• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Vervolg en laatste deel van de reis van de “Breezand”, 6-8-2010

4 februari 2011 Reageer

Als ik wakker word in Cuxhaven blijken Andre en Lies al te zijn vertrokken met hun “Rondo”.

De morgen besteed ik aan het controleren van de navigatiesystemen en het maken van het vorige verslag. De internetverbinding is hier in de haven erg duur: Euro 7 per 24 uur. Moet maar een keertje, kan ik mooi aan boord alles afhandelen.

Ik besluit om morgen naar Helgoland te gaan.

De volgende morgen vertrek ik om 08.00 uur, 1 uur na Hoogwater zodat ik zeker ben dat ik de stroom mee heb.

Het lijkt eerst of er gezeild kan worden, maar het duurt niet lang of de motor moet er bij aan. Jammer.

Tegen 14.00 uur ben ik in de haven van Helgoland. Het is erg rustig. 2 weken geleden lagen ze hier nog met 14 boten aan elkaar.

Na een paar uur krijg ik nog een Duitse buurman en dan komt de voorspelde harde wind zodat we de hele nacht liggen te rossen.

De buurman kan een plaatsje in de verenigingshaven krijgen en daar kan ik later ook terecht.

Het gaat nu steeds harder waaien en ik ben blij dat ik een relatief beschutte plaats heb gekregen met de kop in de wind.

Mijn plannen om nog over te steken naar Wilhelmshafen en Hooksiel laat ik de volgende dagen maar varen want het lijkt wel of de herfststormen al zijn begonnen. Een paar dagen wind 8Bf en in buien af en toe 11 volgens de kustwacht. Er wordt hard gewerkt op de boten die ongunstig en aan elkaar liggen, om de schade te beperken.

De vrouw van een van de buren neemt haar intrek in een hotel i.v.m. Zeeziekte in de haven.

Het douchen kost hier Eur 2.50 en als je naar het zwembad gaat Eur 5 voor 2 uur met onbeperkt douchen en heerlijk zwemmen in zout water van 28 graden.
Het zwembad ligt hoger en tijdens het zwemmen en in het bubbeltjesbad heb je een prachtig uitzicht over de haven en de zee.

Als ik op een stormachtige avond mijn avondwandeling over de rotsen maak ben ik bij nader inzien blij dat de wind vanuit zee komt en er langs het pad hoog over de rotsen een hek is want op een gegeven moment ben ik het kontakt met de grond kwijt en belandt in het hekwerk. Wat een kracht heeft die wind zo hoog boven het water.

Leuk is nog te vermelden dat behalve een verbod op reguliere auto’s ook een verbod is op het gebruik van fietsen. Diverse Helgolanders, jong en oud, steppen er dus lustig op los.

Na een week heb ik Helgoland, ondanks de leuke kontakten met andere solozeilers, ruimschoots gezien en loer naar een gaatje om naar Norderney te verhuizen.

Dat gaatje komt pas op 26 augustus en ik vertrek tegelijk met de andere solozeilers. Er staan nog wel hoge golven maar mijn scheepje is uitermate zeewaardig evenals mijn maag na al die maanden op zee.

Als ik bij het Dovetief bij Norderney aankom is het halftij en aflopend.
Achter de nauwe ingang vertonen zich aardige brekers zodat het even in me opkomt om rechtsomkeert te maken wat 2 grotere jachten wel doen.
Maar volgens de kaart moet het geen problemen geven en inderdaad als je er doorheen bent , vaar je tussen het strand en de brekers redelijk komfortabel naar binnen.

2 dagen later is het niet zo komfortabel als ik in een heftige bui de Sluchter invaar om onder Juist langs naar Delfzijl te varen. Onder Juist is het meteen rustiger en kan de genua er bij.

Al zeilend haal ik net op tijd het laatste wantij om daarna de Eems op te zeilen.
Daar krijg ik nu de volle stroom tegen zodat ik pas in het donker door de sluis in Delfzijl geschut wordt en langszij een werkboot de nacht doorbreng daar de bruggen niet meer draaien.

De volgende morgen vroeg door de brug naar de jachthaven op de plaats waar ik de zeevaartschool heb bezocht.

De volgende morgen zit tot mijn grote verrassing mijn oudste zoon Rob ineens aan boord. We maken er een leuke dag van en mogen zelfs op het dak van de oude zeevaartschool, waar we les kregen in het “zonnetje schieten” met een sextant. Een geweldig uitzicht over Delfzijl.

En dan komt het einde van mijn reis in zicht met een lange weg op de motor door de stad Groningen, over het Reitdiep naar het Lauwersmeer en daarna door de stad Leeuwarden naar Lemmer.

Ik ben blij dat ik gezien de weersomstandigheden deze route heb gekozen.
Vanaf Lemmer kan ik gelukkig nog weer zeilen tot een eind voorbij Urk en dan is de wind weg en komen die verrekte vliegjes in een grote vieze zwerm het zeilersleven vergallen. Ik ben weer thuis.

Vlak voor Ketelhaven loop ik Herman en Paula achterop en praten, al dobberend even bij.

In kampen betrek ik mijn nieuwe box waar ik dit jaar nog geen gebruik van had gemaakt en ben dan op 3 dagen na 5 maanden onderweg geweest.

Dit was het. De hartelijke groeten aan iedereen en een spoedig weerziens.

Bob Nieboer

Misschien aardig om te weten:

149 dagen onderweg geweest waarvan 69 dagen gevaren wat neerkomt op
gemiddeld om de 2,1 dag gevaren.
2133 zeemijlen afgelegd
535,5 uren gevaren, waarvan
285,5 uren puur gezeild en
250 uren met motor aan of bij.
ca. 290 liter diesel verbruikt.

Bob

bob nieboer

bob

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring