• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Vrijdag 25 juni 2010. Oversteek naar Frankrijk: in dichte mist!

4 februari 2011 Reageer

Zeezeilers gaan harde wind en hoge golven niet uit de weg, maar om in de mist te moeten varen terwijl je de TSS shipping lane oversteekt, is behoorlijk “stressy”! En dat overkwam ons.

Onze berekening de avond ervoor gaf aan dat we om tien uur door de stroom in de juiste richting zouden worden verzet. Als we bij Dover recht op de shipping lane zouden afvaren, zouden we in theorie – met vaste kompaskoers in de lane – precies zo noordelijk afdrijven dat we in de buurt van Calais zouden moeten uitkomen.

Vertrek is om 09.30 uur. Als we de haven verlaten, varen we langs een paar cruise schepen. Dover een geliefd toeristenplaats? Niet voor te stellen! Alhoewel, de Dover Castle met zijn geheime ondergrondse gangen boven op klif moet volgens de pilot van Ben Hoekendijk erg bijzonder zijn.

Buiten staat er geen wind. Een Hoog ligt al dagenlang boven de Noordzee en mocht er al wind zijn, dan is deze voor ons uit de verkeerde NNO/NO hoek. Op de motor varen we dus op het TSS Verkeersscheidingsstelsel af. En of de duvel er nu mee speelt: na 3 kwartier, exact op het moment dat we aan de Noord-Zuid lane oversteek beginnen, varen we in potdichte mist! Rondom ons heen klinken alleen maar dikke soep en onheilspellende misthoorns van de zeeschepen. Aan hun richting iswerkelijk geen touw vast te knopen.

We trekken onmiddellijk onze zwemvesten aan en verdelen de taken:

Ik sta achter het roer en blaas om de 2 minuten op de scheepstoeter, terwijl het scheepsverkeer door Dick beneden op de radar in de gaten wordt gehouden. Dat mist verradelijk is, blijkt wel als er plotseling een stilliggend schip voor ons opduikt! Zo zie je totaal niets, en zo ineens ligt er een boot een honderd meter voor je boeg! Het blijkt een duikschip te zijn, met duikers onder water. Ze liggen welliswaar op de separatielijn, maar toch!

We waarschuwen ook Dover Coast Gard over ons voornemen over te steken. Deze zegt toe ons te plotten, onze positie op hun radar te volgen en evt. te waarschuwen bij dreigend gevaar. Het is gelukkig niet zo druk, maar toch gaan er, onzichtbaar voor ons buiten, een aantal schepen voor en achter ons langs. Ook horen we vlakbij ferries parallel aan onze koers meevaren, maar je ziet ze niet.
Als we na 4 NM bij de “middenberm” zijn beland, melden ons af bij Dover en vervolgens bij de franse Coast Gard Gris Nez weer aan. Ook deze heeft onze postie al op hun radar en begeleidt ons. Ze vragen ons later naar het zicht op onze postie: nou, die is af en toe maar een paar honderd meter en minder!

Als we uiteindelijk na zo’n 1 ½ uur de oversteek hebben gemaakt, trekt de mist ook weer op, zien we de schepen weer komen en kunnen we onze koers langs de kust met een geruster hart voortzetten.

Ondanks dat we radar aan boord hadden, was dit toch een stressig gebeuren. We denken dat een AIS ontvanger hier ook op zijn plaats zou zijn geweest.

De rest verloopt verder als gesmeerd: vlak langs de kust, nu met een spiegelgladde zee en nul wind. We passeren Calais, Duinkerken, belgische grens, – hier gaat de belgische gastvlag in top – Nieuwpoort en meren uiteindelijk

na 65 NM om 20:45 uur af in de North sea Royal Yachtclub Marina ( we hebben blijkbaar iets met het “koninklijke”……) in Oostende. Hier zullen we een dag rust nemen want 11 uur varen is geen kattedr….

Hugo

Hugo de Groot

Hugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring