Het Clipper weerstation zit er weer eens naast, de wind is ZW geworden en direct al zo’n 20 knopen. Dan is de ankerplek ten oosten van de sluis bij Kornwederzand geen leuke plek meer. Om 6.00 uur was ik klaar wakker en het geschommel zat; dus ontbijten en wegwezen. Het eerste stuk op de motor, het is er ondiep en pal tegen de wind in. In het navigatiesysteem heb ik een waypoint gezet bij het Vrouwenzand bij Stavoren omdat dat altijd hinderlijk in de weg ligt. Al gauw heb ik de motor uitgezet want met zo veel wind kun je beter zeilen. Eerst voldoende naar het westen om van dat vermaledije Vrouwenzand vrij te blijven, en dan in één ruk naar de Ketelbrug; dat ging voortreffelijk met soms meer dan 8 knopen snelheid; heerlijk. Om half één kwam de brug in zicht, ik was er om half drie! En zoals daar de gewoonte is gooit hij hem net voor mijn neus dicht. Ik weet dat de brugwachter er van geniet als je kwaad wordt. Ik deed net of ik toen pas het bord zag met “VHF 18”, en haalde snel mijn marifoon naar buiten en sloot hem aan, toen zei ik poeslief: “Goedemiddag brugwachter van de Ketelbrug, Zeiljacht Realised Dream verzoekt om passage”. Hij draait zo was zijn antwoord, en inderdaad ik mocht als eerste door de brug. Op het Ketelmeer haalde ik 7 knopen met alleen de genua; dus fantastisch zeilweer. Toch was er in het begin niemand op het IJsselmeer, maar na de middag wel toen werd de wind iets minder en het was warm. Het is nu halfzes en nog 29 graden, dat is een mooi: “Welkom thuis”.
Het avondmenu is spagetti met saus, ik heb een potje gevonden. Het is natuurlijk niet jouw voortreffelijke saus Ton, maar ik maak het maar op.
Omdat de dieselvoorraad bijna op is, overweeg ik om eens te gaan bunkeren bij de parlevinker in Kampen, daar vlakbij zijn ook supermarkten, ik wil graag vers hollands brood kopen. Misschien vindt hij het goed dat ik dat even doe. En dan naar de Roggebot; de finish. En dan moet mijn lief vrouwke maar snel komen. Als we samen waren geweest in Noorwegen had ik wel naar Geiranger gewild. In Noorwegen is zeilen gemakkelijk vrijwel geen eb en vloed en overal fjorden om beschutting te vinden, en alle gevaarlijke plekken zijn gemarkeerd met boeien of palen. En het is er prachtig.