We zijn dus weer thuis en we komen langzamerhand weer in ons dagelijkse ritme. Niet te snel, want we genieten nog steeds na van onze geweldige vakantie met al zijn up’s, maar ook met zijn down’s.

Dit laatste beginnen we nu te zien als onze avonturen, waardoor we de reis wat spannender maken als we erover vertellen….

Het was leuk om weer verslag te kunnen doen van onze reis naar Zuid-Engeland en reacties te ontvangen van familie, vrienden en bekenden. Het is dan geen ge-Twitter, maar toch hadden we een hoop “volgers” die ons af en toe een berichtje stuurde. We hebben dat zeer op prijs gesteld, want zo af en toe een tekstje vanuit Holland of zelfs uit Texas (!) is leuk om te ontvangen (oh, sorry Jan: ja, zelfs ook uit Friezenveen!). Aan iedereen: bedankt voor jullie aandacht en reacties!

Het bleek onvermijdelijk dat ik ook spam ontving, maar dat kon ik wel wegfilteren. Het is ongelooflijk hoeveel mensen je een reactie sturen (in het engels) en je vragen om hen op te nemen als link of dat je wilt reageren. Spam dus en weg ermee!

Ik kan niet ontkennen dat het schrijven en het plaatsen van de foto’s niet tijdrovend is geweest. Het schrijven gaat me makkelijk af, maar foto’s bewerken en plaatsen is met het huidige blog-programma niet zo eenvoudig. Dat zou eigenlijk beter moeten. Daar moet ik het met Marjet nog eens over hebben. Zij is de ontwerpster van de site van de watersportvereniging van Thales en heeft WordPress als tekstverwerker geïmplementeerd. Ik ben haar dankbaar dat ze me onderweg nog van adviezen heeft voorzien, want ik werd wanhopig van de moeilijkheden met het plaatsen van foto’s.

En tenslotte zal het iedereen hopelijk wel opgevallen zijn dat de teksten (bijna) in onberispelijk Nederlands waren. En dat is niet mijn verdienste, maar die van mijn schipperse. Marianne is al die tijd mijn eindredactrice geweest om alle schrijf- en stijlfouten eruit te filteren. En dat waren er niet weinig…..

Tenslotte hier nog even een paar Google-Earth kaartjes waarin onze route geprojecteerd is.

En ter afronding van de statistiek:
Uiteindelijk zijn we 58 dagen weggeweest, waarvan 22 vaardagen. De totaal afgelegde afstand is een “respectable” 807 NM ( ca. 1500 km)! Een mooi totaal om als CWO vaarmijlen bij te schrijven!
Het totaal aantal motoruren komt op 150 uur…….

Er wordt altijd veel geschreven en gepraat over de hoge prijzen voor een verblijf in de jachthavens in Engeland. Onze ervaringen bevestigen dit ook, maar ik plaats er wel een paar kanttekeningen bij: de meeste havens zijn in handen van een commercieel bedrijf. Vaak zijn de havens door een projectontwikkelaar nieuw opgezet, zonder steun van de lokale overheid. Het havenkantoor is 24 uur bezet. Je hoeft maar te vragen en er staat iemand klaar om je te helpen. Douches, water en electriciteit zijn inbegrepen, dus geen gezeur met muntjes. Behalve in Dover, is het sanitair perfect.
De havens aan onze kust en die van België en Frankrijk zijn ook niet bepaald goedkoop. Enkele voorbeelden van wat we hebben betaald onderweg:
Scheveningen:        24,70 €
Nieuwpoort:           30,20 €
Duinkerken:           26,70 €
Brighton:                 28,40 pond   (33,20 €)
Lyminton:               35,60 pond   (41,65 €)    (het hoogste bedrag)
Sixhaven (A’dam): 15,50 €                             (het laagste bedrag)

Nu stop ik toch echt met deze blog in de rubriek “Reisverhalen 2011” van mijn Watersportvereniging Thales! Ik daag hierbij alle leden uit om het stokje overnemen!
Hugo