Menig zeiler zal dit wel herkennen: na het te water gaan volgen er nog een paar weken van hard werken om de boot helemaal tip-top in orde te maken.

Mast erop, verstaging stellen, lijnen aanbrengen, electrisch circuit herstellen en vervolgens alle klussen doen die je eigenlijk best in de winter had kunnen afmaken…zoals b.v de vervanging van het – niet in Enschede te verkrijgen – 10W lampje van het stoomlicht of het monteren van je nieuw aangeschafte reddingsvlot aan de reling van de spiegel. Althans zo verliep het dit jaar bij ons.

In het weekeinde van 21 mei zijn we in Terhorne aan boord gestapt van ‘Kingfisher’, onze Friendship33, met het vaste voornemen om zeilend via de NL en belgische kusten naar Zuid-Engeland te varen.
Twee stationcar ladingen waren nodig om alles aan boord te krijgen van wat we dachten nodig te hebben voor de reis van ca. 2 maanden. De zo zorgvuldig opgepoetste waterlijn is dan ook nergens meer zichtbaar…….

Hadden we zo’n prachtig weer eind april, begin mei, de start van onze vakantie verloopt wel anders. Het is koud, het waait (veel te) hard en het regent voortdurend. Geen pretje om direct de haven te verlaten. En dat doen we dan ook maar niet. De nieuwe Webasto-kachel maakt al gelijk overuren!