Tijdens het opruimen van foto’s op mijn mobiel vond ik nog foto’s van onze excursie naar het IJssellinie museum in Olst op zaterdag 16 maart, als vanouds voortreffelijk geregeld door onze Activiteitencommissaris, Harrie Stevens.
We brachten toen een bezoek aan de Kommando en Hospitaalbunkers, maar ook aan de inlaatwerken op het uitgebreide terrein langs de IJssel, maar wel na eerst een ontvangst in de Havenzate De Haere voor koffie en gebak.

De rondleiding werd verzorgd door Bert Schut, een bekende van Harrie en één van de vele vrijwilligers die het museum het hele jaar door in stand houden. Ik weet niet hoe de geschiedenis van het ontstaan van de IJssellinie bij iedereen is overgekomen, maar ik was diep onder de indruk van het hele verhaal en wat daarvan nog op deze fraaie manier getoond kon worden. En dat terwijl ik jaar in, jaar uit, met onze boot op de IJssel heb gevaren langs die betonnen muur dat er blijkbaar deel van uit maakt en steeds gedacht dat het een kale laad-en loswal was…(en laat nu net gisteren op het journaal die betonnen wal te zien zijn, waarlangs een noodbrug over de IJssel door de Genie werd geslagen in het kader van nu gaande NAVO oefening Steadfast Defender).

Net als de bewoners in de omgeving van Olst en omstreken destijds nooit geweten dat daar in de 50e jaren een groots waterlinie bouwwerk werd opgetuigd dat ons land had moeten beschermen tegen een mogelijke Russische invasie of in ieder geval het vertragen ervan. Dit zich allemaal  in het diepste geheim afspelend in de periode van de Koude Oorlog en ‘Top Secret’ gehouden tot 1990.
(Voor wie de geschiedenis van de IJssellinie nog eens wil nalezen, zie de informatie van het museum:

Ik heb me voorgenomen om dit museum zeker nog eens te bezoeken met Marianne, al was het alleen maar om van tevoren op het kasteel De Haere neer te strijken voor een kop koffie.

Al is het alweer bijna een maandje geleden: het was een zeer geslaagde winteractiviteit, met dank aan Harrie. Een evenement voor herhaling vatbaar! Hopelijk kan dit volgend jaar gewoon voortgezet worden…