• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Vrijdag 10 juni: op naar Dover!

12 juni 2011 Reageer

Volgens mijn prognose moeten we om 09.45 uur op zee zijn om ten volle te profiteren van de stroom. Tot 11.00 uur nog even tegen, maar daarna tot aan Dover gaat die stroom ons meesleuren.

Was het de vorige dagen prachtig weer, maar veel wind, nu is het grauw, het regent en de wind is zeer matig, weer ZW.
We varen gelijk uit met de “Watervogel”, een Jeanneau Sun Odyssey 36, van Pieter en Riet Kliffen uit Stellendam, Zeeland. Met hen hebben we bij aankomst in Duinkerken kennis gemaakt en steeds de dagen daarna gegevens uitgewisseld over het weer en de wind. Ook zij willen naar de overkant. Het is voor hen de eerste keer naar Dover en ze vinden het plezierig om wat ervaringen uit te kunnen wisselen.
Als we de havenmonding willen passeren staan de verkeerslichten op 3x  rood: verboden uit te varen! Er blijkt een tanker binnen te komen en het duurt toch nog een tien minuten voordat Port Control het sein veilig geeft en we mogen vertrekken.
Buiten staat er inderdaad een mager windje uit de verkeerde hoek. Met al die banken voor de kust gaan we maar niet kruisen en  trekken we de zeilen niet eens op. Opnieuw op de motor dus. Dat wordt dus geen leuke zeiltocht vandaag! We zijn met een paar boten die dezelfde kant opgaan, maar ook die maken gebruik van de motor, soms wel met het grootzeil als steunzeil erbij. De Watervogel heeft al wel snel de zeilen bijstaan. Blijkbaar kunnen die hoger aan de wind.

Al gaande wordt zichtbaar hoe de kust bij Duinkerken volgebouwd is met zware industrie. Er komt geen eind aan en loopt bijna door tot aan Calais. Het ruikt ook niet lekker en we krijgen beiden een déjà vu: hebben we dit in onze jeugd bij bepaalde windrichting ook niet geroken, de rookgassen afkomstig van het Botlek gebied? Jazeker!

We volgen de koers langs de betonde geul die ook gevolgd wordt door de vele veerboten uit Zeebrugge, Duinkerken en later ook die van Calais. Je zou verwachten dat de kanaaltunnel het aantal ferry-bewegingen wel minder zou maken, maar niets is minder waar. We moeten voortdurend om ons heen kijken om niet in hun vaarwater terecht te komen. Soms als we om ons heen kijken zien we er vijf varen! AIS is nu zeer behulpzaam want we zien alle schepen al van verre geplot.

De vaart zit er inmiddels flink in: we krijgen 2,5 NM stroom mee en lopen ruim 7,8 kn. Dat schiet lekker op. Na vier uur varen komen we bij de shipping lane. Hier moeten we ons strikt aan de regels gaan houden: op het kompas recht oversteken en niet compenseren voor stroom die nu van stuurboord komt (en ons in de goede richting dwz. naar Dover duwt). A.h.v. de AIS gegevens zie je op de plotter dat iedereen dit doet, ook de ferry’s.
Op de shipping lane is het niet bepaald druk. We hoeven voor geen enkel schip uit te wijken. Juist nu bewijst AIS zijn grote nut. Ik zie de schepen al van bijna 20 NM ver aankomen met hun vectoren en zolang ze maar niet conflicteren met mijn eigen scheepsvector is er niets aan de hand en gaan de schepen of voor, of achter ons langs. Het geeft een hoop rust aan boord!

Halverwege komt de “Watervogel” die achter ons aanvoer, met vol zeil opzetten. Ja, het traject is nu ook door ons te bezeilen Dit kunnen we niet helemaal negeren, alhoewel het er met de de hele dag al gestaag vallende regen toch niet echt leuker op wordt. Grootzeil opzetten in de shipping lane is geen optie, maar wel de Genua. Motor mag nu uit en met bijna 6 kn varen we verder. Na anderhalf uur zijn we de lane gepasseerd en kunnen we beginnen aan het laatste traject naar Dover.

Op 2 NM roepen we Dover Port Control op die ons toestemming verleent om naderbij te komen en verzoekt om ons op enkele minuten van de pieren (“breakwaters” hier genoemd) opnieuw te melden. Uiteindelijk mogen we naar binnen en melden ons bij Dover Marine voor een plaatsje in hun jachthaven.
Om 17.15 uur meren we af. Natte pakken en laarzen uit, thermogoed uit (want bepaald warm was het niet..) en …naar binnen. Uitblazen met een glaasje, want dat hebben we wel verdiend! Het was geen leuke tocht, maar we zijn eindelijk in Engeland beland en dat telt!

Bijgaand kaartje geeft onze tocht weer van ruim twee weken vanaf IJmuiden tot aan Dover toe

Hier in Dover zullen we een aantal dagen blijven. Er valt hier genoeg te zien en te bezoeken.

Hugo de Groot

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring