Er zijn veel voorbereidingen nodig waar we nu mee bezig zijn. Gelukkig neemt mijn vrouw Ton heel veel van deze taken op zich, en ik weet dat ik mij daarop kan verlaten. Ook hier in huis moet nog het een en ander geregeld worden. Ook ...
Bert
15 juni is de dag van mijn vertrek naar de boot om de werkjes die ik nog vooraf wil doen uit te voeren. Na het uitladen - uit de auto - en het inladen in de boot besluit ik om eerst te proberen het extra heklicht te monteren. Al gauw ...
Er staat een forse wind 5 á 6 Bft. uit het westen. Hoog aan de wind zeilend kan ik net vrij blijven van het Vrouwenzand bij Stavoren, daarna is het een makkie; halve wind tot Kornwederzand. Ik kom er vrij vroeg aan, maar het is een ...
Wind 6 tot 8 Bft.
Ik heb geen idee hoe laat het vloed is. Ik kan de sluismeester via de marifoon er naar vragen natuurlijk. Maar ik doe dat niet. Wat maakt het ook uit, als het laagwater is kan ik altijd daar aan de wachtstijger aan ...
Ik lig weer is in de haven van Vlieland, er is nog altijd veel wind (6 Bft.) en daar heb ik even mijn bekomst van! Dus besluit ik er nog een dagje aan te plakken. Een beetje rust kan geen kwaad.
Nog een dagje op Vlieland is geen straf, het is een mooi eiland en ik maak een lange wandeling oa. naar de vuurtoren. Daar heb je een fenominaal uitzicht zowel over het Wad als over de verschrikkingen van het Stortemelk met overal ...
Dat liggen in deze dure haven ben ik spuug zat. Het is hoogwater om 8 uur, maar ik moet nog liggeld betalen dus wachten tot het kantoor open gaat. Niemand wil of kan geld wisselen en zodoende vertrek ik uiteindelijk zo rond half tien. ...
De wind is nu NO zo'n 65 graden en tussen de 10 en 12 knopen en de zon schijnt het ziet er dus goed uit. Eerst nog even Ton bellen en dan op pad. Het eerste stuk is tussen de boeien door naar zee. Wat mij opvalt is dat de vaarweg naar ...
Als al het water er uit is en de boel schoongemaakt en de verzekering gebeld heb ik niets meer te doen. De vraag is wat nu, ik moet wachten op de expert/taxateur.
De schade expert komt vandaag langs.
Ik kan in Cux. niets zinnigs meer doen. Het herstel gaat ca. 5 weken duren. Ook de ankerkluis moet er uit omdat ze er anders niet bij kunnen, ze zagen hem eenvoudigweg door. Ik kan het niet meer aanzien. Het herstel gaat zo'n 16000 ...
In 2010 probeer ik de reis weer voort te zetten, maar de eerste maanden, mei en juni brengen lage temperaturen en veel wind, zodat ik besluit het vertrek nog wat uit te stellen. Dan komt er onverwacht ook nog een kabinetscrises ...
Dit is de dag van het echte vertrek. Het toeval wil dat ik om 5 voor half 11 voor de brug lig (de blauwe Hollandse brug die de oude haven afsluit) en ik roep de brugwachter op op kanaal 68. Het blijkt dat de brug alle halve uren wordt ...
Het bevalt goed daar bij de sluis en ik was laat op dus ik blijf nog een dagje. Alle anderen vertrekken, dus er is nu plaats zat! Dit is dus de uitgelezen mogelijkheid om de boot naar een betere plek te verhalen. De harde wind staat ...
Mijn plan was doorvaren tot het meertje vlak voor het einde van het kanaal en daar te ankeren. Dan heb ik nog een nachtje op rustig water. Maar o schrik de ankerwinch doet het niet! Dus moet ik doorvaren en een haven zoeken. Het ...
Het is hier zo mooi, en er is geen wind dat ik ook deze dag lekker blijf liggen. Zonnen en luiereren; wat wil een mens nog meer!
Omdat ik op een mooie plek lig, en er nagenoeg geen wind is blijf ik nog een dagje liggen en luieren. Het is tenslotte vakantie en hier is het mooiste deel van Denemarken.
Vandaag toch maar weer verder gaan anders kom ik nooit in Noorwegen. Eerst moet ik diesel tanken in Sonderborg, een self service pomp. Aanleggen gaat vlot, vertrekken is lastiger ik heb moeite om vrij te komen van de steiger. Dan ...
Vandaag druk geweest en niets opgeschoten. De ankerplek waar ik lag was erg slecht, en veranderde door de westenwind in lagerwal. Ik lag nog net niet aan de grond (0,1 m). Bovendien is westewind prima als je naar het noorden wilt. Ik ...
Omdat het hier een mooie ankerplek is, en het er naar uitziet dat er regen komt lijkt het mij beter om nog even hier te blijven. De buitentemperatuur was 'smorgens met 13 graden ook magertjes maar daalde in de loop van de dag tot 11 ...
Vandaag een grote afstand afgelegd zo'n 50 nm. (ruim 92 km) Van de Genner Bugt tot Korshavn en weer vele dolfijnen gezien, ook paartjes. Er was weinig wind, af en toe een bui en ook flink zonnig. Morgen ga ik is naar die kampwinkel ...
Korshavn is een fantastische ankerplek, misschien wel de mooiste van heel Denemarken, beschermd tegen alle windrichtingen en een fraaie omgeving. Het weer was vandaag om te dromen het is nu halfzes en nog 26 graden. De wind zit noord, ...
Zo rond 10.00 uur vertrek ik na eerst nog vers brood te hebben gehaald op de camping. Wat opvalt is dat ik de laatste ben die vertrekt iedereen is al weg. Ik vroeg op de campwinkel naar de weerberichten, en vooral naar de windrichting ...
Om 10.45 uur was ik in Skagen afgemeerd en wel. De Noren die er lagen waren heel behulpzaam en deskundig, dus kon ik in de voorspring varen om de kont bij de kant te krijgen. Deskundigheid is heel praktisch. Het weer werd geweldig en ...
Ik ben een dagje blijven liggen, lekker zonnebaden en de omgeving verkennen. Daarna heb ik een douche genomen aan boord maar de douchepomp kreeg het water niet weg. Ik denk het filter zit verstopt, en dat was ook zo. Om het filter te ...
Er is inderdaad veel wind, vlgs. de windmeter zo'n 25 knopen soms meer. Iedereen blijft liggen, ik dus ook. Er liggen een paar Noren naast mij uit Oslo die vandaag wilden vertrekken, maar ook zij hebben zich bedacht. Dus ik kan ...
De storm is uitgeraasd, ik zit weer op zee op het Skagerrak om precies te zijn. De koers is 340 graden en de wind zit in de west hoek. Het is wolkenloos zonnig prachtig zeilweer. Bij het diesel tanken heb ik hulp gehad van het Noorse ...
Nadat ik afgemeerd was om ca. 5.30 uur heb ik een ontbijt gemaakt een douche genomen en ben gaan slapen. Het is nu 13.30 uur en prachtig weer; buiten 21, en binnen 23 graden. Het is hier heel mooi, maar er staan overel huizen, en er ...
Omdat ik nog altijd geen gastenvlaggetje heb van Noorwegen informeerde ik bij de havenmeester waar ik zoiets kon kopen. Hij stuurde mij naar een groot winkelkomplex waar van alles te koop is. Maar ze hadden daar alleen grote Noorse ...
Na het ontbijt ben ik naar dat winkelcentrum gegaan om een nieuwe zekering te halen; die hadden ze niet. Om de havenmeester niet nogmaals lastig te vallen ben ik gaan lopen naar Stoa. Na wat vragen vond ik de shop en zij hadden het ...
De boegschroefmotor was klaar zeiden ze. Ik had het borstelblok verdraaid gemonteerd, dat wist ik natuurlijk wel maar de goede stand die wist ik niet meer.
De zoemer van de dieselmotor zoemt konstant; te lage olie druk, de hele haven ...
Vandaag vertrek ik zowiezo uit deze haven in Arendal Noorwegen. Maar als er iemand is die het probleem van de alsmaar zoemende zoemer kan oplossen dan gaat dat voor, anders ga ik naar mijn Tonneke die ik al dagen probeer te bellen ...
Het is nu half zeven en ik heb uitstekend geslapen. De boot ligt andersom, de ankerplek is nu lagerwal, dat betekend dat de wind nu noordoost is en dat is een uitstekende richting als je naar het zuiden wil zeilen! Maar de plek is nog ...
Om 5.30 uur had ik de 100 nm er op zitten; positie: 56* 30.6' N ; 7* 02.4' E. Uiteindelijk haal ik een etmaal gemiddelde van 119 nm. Er is nog altijd geen wind, wel een beetje regen. Het lijkt of het in het noorden beter weer is dan ...
De laatste loodjes zijn altijd zwaar zeggen ze, nou dat klopt wel. Ik had dit laatste stuk graag gezeild, maar er is geen wind. En ik heb geen idee hoe lang je dan moet dobberen, dus toch maar de motor ingeschakeld en nu maar hopen ...
De diesel moet op vol vermogen en haalt dan twee knopen SOG verschrikkelijk. De stroom en de wind maken verschrikkelijke golven de boot maakt smakkers en klappen op het water niet normaal meer, maar omdat het zo donker is kan ik de ...