Om 5.30 uur had ik de 100 nm er op zitten; positie: 56* 30.6′ N ; 7* 02.4′ E. Uiteindelijk haal ik een etmaal gemiddelde van 119 nm. Er is nog altijd geen wind, wel een beetje regen. Het lijkt of het in het noorden beter weer is dan zuiderlijker. Het is geheel bewolkt, maar het weerstation aan boord houdt het op halfbewolkt het is nog vroeg het kan nog alle kanten op. Ik hoop dat mijn voorraad dieselolie voldoende is nu ik zo veel op de motor moet varen. Tanken kan niet de afstand tot land is veel te groot, een beetje wind is welkom. Maar het lijkt dat de wind naar het zuiden is gedraaid, dat schiet ook niet op. Wind pal op kop is niet te doen; je zeilt zo hoog als je kunt maar je gaat alleen heen en weer. Ik zat vlak ten noorden van de 56 breedtegraad maar kon er niet overheen komen; tijdverspilling. Er bleef niets anders over dan zeilen weg en de motor nemen. De voordurende regenbuien maken het er ook niet leuker op. Het is nu 16.30 uur en het weer is opgeknapt, er waait nu een windje van 9 knopen uit het zuidwesten en ik zeil weer. Blij toe dit spaart brandstof die ik nog nodig heb bij het binnenlopen van Nederland. Nog zo’n 150 nm tot Vlieland. De wind is helemaal weg, en ik heb zo veel diesel gebruikt dat ik niet meer verder durf te varen, uit angst dat ik helemaal zonder zit als het er echt op aan komt; de sluis, de oversteek van de shippinglanes, de ankerprocedure etc., zodat ik resoluut de diesel uit zet. De zee is spiegelglad dus kan ik mooi de laatste vis bakken en de laatste spagetti opmaken. Er zit niets anders op dan dobberen. Het eten smaakte prima, en ik had de zeilen laten staan en de automaat stond bij. Tijdens het eten merkte ik dat de boot weer bewoog; hij vaart weer, er is dus een beetje wind, goedzo. De snelheid is 3,7 knopen en in de goede richting. Niks aan de hand alleen gaat het wel veel langer duren. Het systeem berekend: 37h:45min. Laat thuiskomen is veel beter dan niet thuiskomen! Er is iets meer wind gekomen; snelheid: 4,8 knopen. Nederland ik kom er aan!