• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Vrijdag 2 juli 2010

4 februari 2011 Reageer

Het is nu half zeven en ik heb uitstekend geslapen. De boot ligt andersom, de ankerplek is nu lagerwal, dat betekend dat de wind nu noordoost is en dat is een uitstekende richting als je naar het zuiden wil zeilen! Maar de plek is nog best erg mooi en de wind is zwak ( 5 knopen ) 2 Bft. Ik zit is tweestrijd wat te doen; nog een dagje luieren, of van de gunstige wind profiteren. Ik weet het nog niet, eerst maar is ontbijten.
Deze ankerplek bleek als lagerwal toch niet zo prettig, dus was het besluit vertrekken! Maar die lui in Cuxhaven hebben er een zooitje van gemaakt; de nieuwe accu’s zijn helemaal leeg en worden dus nog steeds niet geladen. Hoe dat komt begrijp ik nu niet, maar omdat de laadverbindingen nu zijn aangesloten zou het goed moeten zijn? Een naar probleem, ik moet nu proberen het anker met de hand te lichten en dat valt vies tegen. Als ik even uitblaas zie ik dat de boot al vrij is en naar de rotsen drijft. Ik laat het anker hangen en ren naar de stuurstand maar ik kan niet voorkomen dat de kiel toch even de rotsbodem raakt. Dan vaar ik naar dieper water en draai de boot met de kont in de wind, zo kan het anker de romp niet raken. Als de boot heel langzaam achteruit vaart trek ik het anker verder op. Ze worden bedankt die knoeiers in Cuxhaven; ik verspeel bijna de boot en ik heb geen ankerlier meer en ook geen boegschroef. Het vertrek was om 9.00 uur de wind is prima, de afstand tot de Vliestroom invaart is 303 nm, de koers is 200 graden, en de wind zit schuin achter. De snelheid varieerd tussen de 5 en 7,5 knopen, dus gemiddeld 6 haal ik wel. De afstand tot Noorwegen is nu ca. 22 nm en Noorwegen is nog vaag te zien, nog zo’n 287 nm te gaan tot het Stortemelk. De dieptemeter is weer de kluts kwijt en maakt er maar wat van. Die is dus niet opgewassen tegen grote diepten. Als het weer zo blijft zijn mijn wensen verhoort en heb ik een vlotte oversteek. Om halftwee was de mooie wind weg en om toch voortgang te houden heb ik de diesel gestart. Het zit me niet lekker dat de accu’s voor niet worden geladen, zeker niet nu de diesel loopt. Er kan maar één oorzaak zijn en dat is dat de diode verkeerd om zit. Ik had hem gemonteerd op de zelfde mannier als de oude, en ze leken precies op elkaar. Maar blijkbaar is de niet gesperde richting niet eenduidig, dus heb ik alles gedemonteerd het is daar voorin te donker om iets af te lezen, en inderdaad verkeerd-om, bij deze diode is de aansluiting net andersom. Dat is natuurlijk snel te verhelpen maar op een slingerende boot valt dat toch tegen; één schroefje ben ik kwijt geraakt, maar dat is van later zorg. de accu’s worden weer geladen en dat is prettig. Op zee heb je tijd genoeg dus heb ik de koelkast schoongemaakt, dat was nodig omdat het bakje vissoep kapot was en dat gaat stinken! Wat over was heb ik opgegeten met Noors brood. Het was niet veel dus heb ik het restant groentesoep ook maar opgemaakt. Het einde van de trip naderd dus de restjes moeten op. Omdat er warm water was heb ik een douche genomen; een luxe. Het is nu bijna zeven uur en ik heb al 63 nm afgelegd; nog 249 nm te gaan. Ik hoop dat een etmaalgemiddelde van 100 nm haalbaar blijkt.
De diesel is alweer een tijdje uit, en toch haal ik nog zo’n 4 knopen, soms zelfs nog iets meer. De windrichting is eerst NO later O en nu ( ca. 20.00 uur ) ZO, ik kan de koers van 200 graden nog net aanhouden, de vraag is hoe lang nog.
Het is nu half negen en het feest is voorbij, ik heb moeten afvallen tot 235 graden. Dat wordt dus opkruisen! Het maakt de trip veel langer. Dat opkruisen was ook niet nodig de wind is weg. De diesel knapt het nu op om toch nog een redelijk gemiddelde te halen.

Bert

Bert Barendregt

Bert

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring