Vanmorgen maar even rustig gedaan. Laat(er) opgestaan, op ons gemak koffie gedronken, gelezen, kortom: even niets, ofschoon we gepland hadden het kasteel met een bezoek te vereren.

Maar ja, ‘s middags moet er toch iets gebeuren, nietwaar, dus opnieuw richting Brighton. We komen niet verder dan halverwege. Er is daar een enorme happening aan de gang: De finish van de London to Brighton Bike Ride, niet eens zo zeer een wedstrijd, maar een prestatietocht over een afstand van 54 M, georganiseerd door de British Heart Foundation die je hier in Engeland overal wel tegenkomt. En het is ongelooflijk: hier deden dit jaar 28.000 fietsers aan mee!!! In de uren dat we er rondliepen, bleef de stroom fietsers maar komen, er kwam geen einde aan. Veel racefietsen natuurlijk, maar ook standaard fietsen, tandems, vouwfietsen (!) reden mee. Engelsen zijn daarbij gek op verkleedpartijen, want sommigen droegen pruiken, vrouwenkleren of andere versierselen. (afin, als Hollanders in Amsterdam naar de Toppers gaan, weet je ook niet wat je ziet vooraf in de binnenstad…)

(Dit lijkt me een zeer geschikte race voor oud-collega Jan Fokke, een fanaat wat het racefietsen betreft. Jan: volgend jaar samen met Dave Marsden?? Dan maar geen TT-Assen dat jaar……)

Langs de boulevard loopt een trammetje van de haven tot bijna aan de wandelpier. Op de weg terug stappen in en slechts voor 1,20 pond p.p. besparen we ons een paar zere voeten!

‘s Avonds gaan we opnieuw uit eten, nu naar een Italiaan, een echte, daar waar de patron aan een bureautje zit, je een tafel toewijst, de rekening opstelt en de centjes ontvangt. En alle obers in de gaten houdt. Maar het eten was prima: ik eindelijk weer eens aan de Frutti-di-Mare!

Morgen willen we eigenlijk wel graag weer verder. Eenmaal aan boord bereid ik de tocht naar Portmouth – een afstand van 43 NM, dus ruim 8 uur varen – voor. Overdag heb ik al diesel getankt: met twee jerrycans (40 l.) sjouwen helemaal achterin de jachthaven! De havenmeester komt zelf met een bootje. De dieselkleur is rood en bij ons dus verboden. Ik krijg er echter wel de nodige papieren bijgeleverd om deze in Holland desgevraagd bij douane-controle te kunnen tonen. We hebben daar in het verleden al eens vervelend mee te maken gehad!

De voorspellingen zijn goed: zwakke tot matige wind, pas later in de middag wat toenemend tot 5Bf. We bepalen het vertrek op 8 uur en duiken er dus vroeg in.

By the way: this is me! Ik moest ook maar eens op de foto. Als fotograaf kom je daar niet altijd aan toe…