Volgens mijn prognose moeten we om 09.45 uur op zee zijn om ten volle te profiteren van de stroom. Tot 11.00 uur nog even tegen, maar daarna tot aan Dover gaat die stroom ons meesleuren.

Was het de vorige dagen prachtig weer, maar veel wind, nu is het grauw, het regent en de wind is zeer matig, weer ZW.
We varen gelijk uit met de “Watervogel”, een Jeanneau Sun Odyssey 36, van Pieter en Riet Kliffen uit Stellendam, Zeeland. Met hen hebben we bij aankomst in Duinkerken kennis gemaakt en steeds de dagen daarna gegevens uitgewisseld over het weer en de wind. Ook zij willen naar de overkant. Het is voor hen de eerste keer naar Dover en ze vinden het plezierig om wat ervaringen uit te kunnen wisselen.
Als we de havenmonding willen passeren staan de verkeerslichten op 3x  rood: verboden uit te varen! Er blijkt een tanker binnen te komen en het duurt toch nog een tien minuten voordat Port Control het sein veilig geeft en we mogen vertrekken.
Buiten staat er inderdaad een mager windje uit de verkeerde hoek. Met al die banken voor de kust gaan we maar niet kruisen en  trekken we de zeilen niet eens op. Opnieuw op de motor dus. Dat wordt dus geen leuke zeiltocht vandaag! We zijn met een paar boten die dezelfde kant opgaan, maar ook die maken gebruik van de motor, soms wel met het grootzeil als steunzeil erbij. De Watervogel heeft al wel snel de zeilen bijstaan. Blijkbaar kunnen die hoger aan de wind.

Al gaande wordt zichtbaar hoe de kust bij Duinkerken volgebouwd is met zware industrie. Er komt geen eind aan en loopt bijna door tot aan Calais. Het ruikt ook niet lekker en we krijgen beiden een déjà vu: hebben we dit in onze jeugd bij bepaalde windrichting ook niet geroken, de rookgassen afkomstig van het Botlek gebied? Jazeker!

We volgen de koers langs de betonde geul die ook gevolgd wordt door de vele veerboten uit Zeebrugge, Duinkerken en later ook die van Calais. Je zou verwachten dat de kanaaltunnel het aantal ferry-bewegingen wel minder zou maken, maar niets is minder waar. We moeten voortdurend om ons heen kijken om niet in hun vaarwater terecht te komen. Soms als we om ons heen kijken zien we er vijf varen! AIS is nu zeer behulpzaam want we zien alle schepen al van verre geplot.

De vaart zit er inmiddels flink in: we krijgen 2,5 NM stroom mee en lopen ruim 7,8 kn. Dat schiet lekker op. Na vier uur varen komen we bij de shipping lane. Hier moeten we ons strikt aan de regels gaan houden: op het kompas recht oversteken en niet compenseren voor stroom die nu van stuurboord komt (en ons in de goede richting dwz. naar Dover duwt). A.h.v. de AIS gegevens zie je op de plotter dat iedereen dit doet, ook de ferry’s.
Op de shipping lane is het niet bepaald druk. We hoeven voor geen enkel schip uit te wijken. Juist nu bewijst AIS zijn grote nut. Ik zie de schepen al van bijna 20 NM ver aankomen met hun vectoren en zolang ze maar niet conflicteren met mijn eigen scheepsvector is er niets aan de hand en gaan de schepen of voor, of achter ons langs. Het geeft een hoop rust aan boord!

Halverwege komt de “Watervogel” die achter ons aanvoer, met vol zeil opzetten. Ja, het traject is nu ook door ons te bezeilen Dit kunnen we niet helemaal negeren, alhoewel het er met de de hele dag al gestaag vallende regen toch niet echt leuker op wordt. Grootzeil opzetten in de shipping lane is geen optie, maar wel de Genua. Motor mag nu uit en met bijna 6 kn varen we verder. Na anderhalf uur zijn we de lane gepasseerd en kunnen we beginnen aan het laatste traject naar Dover.

Op 2 NM roepen we Dover Port Control op die ons toestemming verleent om naderbij te komen en verzoekt om ons op enkele minuten van de pieren (“breakwaters” hier genoemd) opnieuw te melden. Uiteindelijk mogen we naar binnen en melden ons bij Dover Marine voor een plaatsje in hun jachthaven.
Om 17.15 uur meren we af. Natte pakken en laarzen uit, thermogoed uit (want bepaald warm was het niet..) en …naar binnen. Uitblazen met een glaasje, want dat hebben we wel verdiend! Het was geen leuke tocht, maar we zijn eindelijk in Engeland beland en dat telt!

Bijgaand kaartje geeft onze tocht weer van ruim twee weken vanaf IJmuiden tot aan Dover toe

Hier in Dover zullen we een aantal dagen blijven. Er valt hier genoeg te zien en te bezoeken.