het nooit eerder gezien. Adam had gelijk: de boot móest uit het water. Ze zijn hem nu aan het schoonspuiten en in de regen aan het afkrabben, want het is slecht weer. Alle papieren waren in orde, maar dat de registratie elk jaar vernieuwd moet worden, dat wist ik niet. Ook de verzekering zoals die in de computer staat is oud, maar ik heb wel degelijk een verzekering.
De mensen verwonderen zich erover dat ik zo’n grote boot alleen zonder hulp kan bemannen. Ze etaleren hun achting voor mij.
Nu ik deze tekst intik hoor ik steeds de hogedrukspuit waarmee ze de boot aan het schoonmaken zijn. Coppercoat groeit wel aan maar het zit niet zo heel vast. Ik slaap op de boot, maar er zijn hier toiletten en douches. Er rijdt ook een busje naar Preveza waar je voordeliger boodschappen kan doen. Ook krijg ik walstroom en verder moet ik precies aangeven wat ik nodig heb. Dan wordt dat ingekocht als het hier niet op voorraad is.
Vanavond sprak ik iemand uit Duitsland die vertelde dat er in Preveza een werkplaats is waar ze generatoren kunnen repareren. Dus morgen begin ik met de dynamo uit te bouwen. Hij opperde ook nog dat het misschien aan slechte contacten te wijten is, maar dat kan ik nu niet meer controleren nu de boot op land staat.
Vrijdag 8 september 2023
Vandaag heb ik de dynamo uitgebouwd die meegaat naar Preveza waar deze gerepareerd kan worden. Ik ben ook nog bezig geweest met de afsluiter van de WC, d.w.z. ik heb ze ingespoten met penetrerende olie, maar voorlopig zonder resultaat. Verder heb ik geprobeerd de propeller van de boegschroef er weer aan te zetten, maar de schroefas is zo erg aangegroeid dat ik dat er niet af kreeg. Ik moet een zo lang mogelijke schroevendraaier hebben en niet breder dan 4 mm, misschien is het dan mogelijk om de aangroei van zeedieren weg te bikken. Het is keihard, ook de harde aangroei op de as zelf is bijna niet weg te krijgen. Misschien dat het met een houtbeitel zal lukken. De as ligt heel diep in de tunnel, dus moet je iets hebben dat aan de voorkant snijdt.
Omdat ik er met de haargroei niet meer uitzag ben ik met de tondeuse aan de gang geweest en ik kreeg een applaus van de bewaking! Ze kenden me niet meer terug.
Ik ben dus hopelijk wat toonbaarder morgen in Preveza.
Toen ik bij het koken de kooktijd in de gaten wilde houden, ontdekte ik dat mijn horloge er nog moest hangen. Ik ging gelijk terug, maar het klokje hing er niet meer. Dus liep ik direct naar de bewaking, die vroeg “Marka?”. Ik zei “Seiko, een vijfje”! Hij gaf het direct terug.
Zaterdag 9 september 2023
Om 10:00 uur vertrekt het busje naar Preveza, daar moet ik dus wel inzitten.
Er was een Duitser die dacht dat de koolborstels in de dynamo vervangen moesten worden, maar het is een wisselstroom dynamo en die hebben geen koolborstels.
Het busje ging keurig op tijd. In Preveza heb ik een extra lange smalle schroevendraaier gekocht en een houtbeitel. Daarmee ben ik de harde kalkafzettingen te lijf gegaan en dat hielp. Daarna het asje schoonmaken met polijstpapier en toen passen. De schroef ging er niet helemaal op, maar een tikje met een houten stokje en de hamer bracht alles op zijn plaats. Maar nu bedenk ik mij dat ik er vet achter had moeten doen, dus moet hij er morgen weer af…
Zondag 10 september 2023
Vandaag moet ik proberen om de afsluiters van het toilet – aan en afvoer – weer gangbaar te maken. De afsluiters zitten op dit moment muurvast. Dat betekent dat ik mijn behoefte moest doen op de emmer en het daarna overboord moest gooien. Nu ik op het droge lig speelt dit allemaal niet, er zijn hier goede toiletten en douches.
Ik ben er in geslaagd om beweging in de toiletafsluiter te krijgen, hij gaat nu wel open en dicht maar erg makkelijk gaat het niet. Ik spuit hem iedere keer weer in, in de hoop dat het steeds makkelijker zal gaan. Ik zie wel of het echt verbetert of niet.
De avondmaaltijd was iets paella-achtigs met souvlaki in plaats van kip, zonder ui want dat had ik niet meer en zonder vis. Maar bij trek smaakt alles.
Maandag 11 september 2023
De marina shop kon wel een nieuwe Volvo afdichting leveren, dus ben ik nu bezig de oude te verwijderen. Daarvoor moet de koppelingshelft op de schroefas verwijderd worden en dat is nog niet zo eenvoudig. Ik heb een soort poelietrekker gemaakt die je afdrukt met een M8 RVS bout. Helaas redt deze het niet, de bout wordt krom. Ik kan nog naar M10 en dan niet RVS maar M10 Klasse 12.9, als ik daar aan kan komen. Als dat nog niet sterk genoeg is moet ik naar M12, maar mijn grootste boor is 10 mm. Moet het toch groter dan moet ik het gat uitvijlen, dat lokt me niet aan. Maar het is niet anders.
Dinsdag 12 september 2023
Elke dag gaat er een minibus naar Preveza, vertrek 10:00 uur en terug om 12:30 uur. Ik zorgde dat ik op tijd was omdat ik een zware hamer nodig had en een sterkere afdrukbout. De hamer werd een moker en de bouten M10, Klasse 8.8, die zijn veel sterker dan RVS en voor de zekerheid kocht ik ook nog een M12 bout. Het lukte allemaal, ook kocht ik nog een vis voor maar
€ 3 en groenten.
Eenmaal terug heb ik in het stukje hoeklijn het middelste gat opgeboord naar 10 mm en toen drukken maar. De koppelingshelft kwam niet los, maar een tikje met de moker was voldoende en met een knal kwam de koppelingshelft los.
Vernieuwen is dan zo gepiept. Dat is dus ook klaar. Nu maar hopen dat de HeliCoil en de dynamo ook snel komen.
Of de vis lekker zal zijn dat moeten we avonduren, maar afwisseling is nooit verkeerd. Nou, de vis smaakte heerlijk. Ook dit maakte ik net zo als paella, dus alles in één pan, eenvoudig en lekker.
Woensdag 13 september 2023
Als nu eindelijk de andere spullen ook klaar zijn en de inverter en ook de HeliCoil M8 geleverd wordt, kan ik weer varen. Ze hebben inderdaad HeliCoil in Griekenland. Een doosje compleet met tap enz. kost € 60,00. Dat vonden de Grieken te duur, dus hebben ze M 10 in de asmoer gemaakt. Maar dat betekent wel dat het gat in het anodemateriaal (zink) ook groter moest worden en vooral de kamer van de boutkop, die moest nou rond 16 mm worden. Nu de dynamo nog en ik ben klaar.
Maar eerst moet ik het toilet afronden. Maar dat is inmiddels ook naar tevredenheid gangbaar gemaakt, het gaat nog wel een beetje zwaar, maar het is te doen.
Ik heb wel te horen gekregen dat de dynamo repareerbaar is, maar dat de eerste monteur hem niet konden maken omdat hij bepaalde onderdelen niet kon krijgen. Ze hebben toen een ander bedrijf opgezocht. Ik hoor morgen hoe de vlag erbij staat.
Donderdag 14 september 2023
Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Op veel “technische” gebieden is Griekenland een ontwikkelingsland. Of er voldoende kennis is kan ik niet beoordelen, maar de middelen zijn ontoereikend, dat kan ik wel vaststellen.
Ik heb het principe besluit genomen om de boot weer in het water te doen, ook als de dynamo hier niet gemaakt kan worden. Griekenland bevestigt hiermede dat het een ontwikkelingsland is, immers:
- het onderwaterschip is schoongemaakt
- de boegschroef is weer gemonteerd
- de Volvo schroefas afdichting is vernieuwd
- de toilet afsluiters gaan weer open en dicht
- de anodes op schroefas en schroef zijn vervangen
Niet gelukt zijn:
- een oliefilter als reserve aan boord
- een brandstoffilter als reserve aan boord
- een goed wekende dynamo op de dieselmotor
Overige mankementen zijn:
- de bijboot is lek
- de magnetron-oven plateau draait niet
Ik heb het hele stuk van Pylos tot de Aktio marina bij Preveza afgelegd zonder werkende dynamo. Vaartijd 3 dagen en naar de mooie haven in het zuiden van Lefkada – de plaats Sivota – kost één dag.
Beloofd was dat ik de dynamo om één uur terug zou krijgen. Maar nee dus, weer niet waar gemaakt. Het is nu opgeschoven naar 15:00 uur. Ik ben benieuwd of dat nu wel gaat lukken.
Vrijdag 15 september 2023
Blijkbaar is de dynamo wel geleverd en gaat het verhaal hier verder (red.).
De boot kon niet het water in omdat er een moertje van een terminal van de dynamo was zoekgeraakt. Ik dacht dat dat moertje M5 was en dat had ik niet aan boord. De plek is moeilijk bereikbaar en slecht zichtbaar. Ik heb nieuwe moertjes gekregen, maar dat bleek toch niet de goede maat. Het moest toch M6 zijn en die had ik zelf aan boord. Ik kon dus nu de dynamo verder inbouwen. Of hij het doet weet ik niet omdat ik op land de diesel niet mag starten. Als hij het niet doet, bouw ik hem in Sivota opnieuw uit en neem hem mee naar huis om hem te laten nakijken.
Morgen ga ik opnieuw het water in en ga ik naar Sivota. De rest van de dag is een rustdag.
Wordt vervolgd
Follow Us!