In Vordingborg maak ik gebruik van het mooie weer om de windvaanstuurinrichting na te kijken en bij te stellen. De bijboot moet opgeblazen anders kan ik er niet bij en het is meteen een geruststelling dat als er wat valt, het niet meteen in het water verdwijnt.
Als ik dan toch de bijboot in het water heb kan de waterlijn meteen schoon gemaakt.

Ik verbaas me er over dat ik zo weinig aangroei heb ondanks toch een winter in het water.

Na de voetbalwedstrijd Nederland-Japan gevolgd te hebben in een obscuur kroegje vertrek ik naar Rodvig.

Het vaarwater is zeer smal en ondiep en wat ik jaren geleden wel mooi vond, vind ik nu niet meer echt mooi. Vaartechnisch gezien dan.
Het waait eerst stevig en zoals al eerder op de Waddenzee is het solo redelijk moeilijk omdat de windvaan niet geschikt is voor zoiets en de autohelm het al gauw niet meer aan kan.
Waarschijnlijk is dat de reden dat de jachten die ik zie over het algemeen op de motor varen.

In Rodvig is het vol en ik kan met veel moeite een plaatsje vinden.
De angst om met een langkieler achter in een nauwe doorgang met wind te belanden en te moeten keren is toch altijd wel een beetje aanwezig.
Tot nu toe heb ik nog niet langszij een andere boot gemoeten en dat is het grote voordeel van een kleine boot. Meestal wel een plekje.

Van Rodvig gaat de reis naar Kopenhagen en dat is meteen weer eens ruim water en grote zeeschepen.

Het weer wordt nu steeds mooier en de wind laat het af en toe afweten, zodat de vaardagen lang worden en op het laatst toch de motor wel bij moet om voor donker binnen te zijn.

In Kopenhagen ga ik in de jachthaven Langelinie liggen, waar mijn nieuw aangeschafte rvst haak voor het eerst van pas komt omdat je achter aan een boei ligt.
Hier blijf ik een paar dagen liggen en maak een paar voetbalwedstrijden mee in de open lucht op een groot scherm, o.a. Het verlies van Denemarken.
Tevens maak ik het vieren van de langste dag mee, met grote vuren langs de kust en geniet van de grote stad.

Verder gaat het weer en nu naar het Falsterbo-kanaal in Zweden.
Lang zeil ik eerst parallel aan de brug,die Denemarken met Zweden verbindt.
Een dubbeldeks brug, waar op het bovenste gedeelte het autoverkeer rijdt en daaronder de treinen.
Onder de brug door zie ik Malmö liggen.
In Falsterbo voor de brug/sluis is een heel ruime jachthaven.

De brug draait 1x per uur en het lukt me de volgende dag ondanks de harde wind om 11.00uur samen met een Zweeds jacht voor de brug te liggen.
Als ik vlak bij de brug ben begint de brugwachter op ch16 en luidsprekers en vanaf zijn balkon te schelden, op zijn voorhoofd te wijzen en gebaren te maken dat ik er niet door mag.
Ik weet niet wat ik fout doe; misschien de tussenruimte van ca. 3 jachtlengtes tussen mij en de eerste boot, dus hij kan me wat en vaar door.

Ik zeil eerst gereefd een slag naar buiten en zet dan koers naar Gislovslage.
Ter hoogte van Trelleborg moet ik diverse keren uitwijken voor veerboten die af en aan varen naar Trelleborg.
De kaartenset is voor dit stuk kust niet gedetailleerd en dus ook de elektronische niet.
De aanloop van de havens is overal in graden aangegeven en met de haven als waypoint is het leuk zeilen tot de GPS de peiling van de aanloop geeft .
Van Gislovslage gaat het naar Kaseberga en daar wordt de kust al aanmerkelijk hoger.
Tot mijn verrassing is dit een heel leuk klein jachthaventje en als ik binnen ben kan ik nog snel voordat de zon in zee zakt naar boven klimmen. Prachtig uitzicht.

Boven op de rotsen is in lang vervlogen tijden de vorm van een schip gemaakt met grote stenen uit de ijstijd.

Ik moet er niet aan denken als het geweld van het hoogseizoen begint.
We liggen nu met ca. 10 jachten, waarvan 2 dubbel aangelegd en ik langszij een loodsboot op aangeven van de havenmeester en dan is het al aardig vol.
De volgende oversteek gaat naar Bornholm.en ik kies voor het haventje Hasle.
Ben blij dat ik niet voor de hoofdplaats Ronne heb gekozen.
Hier is ook geen echte jachthaven en ik heb een mooi plaatsje langszij de kade.

Een prachtig eiland van graniet met hoge kusten met een prachtig uitzicht.
Mooi begroeide binnenlanden. Schitterend vakantie eiland.
Voor diesel moet je een telefoonnummer bellen en dan moet je even naar de overkant van de haven varen. Beetje primitief en vervelend als je net een mooi plaatsje hebt.

Inmiddels al diverse tochtjes gefietst en vind dit een van de mooiere gedeelten van mijn tocht, natuurlijk mede doordat het nu inmiddels al een tijdje hoogzomer is.

Ik blijf hier nog een paar dagen voordat ik waarschijnlijk naar Polen oversteek.
Dat is een dikke 70 mijl, dus weer een beetje afzien. Met een beetje wind staan hier al aardige zeetjes.

Wordt vervolgd.

Groeten aan allemaal
Bob Nieboer.

PS. Een andere keer foto’s. Gaat een beetje traag hier.