Vanmorgen 10-5 is er hier in Burnham-on Crouch, een hele vloot Hollanders met 25 boten van een vereniging uit den Bosch binnen gelopen. Er wordt er 1 binnen gebracht omdat hij door een navigatie foutje op de bank was gelopen en niet meer op eigen kracht kon los komen.

Het is wel mooi weer maar ijzig koud met die harde E-wind.
Ik ga de komende dagen Essex verkennen op mijn fietsje. Prachtige omgeving.
In een pub maak ik de Uefacup finale mee en maak een paar drinkvrienden.
Maak links en rechts leuke kontakten, maar na een paar dagen heb ik het wel gezien en op 14-5 vertrek ik om 12.00 uur, 1 uur voor HW.
Meteen buiten de haven het zeil op want er staat genoeg wind om de laatste stroom dood te varen.
Ik moet nu zeilen op de elektrische stuurautomaat tot aan de “Swint Spitway”, vanaf daar kan er ruimer gezeild worden. Het wordt daar best een beetje spannend. De kaart geeft 0,5m en er staan beste golven zodat de automaat het niet meer aan kan.
Daarna kan de windvaan het overnemen tot aan Harwich.

De boot doet het weer grandioos. Tussen de Halfpenny pier en de aanlegterminal van de Stena-lijn ga ik aan een mooring. Het is even wennen en er vanuit gaan dat ze je wel zien als die grote schepen ook ‘s-nachts,vlak achter je langs varen. Hoewel ze langzaam varen komt er een beste boeggolf af.

Morgen ga ik op mijn dooie gemak naar Ipswich, ca.10mijl.

Als ik de volgende dag op de motor de rivier op vaar komt er een hele vloot voor de wind zeilende schepen afzakken, waaronder diverse Hollanders (hemelvaart weekend). Aan een mooring zie ik Ben Hoekendijk met zijn “Shalom”. Bij Pin Mill zijn de moorings aardig bezet.
Helemaal aan het eind in Ipswich is een sluisje en na een marifoon oproep gaan de deuren open. Allemaal makkelijk met drijvende aanleg.
Buiten de sluis meteen weer met de marifoon een ligplaats gevraagd. Makkelijk toch, die dingen. Nu kom ik in een marina bij een nieuw universiteitsgebouw en hoge woongebouwen, net als in Londen worden de oude havengebouwen dure woningen.

Ipswich is een grote stad en nu op zaterdagavond kijk je je ogen uit naar het uitgaans volk in de meest uitzonderlijke kleding. De Engelse jeugd heeft blijkbaar geen last van de kou, gezien al het half blote gedoe. Geen vervelend gezicht.

Na een paar dagen en diverse coffee’s op boten vertrek ik weer. Eerst even tanken. Bij het afrekenen blijkt het rode diesel te zijn. Bonnetje goed bewaren!!

Na de sluis op de genua naar Pinn Mill en aan de mooring. Een half uur nadat ik vast trekt er een enorme bui over met heel veel wind.
Het ligt hier praqchtig en ik ben nu de enige bezoeker en dus ook Hollander.
Met het bootje naar de “hard”, een betonnen dam met een enorme lengte, die bij LW helemaal tevoorschijn komt. Naast de dam blijft een klein beekje uitstromen en daar kan ik mooi gebruik van maken om de boot naar de wal te slepen. Helemaal moddervrij kom je er niet vanaf.
En dan op naar de “Butt and Oyster” voor de pint Guinness. Ik hoor er nu ook bij.

De volgende dag bind ik de bijboot aan het hek van de pub vast omdat ik een wandeling ga maken over een public footpath. Als ik terugkom zijn er nog meer parkeerders gekomen. Voor mij een open MG en achter mij een open Lotus.

Op 19-5 verlaat ik zeilend de mooring en ga kruisend tegen de stroom in de rivier af tot aan Harwich. Prachtig zeilen en mooi weer. Met die harde stroom is het hard werken en er is geen tijd om de schoten te beleggen.
Ga weer aan bijna dezelfde mooring omdat ik om 5 uur weg wil.
De hele tocht naar Lowestoft op de motor. Soms een beetje mistig. Beetje saai.
De havenmeester zegt dat er de komende uren 18 Hollandse boten bij komen van de Vereniging van Toerzeilers. Als ik wakker wordt heb ik al 3 buren aan me liggen. Gezellige boel. De laatsten die veellater komen hebben bijna de hele tocht vanaf IJmuiden in de mist gevaren. Leuke hobby.
De mannen komen aan het eind van de dag allemaal in pak met stropdas tevoorschijn voor het geplande diner in Yachtclub.

De finale van de Champions-league wil ik zien. Uiteindelijk vind ik een pub ergens achteraf, waar een grootbeeld tv aan staat. Tevens is er live-music want het is zaterdagavond. En alles staat keihard aan.

Ik besluit gelijk met de hele vloot op 1e pinksterdag om 9.15uur uit te varen voor de oversteek. Berichten zijn redelijk, maar de komende uren blijft de barometer zakken. Hoewel het eerst mooi zeilen was valt de wind weg en moet de motor aan.
Net voor het helemaal donker is ben ik beide traffic lanes over en kan het zeil weer op.

Af en toe was het mistig en dan blijkt hoe de AIS een prachtig middel is.
Op de vooraf ingestelde 3 mijls zône gaat er een soort bel als een schip zich op die ring meldt. Op het scherm zie je je eigen koers en die van het schip, met zijn voorliggende koers en snelheid. Op de 1 mijls ring gaat de bel weer en je kunt aardig bekijken of het een ramkoers is of niet.

Ondertussen moet het eerste rif er al weer in en de barometer zakt nog steeds.
Mijn plan om naar Helgoland te zeilen verander ik in den Helder.
Met 2 reven, een dikke 6 en stroom tegen zeil ik in behoorlijke rollers de volgende ochtend den Helder aan. Totale oversteek 27 uur en 15 min.
Uiteraard Chinees gegeten in de Marine kantine.
Terwijl mijn broer, die dicht bij den Helder woont, bij mij in de kuip koffie zit te drinken, valt mijn oog op een borgring in het gangboord. Zal wel van de boot hiernaast zijn volgens mijn broer. Maar al gauw ontdek ik dat van het achter-onderwant de borgring ontbreekt. Hoe is het mogelijk.
Op de boot naast mij hebben enkele mariniers praktijkles en het lukt om een mannetje te charteren die wel de mast in durft. Dan is het ook zo voor elkaar met mijn nieuwe bootsmanstoeltje.

Het volgende trajekt voert me naar Vlieland en als ik om 06.45 uur het Molengat uit vaar is het regenachtig en en het beetje wind wat er is staat op kop. Op de motor dus.

Op Vlieland was ik enkele jaren niet geweest en kijk mijn ogen uit hoe het is veranderd. Wel lux, maar die oude sfeer mis ik toch wel een beetje en als het de volgende dag hard waait uit SW blijken de invaarten niet zo handig te zijn.
Er blijkt daardoor al veel schade te zijn gevaren volgens een local. De burgemeester en wethouders wilden niet naar ons luisteren, aldus deze man.
Ik zit uren lang bij een 84 jarige man aan boord, die met zijn schip ruim 3 jaar om de wereld heeft gezeild en luister naar zijn mooie verhalen.

Zaterdag 29-5 vertrek ik om 16.00 uur richting Borkum. Er wordt een stormwaarschuwing voor de districten IJmuiden t/m Texel gegeven.
En dat blijven ze volhouden, maar de barometer begint onderweg redelijk snel te dalen. Voordat het donker is moet het eerste rif er alweer in.
Als ik in het pikkedonker boven Ameland vaar zie ik aan SB 3 booreilanden en aan BB nog 1. Onder de kust zie ik heel vaag een hel verlicht schip dat volgend de AIS een onderzoekschip voor anker is.

Net als ik het tweede rif er in wil trekken gaat het alarm van de AIS, dus even kijken op het scherm wat er aan komt. Het onderzoekschip blijkt ineens op 3 mijl te zijn, op koers naar het booreiland verder in zee. Het ligt op ramkoers, maar buiten kan ik zijn boordlichten niet onderscheiden door al die verlichting.
Kon hij nou niet even wachten tot ik gereefd en wel voorbij was. Door te knijpen ga ik vlak achter hem langs. Als ik een tijdje gereefd en wel weer op koers lig komt dat schip er weer aan vanaf de andere kant en vlak bij mij probeert hij mij te vangen in zijn zoeklicht. Ik begrijp er niets van tot ik na een uur tot de ontdekking kom dat mijn 3-kl. Licht het niet meer doet. Dan maar mijn ankerlicht aan.

De bedoeling was om over de plaat de Westereems aan te varen, maar besluit door het woelige water de eerste ton na de verkenningston aan te varen.
Om 9.00 uur lig ik in de oude marinehaven.

Inmiddels ben ik onder Borkum over het wantij naar Norderney gevaren.
Ik was iets te vroeg weg gegaan zodat ik een kwartiertje heb vast gelegen, maar verder was het een mooie bezeilde tocht onder Juist door.

Wordt vervolgd.

Groeten Bob Nieboer