PV WSV zeilen

[photosmash id=3]

Aldebaran, 15 maal groter dan de zon, oog in het voor de navigatie belangrijke sterrenbeeld De Stier, bedreigd door de Boogschutter. De naar deze ster genoemde tweemast rivierklipper uit 1893, oorlogsslachtoffer van de 2e WO, herrezen en omgebouwd tot zeilende tweemast klipper, mochten wij (b)e(r)varen als werknemers van Thales Naval uit Hengelo tijdens de excursie van een gezamenlijke activiteit van de Personeelsvereniging en de Watersportvereniging van Thales. De natuurlijke affiniteit die wij allen hebben met zee en schepen, en het enthousiasme om dit schepen onder de voeten te hebben, was af te lezen van alle 45 gezichten. Want genoten heeft een ieder!

De tocht van Lelystad naar Enkhuizen werd ingezet met een hartelijke ontvangst met koffie en cake, door de eigenares, Moniek van der Werff, en de bemanning Marieke en Thomas en hun hond Charlie. Al snel won Thomas het vertrouwen van de jongere gasten toen hij ze uitdaagde om het kluivernet strak te zetten en twee jonge dames erop uit te sturen om in het waternet de grote kluiver klaar te maken voor het hijsen. Daarna was het de beurt aan de mannen met spierballen om de zeilen omhoog te lieren. Naarmate het zeil hoger kwam werd het tempo, waarmee de lier rondgedraaid werd, langzamer want ook hierbij geldt: de laatste loodjes wegen het zwaarst. Met een in eerste instantie rustig windje, kwispelend tussen west en zuidwest, ging het met alle zeilen op, richting Enkhuizen. Tijdig draaiend aan het grote stuurrad doet de klipper statig in rechte lijn naar de Krabbersgatsluizen glijden. Een prachtige variatie van luchten, kleuren en (onweers)wolken maakt van deze heenreis een onvergetelijke ervaring.

Met een door Marieke kundig uitgevoerde manoevre, en een perfecte �lassoworp� van Thomas met de voortros om de bolder op de kade bij de ingang van de Nieuwe Haven wordt de Aldebaran afgemeerd in Enkhuizen. Tijd om de benen te strekken, een hapje/visje te doen en de prachtige historisch stad te bezoeken.

Om drie uur stapt iedereen weer aan boord, om eerst een groepsfoto te maken en daarna via het IJsselmeer terug te varen naar Lelystad. De route voert vlak langs de dijk Enkhuizen-Lelystad. De wind is behoorlijk toegenomen tot 5 Bft en staat pal achter wat het varen op gijpkoers extra spannend maakt. De Aldebaran schiet met een vaart van meer dan 10 knopen vooruit. De gijp-manoevre die onderweg uitgevoerd moet worden, daar waar de dijk naar stuurboord wijkt, wordt met inzet van alle goed geinstrueerde bemanningsleden uitgevoerd. De manoevre wordt spannender omdat de gijp gepaard gaat met een extra donderslag uit de onweersbui die aan bakboord van ons langstrekt. De donkere lucht aan bakboord, de felle zon aan stuurboord, het groene water, de snelheid van dit stoere schip, alles laat een onuitwisbare indruk na bij de opvarenden. De grote snelheid van het zeilschip doet, bij het marifoon contact met een gelijkopvarend binnenschip bij het aanvaren van de Houtribsluis bij Lelystad, de binnenvaartschipper verbaast vragen of we echt alleen onder zeil varen of ook nog de motor bij hebben staan. De bevestiging dat we deze snelheid alleen te danken hebben aan het enorme zeiloppervlak en de wind doet de trots over dit sterke zeilschip groeien bij bemanning en opvarenden! De Aldebaran doet zijn naam eer aan!
Door de sluis en met een harde wind van achter, de Batavia haven aanvarend wacht de laatste opgave. Het �file parkeren� bij harde langswind met deze 36 meter tellende Klipper tussen twee andere grote schepen in. Marieke doet haar uiterste best samen met Thomas om deze klus geklaard te krijgen. Niet overhaast en met geduld wordt het schip aan de kade afgemeerd met slechts een paar meter over tussen de twee andere schepen.
Daar wacht ons allen een heerlijk buffet van salades en stokbrood om de hongerige magen te vullen. In de kajuit of midscheeps op het dek worden de sterke verhalen geboren en aan elkaar verteld zoals een ieder de dag beleefd heeft!

Samenvattend: een groot succes, goed georganiseerd, een zeer gastvrije en kundige bemanning, ruimte om zelf mee te helpen bij alle klussen die er aan boord te doen zijn, een prachtig authentiek ingericht schip, de mooiste luchten en kleuren die je kunt bedenken, weinig en veel wind, wolken, een bui die het water betoverd tot een fee-achtig tafereel, dit alles bij elkaar in een paar woorden: onvergetelijk en voor herhaling vatbaar!