• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Zaterdag 12 juni 2010

4 februari 2011 Reageer

Dit is de dag van het echte vertrek. Het toeval wil dat ik om 5 voor half 11 voor de brug lig (de blauwe Hollandse brug die de oude haven afsluit) en ik roep de brugwachter op op kanaal 68. Het blijkt dat de brug alle halve uren wordt bediend, mazzel zodat ik niet zo heel lang lig te klooien voor de brug omdat de harde wind dat knap lastig maakt.
Zeilen tot de sluizen gaat gemakkelijk, maar omdat ik een rechtse schroef heb meer ik meestal aan de linkerkant van de sluis af ( de boot trekt naar links bij achteruitslaan ) maar o noodlot aan de linkerkant licht een groot zeeschip, in de kleine sluis, zeer ongewoon. Nu moet ik met een noodgang alles aan de rechterkant hangen stootwillen en meerlijnen het lukt net op tijd om het klaar te krijgen. Ik vaar heel langzaam op de automaat. De rechterkant is lagerwal dus ik waai er zo tegenaan, lekker makkelijk. Zonder de hulp van de vele Nederlanders in de sluis meer ik af. Het gaat vlot. Door de harde wind kun je op het kanaal zeilen, met alleen de genua. De motor zet ik uit hoewel dat niet mag. Dan is er een probleem, voor mij vaart een groot zeeschip ongelofelijk langzaam ik loop snel op hem in, passeren mag niet en gaat niet door tegemoed komende grote schepen. Wat nu; op wind kun je niet stoppen en ik krijg het zeil ook niet zo snel weg, hierop had ik niet gerekend. Ik besluit de genua los te gooien, te laten waaien, dan verdwijnt de voortstuwende kracht. Het grote schip is een tanker en hij moet rechtsaf naar een terminal. Als hij uit de weg is haal ik alle andere jachten weer in. Ik was nl. de laatste die de sluis verliet, ook wegvaren is nog niet zo simpel. Weer aan boord komen is al een moeilijkheid door dat de steiger zo laag is. Er kan een heel eind door het kanaal gezeild worden. De wind is noord hoe sterk weet ik niet, maar er zijn toch geen golven op het kanaal, scheef gaat hij wel, heerlijk!
Bij de sluis Gieselau bij Oldenbuttel ligt de linker aanlegsteiger helemaal vol. Dan neem ik toch de rechterkant! Eerst terug om alles weer naar de andere kant te doen. Als ik bezig ben met te gaan aanleggen, komt de sluismeester mij wegsturen. De steiger is nog niet klaar! Het eerste stuk was echter wel al klaar. Dan roepen de Nederlanders die er liggen kom maar hier liggen. Hier, is tussen de oude meerpalen door en dan proberen zonder schade langs de steiger te komen. Dat is behoorlijk moeilijk met een boot van 13,24 meter! Dankzij de boegschroef lukt het om er tussendoor te wurmen. Ik realiseer mij dat ik nu pas echt in een fuik ben gezwommen. Hoe kom ik hier ooit weer uit??? Maar dat is van later zorg, ik ben moe, maak eten, was de vaat en neem een douche, er is warmwater en ik ga maffen.

Bert

Bert Barendregt

Bert

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring