Zeezeilers gaan harde wind en hoge golven niet uit de weg, maar om in de mist te moeten varen terwijl je de TSS shipping lane oversteekt, is behoorlijk “stressy”! En dat overkwam ons.

Onze berekening de avond ervoor gaf aan dat we om tien uur door de stroom in de juiste richting zouden worden verzet. Als we bij Dover recht op de shipping lane zouden afvaren, zouden we in theorie – met vaste kompaskoers in de lane – precies zo noordelijk afdrijven dat we in de buurt van Calais zouden moeten uitkomen.

Vertrek is om 09.30 uur. Als we de haven verlaten, varen we langs een paar cruise schepen. Dover een geliefd toeristenplaats? Niet voor te stellen! Alhoewel, de Dover Castle met zijn geheime ondergrondse gangen boven op klif moet volgens de pilot van Ben Hoekendijk erg bijzonder zijn.

Buiten staat er geen wind. Een Hoog ligt al dagenlang boven de Noordzee en mocht er al wind zijn, dan is deze voor ons uit de verkeerde NNO/NO hoek. Op de motor varen we dus op het TSS Verkeersscheidingsstelsel af. En of de duvel er nu mee speelt: na 3 kwartier, exact op het moment dat we aan de Noord-Zuid lane oversteek beginnen, varen we in potdichte mist! Rondom ons heen klinken alleen maar dikke soep en onheilspellende misthoorns van de zeeschepen. Aan hun richting iswerkelijk geen touw vast te knopen.

We trekken onmiddellijk onze zwemvesten aan en verdelen de taken:

Ik sta achter het roer en blaas om de 2 minuten op de scheepstoeter, terwijl het scheepsverkeer door Dick beneden op de radar in de gaten wordt gehouden. Dat mist verradelijk is, blijkt wel als er plotseling een stilliggend schip voor ons opduikt! Zo zie je totaal niets, en zo ineens ligt er een boot een honderd meter voor je boeg! Het blijkt een duikschip te zijn, met duikers onder water. Ze liggen welliswaar op de separatielijn, maar toch!

We waarschuwen ook Dover Coast Gard over ons voornemen over te steken. Deze zegt toe ons te plotten, onze positie op hun radar te volgen en evt. te waarschuwen bij dreigend gevaar. Het is gelukkig niet zo druk, maar toch gaan er, onzichtbaar voor ons buiten, een aantal schepen voor en achter ons langs. Ook horen we vlakbij ferries parallel aan onze koers meevaren, maar je ziet ze niet.
Als we na 4 NM bij de “middenberm” zijn beland, melden ons af bij Dover en vervolgens bij de franse Coast Gard Gris Nez weer aan. Ook deze heeft onze postie al op hun radar en begeleidt ons. Ze vragen ons later naar het zicht op onze postie: nou, die is af en toe maar een paar honderd meter en minder!

Als we uiteindelijk na zo’n 1 ½ uur de oversteek hebben gemaakt, trekt de mist ook weer op, zien we de schepen weer komen en kunnen we onze koers langs de kust met een geruster hart voortzetten.

Ondanks dat we radar aan boord hadden, was dit toch een stressig gebeuren. We denken dat een AIS ontvanger hier ook op zijn plaats zou zijn geweest.

De rest verloopt verder als gesmeerd: vlak langs de kust, nu met een spiegelgladde zee en nul wind. We passeren Calais, Duinkerken, belgische grens, – hier gaat de belgische gastvlag in top – Nieuwpoort en meren uiteindelijk

na 65 NM om 20:45 uur af in de North sea Royal Yachtclub Marina ( we hebben blijkbaar iets met het “koninklijke”……) in Oostende. Hier zullen we een dag rust nemen want 11 uur varen is geen kattedr….