In een weekeinde moet je eigenlijk niet in Cowes Marina liggen. Je ligt er hutje aan mudje en aan enige etiquette op het water of in een haven hebben ze hier geen boodschap.

In sommige boten wordt gefeest, gedanst, stevig gedronken en gelald. Muziek schalt de hele haven over. En schijnbaar niemand die er iets van zegt. Op één boot blijft de bemanning de hele nacht luidruchtig buiten zitten. Als we in alle vroegte vertrekken zitten ze er nog steeds.
Gelukkig dat wij er niet naast lagen want ik zou me daar toch aardig over opwinden…..

We hebben uitgerekend dat we om 05.00 uur (!) al moeten varen om meteen de stroom mee te krijgen tot aan Brighton en dus varen we net bij zonsopgang de haven uit.

Opnieuw geen wind, zoals voorspeld, dus weer op de motor. De zee is glad, maar heeft toch een lange deining. Er passeren wat autocarriers, maar voor de rest is het op zee heel rustig en geen boot te zien. Nog twee andere zeilschepen gaan dezelfde kant op en in de verte een paar kleine vissersbootjes, maar dan heb je het ook wel gehad.
Uren glijden zo voorbij. Het valt me op dat we wel veel stroom mee krijgen (1,5-2 kn) maar dat onze snelheid door het water – op eigen kruissnelheid – laag (4,5 kn) blijft. Teveel aangroei misschien of zit er iets in de schroef ? Morgen maar naar kijken. Er zit wel veel wier langs de waterlijn, zo op het oog.

Als we nog 10 NM (van de 47) hebben te gaan, steekt er een bescheiden ZW-windje op, voldoende om op de Genua verder te gaan. Met een vaartje van 3 kn zeilen we het laatste stuk naar Brighton. Langzaam dus, maar het weer is zo prachtig dat het zonde zou zijn om vandaag niet nog een tijd op zee te zijn. Uiteindelijk meren we om 14.30 uur af, na eerst even afgetankt te hebben aan de dieselpomp in de Marina.

’s Avonds gaan we bij de Italiaan eten en opnieuw laten we het ons daar goed smaken!

Ik SMS nog wel naar Dave Marsden van BAE voor een ontmoeting in Brighton, maar krijg pas ’s avonds een reaktie van hem terug. Helaas dus geen weerzien!