Het is nu half zeven en ik heb uitstekend geslapen. De boot ligt andersom, de ankerplek is nu lagerwal, dat betekend dat de wind nu noordoost is en dat is een uitstekende richting als je naar het zuiden wil zeilen! Maar de plek is nog best erg mooi en de wind is zwak ( 5 knopen ) 2 Bft. Ik zit is tweestrijd wat te doen; nog een dagje luieren, of van de gunstige wind profiteren. Ik weet het nog niet, eerst maar is ontbijten.
Deze ankerplek bleek als lagerwal toch niet zo prettig, dus was het besluit vertrekken! Maar die lui in Cuxhaven hebben er een zooitje van gemaakt; de nieuwe accu’s zijn helemaal leeg en worden dus nog steeds niet geladen. Hoe dat komt begrijp ik nu niet, maar omdat de laadverbindingen nu zijn aangesloten zou het goed moeten zijn? Een naar probleem, ik moet nu proberen het anker met de hand te lichten en dat valt vies tegen. Als ik even uitblaas zie ik dat de boot al vrij is en naar de rotsen drijft. Ik laat het anker hangen en ren naar de stuurstand maar ik kan niet voorkomen dat de kiel toch even de rotsbodem raakt. Dan vaar ik naar dieper water en draai de boot met de kont in de wind, zo kan het anker de romp niet raken. Als de boot heel langzaam achteruit vaart trek ik het anker verder op. Ze worden bedankt die knoeiers in Cuxhaven; ik verspeel bijna de boot en ik heb geen ankerlier meer en ook geen boegschroef. Het vertrek was om 9.00 uur de wind is prima, de afstand tot de Vliestroom invaart is 303 nm, de koers is 200 graden, en de wind zit schuin achter. De snelheid varieerd tussen de 5 en 7,5 knopen, dus gemiddeld 6 haal ik wel. De afstand tot Noorwegen is nu ca. 22 nm en Noorwegen is nog vaag te zien, nog zo’n 287 nm te gaan tot het Stortemelk. De dieptemeter is weer de kluts kwijt en maakt er maar wat van. Die is dus niet opgewassen tegen grote diepten. Als het weer zo blijft zijn mijn wensen verhoort en heb ik een vlotte oversteek. Om halftwee was de mooie wind weg en om toch voortgang te houden heb ik de diesel gestart. Het zit me niet lekker dat de accu’s voor niet worden geladen, zeker niet nu de diesel loopt. Er kan maar één oorzaak zijn en dat is dat de diode verkeerd om zit. Ik had hem gemonteerd op de zelfde mannier als de oude, en ze leken precies op elkaar. Maar blijkbaar is de niet gesperde richting niet eenduidig, dus heb ik alles gedemonteerd het is daar voorin te donker om iets af te lezen, en inderdaad verkeerd-om, bij deze diode is de aansluiting net andersom. Dat is natuurlijk snel te verhelpen maar op een slingerende boot valt dat toch tegen; één schroefje ben ik kwijt geraakt, maar dat is van later zorg. de accu’s worden weer geladen en dat is prettig. Op zee heb je tijd genoeg dus heb ik de koelkast schoongemaakt, dat was nodig omdat het bakje vissoep kapot was en dat gaat stinken! Wat over was heb ik opgegeten met Noors brood. Het was niet veel dus heb ik het restant groentesoep ook maar opgemaakt. Het einde van de trip naderd dus de restjes moeten op. Omdat er warm water was heb ik een douche genomen; een luxe. Het is nu bijna zeven uur en ik heb al 63 nm afgelegd; nog 249 nm te gaan. Ik hoop dat een etmaalgemiddelde van 100 nm haalbaar blijkt.
De diesel is alweer een tijdje uit, en toch haal ik nog zo’n 4 knopen, soms zelfs nog iets meer. De windrichting is eerst NO later O en nu ( ca. 20.00 uur ) ZO, ik kan de koers van 200 graden nog net aanhouden, de vraag is hoe lang nog.
Het is nu half negen en het feest is voorbij, ik heb moeten afvallen tot 235 graden. Dat wordt dus opkruisen! Het maakt de trip veel langer. Dat opkruisen was ook niet nodig de wind is weg. De diesel knapt het nu op om toch nog een redelijk gemiddelde te halen.
Follow Us!