• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

PV WSV zeilen

[photosmash id=3]

Aldebaran, 15 maal groter dan de zon, oog in het voor de navigatie belangrijke sterrenbeeld De Stier, bedreigd door de Boogschutter. De naar deze ster genoemde tweemast rivierklipper uit 1893, oorlogsslachtoffer van de 2e WO, herrezen en omgebouwd tot zeilende tweemast klipper, mochten wij (b)e(r)varen als werknemers van Thales Naval uit Hengelo tijdens de excursie van een gezamenlijke activiteit van de Personeelsvereniging en de Watersportvereniging van Thales. De natuurlijke affiniteit die wij allen hebben met zee en schepen, en het enthousiasme om dit schepen onder de voeten te hebben, was af te lezen van alle 45 gezichten. Want genoten heeft een ieder!

De tocht van Lelystad naar Enkhuizen werd ingezet met een hartelijke ontvangst met koffie en cake, door de eigenares, Moniek van der Werff, en de bemanning Marieke en Thomas en hun hond Charlie. Al snel won Thomas het vertrouwen van de jongere gasten toen hij ze uitdaagde om het kluivernet strak te zetten en twee jonge dames erop uit te sturen om in het waternet de grote kluiver klaar te maken voor het hijsen. Daarna was het de beurt aan de mannen met spierballen om de zeilen omhoog te lieren. Naarmate het zeil hoger kwam werd het tempo, waarmee de lier rondgedraaid werd, langzamer want ook hierbij geldt: de laatste loodjes wegen het zwaarst. Met een in eerste instantie rustig windje, kwispelend tussen west en zuidwest, ging het met alle zeilen op, richting Enkhuizen. Tijdig draaiend aan het grote stuurrad doet de klipper statig in rechte lijn naar de Krabbersgatsluizen glijden. Een prachtige variatie van luchten, kleuren en (onweers)wolken maakt van deze heenreis een onvergetelijke ervaring.

Met een door Marieke kundig uitgevoerde manoevre, en een perfecte �lassoworp� van Thomas met de voortros om de bolder op de kade bij de ingang van de Nieuwe Haven wordt de Aldebaran afgemeerd in Enkhuizen. Tijd om de benen te strekken, een hapje/visje te doen en de prachtige historisch stad te bezoeken.

Om drie uur stapt iedereen weer aan boord, om eerst een groepsfoto te maken en daarna via het IJsselmeer terug te varen naar Lelystad. De route voert vlak langs de dijk Enkhuizen-Lelystad. De wind is behoorlijk toegenomen tot 5 Bft en staat pal achter wat het varen op gijpkoers extra spannend maakt. De Aldebaran schiet met een vaart van meer dan 10 knopen vooruit. De gijp-manoevre die onderweg uitgevoerd moet worden, daar waar de dijk naar stuurboord wijkt, wordt met inzet van alle goed geinstrueerde bemanningsleden uitgevoerd. De manoevre wordt spannender omdat de gijp gepaard gaat met een extra donderslag uit de onweersbui die aan bakboord van ons langstrekt. De donkere lucht aan bakboord, de felle zon aan stuurboord, het groene water, de snelheid van dit stoere schip, alles laat een onuitwisbare indruk na bij de opvarenden. De grote snelheid van het zeilschip doet, bij het marifoon contact met een gelijkopvarend binnenschip bij het aanvaren van de Houtribsluis bij Lelystad, de binnenvaartschipper verbaast vragen of we echt alleen onder zeil varen of ook nog de motor bij hebben staan. De bevestiging dat we deze snelheid alleen te danken hebben aan het enorme zeiloppervlak en de wind doet de trots over dit sterke zeilschip groeien bij bemanning en opvarenden! De Aldebaran doet zijn naam eer aan!
Door de sluis en met een harde wind van achter, de Batavia haven aanvarend wacht de laatste opgave. Het �file parkeren� bij harde langswind met deze 36 meter tellende Klipper tussen twee andere grote schepen in. Marieke doet haar uiterste best samen met Thomas om deze klus geklaard te krijgen. Niet overhaast en met geduld wordt het schip aan de kade afgemeerd met slechts een paar meter over tussen de twee andere schepen.
Daar wacht ons allen een heerlijk buffet van salades en stokbrood om de hongerige magen te vullen. In de kajuit of midscheeps op het dek worden de sterke verhalen geboren en aan elkaar verteld zoals een ieder de dag beleefd heeft!

Samenvattend: een groot succes, goed georganiseerd, een zeer gastvrije en kundige bemanning, ruimte om zelf mee te helpen bij alle klussen die er aan boord te doen zijn, een prachtig authentiek ingericht schip, de mooiste luchten en kleuren die je kunt bedenken, weinig en veel wind, wolken, een bui die het water betoverd tot een fee-achtig tafereel, dit alles bij elkaar in een paar woorden: onvergetelijk en voor herhaling vatbaar!

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring