Vandaag gaat het dan gebeuren: op naar Engeland! De weersvooruitzichten zijn gelijk aan de afgelopen dagen: N/NO 4/5 met af en toe een uitschieter naar boven. Mooie wind om de belgische kust af te zeilen tot voorbij Duinkerken. Het hele traject loopt wel vlak langs de zandbanken. Een recente zeekaart is absoluut nodig, want de veranderingen per jaar zijn hier groot.

Om 09:00 uur wordt de motor gestart en maken we los. We melden ons maar niet af bij Port Control en verlaten de vreemdsoortige pieren van Nieuwpoort. Direct buiten staat er een flinke deining doordat de kust aan lager wal ligt. De boot duikt steeds diep in de golven. Nou, dat mag van ons wel wat minder…

Maar ongeveer 2 NM buitengaats kunnen we bakboord uit en wordt het met de ruime wind achter, rustig aan boord. Ons gereken heeft al direct resultaat: Het is 3 uur na HW en gelijk al stroom mee. En dat zal een groot gedeelte van de dag zo blijven. Zoveel stroom mee dat de boot die dag een persoonlijk record haalt: 10,2 kn over de grond!

Bij de Zuidcoote moeten we via een smalle corridor naar de kust toe. Daar gaat de navigatie even fout en varen we te ver door. We zien het echter tijdig in en kunnen zo een onvrijwillige stranding voorkomen!

Daarna is het zeilen een “piece of cake” want het is alsof we door een kanaal varen: volledig betond tot ver voorbij Duinkerken. Hier varen ook de veerponten naar Calais en Ramsgate en dat zijn er die dag nog al wat. De kanaaltunnel mag er dan wel zijn, maar blijkbaar is er nog genoeg belangstelling voor de veerdiensten.

Na Duinkerken gaan we verder van de kust en steken de shipping lane over zoals het hoort: dwars over op kompas zonder stroomcorrectie. Het blijkt onderweg dat alle ferries precies hetzelfde (moeten) doen. Het scheepsverkeer in het scheidingsstelsel is rustig, een enkel schip op grote afstand. Dat oversteken is zo een makkie, maar duurt wel bijna 1 ½ uur. Helaas was de koers niet te bezeilen, anders had de passage nog mooier geweest.

De stroomrichting is wel perfect: we worden tijdens de oversteek recht tegenover Dover opzij gezet! Het gastenvlaggetje gaat in top en geheel volgens de hier geldige procedure melden we ons 2 NM voor de haven aan bij Port Control Dover en nogmaals op 200 m. voor de ingang. We krijgen toestemming om de haven binnen te varen en liggen om 17:05 uur – na 48 NM – afgemeerd aan de drijvende steigers van de Marina.

We geven elkaar een High Five: dat hebben we toch maar mooi gefikst. Een prachtige zeildag zit erop (……en sluiten dit af met een biertje).

Naast ons ligt een nederlands motorjacht met de naam “Noaber”. Een Tukker boot als buurman, dat verzin je toch niet? De eigenaar is bar weinig spraakzaam, zijn vrouw daarintegen wel. De boot is onderdeel van een NL en BE flottielje motorboten die we onderweg bij Nieuwport ook al zijn tegengekomen. De vlootleider is te gast aan boord en blijkt dit soort reizen onder de naam “Oceanpeople” 5 keer per jaar te doen van Solent tot Noorwegen.

Afrekenen doe je bij één van de drie (!) havenmeesters. Ongelooflijk, maar het havenkantoor is 24 uur per dag bezet. De schade is 26 pond. Daar moet je volgens de pilot van Ben Hoekendijk “Varen naar Zuid-Engeland” (hebben we helaas thuis laten liggen……..grrrrm!) maar niet over zeuren. Dit zijn commerciële gedreven havens zonder een penny subsidie.

s’Avonds maken we een wandeling door Dover waar een feestje op het centrale marktplein bezig is: de uitzending van de voetbalwedstrijd Engeland-Algerije op een Mega-scherm. De straten erom heen zijn volledig met vrachtwagens geblokkeerd, iedereen wordt gefouilleerd en alkohol is verboden. Er waren tientallen poliebeamten en veiligheidspersoneel nodig om dit in goede banen te leiden…..Helaas werd het feestje een beetje verstoord: gelijkspel. We hebben dit maar niet afgewacht….

Overigens blijkt Dover best de moeite waard te zijn om er nog wat langer te blijven. Maar we besluiten toch om morgen door te gaan.

Het navigeren

Even een stukje over onze navigatie:

Elke trip wordt s’avonds samen voorbereid aan de hand van de Imray kaarten. Marifoonkanalen, waypoints, bijbehorende koersen, af te leggen afstand, HW standen, meest gunstige tijdstip van vertrek (stroom mee) en de details van de volgende haven worden uitgezocht. Weerberichten worden uitgelezen via de Navtex (geven vaak voor ons wel een (te) groot gebied aan) en de weervoorspellingssites – zoals b.v. Windfinder en ZyGrib, op het internet (de laatsten zitten vrijwel steeds goed).

Soms zitten we er behoorlijk tegenaan te hikken, want het kost minstens een uur en zo fit zijn we s’avonds niet altijd na een lange trip. De waypoints worden s’morgens uitgezet in de Raymarine plotter boven in de kuip en de koersen op mijn laptop. In NL en BE gebruik ik WinGPS van Stentec en in UK C-Map (van Friedrich Wörle destijds gekregen, maar nog steeds redelijk bruikbaar!). We hebben dus een backup aan boord en bij twijfel aan de plotter data (de Raymarine kaarten zijn van 2009) raadplegen we de papieren kaart (langs de BE kust was dat af en toe wel nodig).

De papieren kaart houden we dus bij de hand, maar we varen op de elektronische kaart. De plotter geeft alle informatie die je nodig hebt: positie, koers over de grond, koers over het water, stroom richting, windrichting, etc. Een groot gemak en je hoeft niet elke keer naar beneden voor je navigatie. Scheelt veel katterig gevoel als je beneden niet zo door elkaar wordt gesmeten aan de kaartentafel!