• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Woensdag 15 juni: Dagje Eastbourne

15 juni 2011 Reageer

We blijken in een eerste klasse haven te liggen, die nog niet zolang in deze vorm bestaat. De haven, het sanitair, de ontvangst, de informatie die je meekrijgt: het is allemaal top.

Rondom de haven zijn er een aantal boutiekjes, café’s en restaurantjes aan het water en is er even wat verder in amerikaanse stijl een groot winkelcentrum waarin allerlei grote winkels zijn gehuisvest. Zo ook een immense supermarkt.
De huizen om de haven heen zijn nieuw en in leuke stijl gebouwd. Ja, deze haven heeft voor ons – zeker vergeleken met Dover Marina – een fraaie uitstraling en was een aangename verrassing toen we hier gisteren binnenvoeren.

Het sluiswerk is trouwens ook uniek. Het is een dubbele sluis voor beide richtingen. Elk half uur wordt er geschut. Het verval kan hier 6 meter zijn. Als er nog maar weinig verschil met de haven is, worden de cilindrische deuren gewoon opengeschoven en valt het water gewoon de haven in. Als je je boot in de sluis dan niet goed vast hebt zitten….De Shell pilot raadt dan ook aan om – voor het geval dát – ook maar een spring erbij te zetten! En om een plastisch idee van deze haven te geven: het is een gigantisch groot gesloten zwembad, drie meter diep, achter een paar deuren waarachter het water zes meter hoger staat! Bij hoogwater wel te verstaan………..

‘s Middags  stappen we op onze “folding-bikes” richting Eastbourne stad, zo’n 4 km van de haven. Eastbourne blijkt een heuse badplaats te zijn. Boulevard, strand (van kiezelsteen), hotels, een wandelpier: het is er allemaal. Op afstand ziet de pier in zee er imposant uit, maar van dichtbij is het maar een verwaarloosd brok ijzer en beton. De toegang is vrij en uiteraard kan je er gokken – waar niet op een wandelpier… – en zijn er een aantal restaurantjes en souvenierwinkeltjes. Helemaal aan het einde is er een hokje met het opschrift: “fish manicure”: kan je blijkbaar je dode voetencellen door visjes laten afknabbelen. De bakken met vis staan er klaar……

We fietsen hier (links!), maar eigenlijk met gevaar voor leven. Fietspaden kennen ze hier niet en de auto’s roetsen vlak langs je heen, ook al omdat de wegen hier niet al te breed zijn. Marianne heeft het er niet zo op en gaat al gauw aan de kant, maar dan kom je met je fiets hier nergens.
Een buurman schipper zei me eens: “Ga gewoon fietsen en maak je steeds breed dan houden ze wel rekening met je. Tenslotte fiets ik in Londen ook naar mijn werk”.

Nadat we nog even in de grotere winkelstraten zijn gedoken, keren we om vijf uur weer terug naar de haven en beginnen we de tocht voor te bereiden voor morgen. Het weer gaat opnieuw niet meewerken. Donderdag en vrijdag gaat misschien nog wel. Maar zaterdag komt er weer storm aan.
Portsmouth blijkt daarom – met ZW 4/5 –  morgen niet haalbaar te zijn (55 NM), dus focussen we ons eerst op Brighton (20 NM).

PS. Even een paar foto’s van de toegang tot de sluis en zee bij eb!

Hugo de Groot

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring