• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Vrijdag 24 juni: Bezoek aan Isle of Wight en Cowes

25 juni 2011 Reageer

We hadden graag nog met onze boot Cowes aangedaan, maar dit weekeinde is er de “Round the Island” race waar ze over de 1800 boten verwachten. Vergeet het maar dat er nog een plekje te vinden is voor ons. Dus gaan we met de “Wightlink” ferry naar Fishbourne en nemen we de vouwfietsen mee.

Er zijn hier twee veerbootdiensten en dus staan we eerst prompt bij de verkeerde, de catemaran ferry naar Ryde. Deze neemt echter geen fietsen mee.
Die naar Fishbourne is een autoveer (het schip doet – qua grootte – erg denken aan de veerdienst naar Texel) en is een stuk verderop.
Voor 9 pond p.p. mag je mee. De fietsen mogen gratis mee en moeten we droppen tegen de voorklep van het schip aan. Het hele autodek staat vol, maar voorin staan de twee fietsjes van ons! Voordeel: iedereen met auto moet op je wachten. Je bent als eerste aan en van boord!

In ruim 40 min. zijn we aan de overkant en beginnen we aan de tcoht naar Cowes. Volgens de kaart kent Wight enkele fietspaden, maar we kunnen ze op de heenweg maar met moeite ontdekken. De meeste tijd rijden we langs de normale weg, waar de auto’s langs je racen. En de wegen zijn hier al niet te breed. Niet helemaal ongevaarlijk dus.
Het voortdurend en continu langsrazen van auto’s is iets wat na een tijdje gaat irriteren. Nooit is het rustig op de weg. Er is altijd lawaai. Oversteken is uitkijken en wachten. Het doet ons denken aan St. Maarten, waar ook iedereen in een auto zit voor wat voor boodschap ook. Alleen hier stopt geen auto om je over te laten steken en in SXM wel.

Het kaartje en de bewegwijzering is hier vaag en we verrijden ons dan ook een beetje. We hebben twee uur nodig om in Cowes te komen. Het is hier behoorlijk heuvelachtig en soms moeten we afstappen om de helling te kunnen nemen. Met die kleine 20 inch wielen is dat ook niet te doen.!
We passeren Newport en zien in de verte het complex van BAE liggen dat we met het Thales team een keer heb bezocht voor een vergadering en waar we de Sampson radar hebben mogen bewonderen.

Met bijna stijve kuiten arriveren we in Cowes, het Mekka van zeezeilers. In één van de Marina’s leggen we onze fietsen aan de ketting. Er staat een CCTV-camera op gericht dat ons een veilig gevoel geeft om de fietsen daar achter te laten.
In de hoofdstraat is het een drukte van jewelste. Allemaal vanwege de race. Ook veel (grote) boten op het water en later ook in de havens.
Cowes kent vele leuke winkeltjes op zeilgebied en we doen ze bijna allemaal aan. Ik laat me (opnieuw) verleiden tot de aanschaf van Cowes-shirts. Ze worden – met de gewenste opdruk en tekst – ter plekke gedrukt!

Langs de boulevard zie je pas hoe druk het op het water is. Iedere deelnemer aan de race wil waarschijnlijk nog even oefenen met zijn bemanning.

Let ook nog even op de koninklijke afmeerpaal en de reeks kanonnen in de haven, onderdeel van de meest prestigieuze jachtclub van Engeland, de Royal Yacht Squadron. De heren die van bovenaf op ons neerkijken vanuit het aangrenzende deftige clubhuis doen vermoeden dat wij – gestoken in ons wandelkloffie –  daar niet erg welkom zijn…..

Het loopt al tegen de avond en we moeten toch weer het hele eind terugfietsen. Maar eerst nemen we nog een stevige hap in een bar aan de haven om energie op te doen. Ik krijg hier een stuk steak voorgeschoteld die bijna het hele bord beslaat. Ik ben niet vies van een stukje vlees, maar dit hoeft nu ook weer niet!

Tijdens ons eten komt de Queen Mary II voorbij. Het blijft een imposant schip! Toen het schip in Rotterdam was voor promotie en s’nachts de Nieuwe Waterweg afvoer , is Marianne nog gaan kijken.
De weg terug voert weer via Cowes-East. Daarvoor moet je nog in Cowes met de pont over. We proberen nu een andere lokale weg, via Whippingham (leuk kerkje staat daar!) en Wootton, die aanzienlijk korter blijkt te zijn met heel weinig autoverkeer .We zijn er nu binnen een uur en met de Wightlink ferry van negen uur varen we weer terug. Weer staan onze fietsjes helemaal vooraan en kunnen we als eerste van de pont af in Portsmouth.
En als we dan weer de pont nemen naar Gosport zijn we het varen en fietsen wel zat. Eenmaal op de banken in onze kajuit kunnen we dan ook geen pap meer zeggen. Wat een enerverende dag! Cowes blijft de moeite waard om te bezoeken, maar voor het eiland zelf moet je echt een auto ter beschikking hebben (tenzij je graag in heuvelachtig terrein fietst met je racefiets. Iets voor Jan F.?)

Hugo de Groot

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring