Ik had Uli Knoop een tijdje geleden gevraagd of hij inmiddels – na zijn zeilreis naar de Noordkaap – al weer in huis was en of ons nog een verder verslag van zijn belevenissen op zijn reis voor onze website zou kunnen geven. Hij berichtte mij vandaag dat hij er dit keer door alle drukte niet meer aan toe gekomen was. Met onderstaande resumé van de terugreis en foto’s van een losgeraakt want (..), sluit ik hiermee zijn blog af.
Hugo

Hallo Hugo
Bedankt voor jou zorg. Inderdaad ben ik weer een aantal weken terug
van mijn lange zeilreis in dit jaar. Lijnen weer vast gemaakt na exact 4
maanden in de thuishaven Lelystad op 18 september 18.00 uur.
Hier wat statistiek:

Totaal afgelegd: 3730 NM (GPS), waarvan ca 450 NM op de motor (ca 12%).
Aangelopen havens:    56 (sommige 2 keer)
Ankerplaatsen:             27

Op de terugreis had ik, voornamelijk in de noordelijke streken, met weinig
wind te kampen, daarvoor wel wat vaker mooie dagen met zon.
Ik heb dan ook noordelijk van Bodø veel korte trips gemaakt en kleine
plaatsen opgezocht. Dat was een leuke ervaring. Er is zoveel te zien en te
beleven, vooral natuurlijk natuur. Ideaal zou zijn om een stuk kust van ca.
200 NM uit te kiezen en daar dan 4 weken over te doen. Echter laten de grote afstanden dit niet toe, of je moet de boot daarboven laten overwinteren.

De terugreis verliep verder weinig spectaculair tot op een uitzondering
na: op de trip over de Noordzee (gestart weer in Egersund), knapte bij vrij
zwaar weer (ca 6 Bf met steile, vervelende ca. 2 m golven) met een harde
knal het bevestigingspunt (aan dek) van het stuurboord achterwant!
Wat een schrik!. De mast werd instabiel en kwam aan de voet al een beetje los!

Gelukkig had ik stukken stevig touw aan boord en kon ik het losse want
op de middenbolder vastmaken en daarna ook weer hard doorzetten.
Zo kon ik weer verder zeilen, want ik zat ca. 120 NM zuidelijk van de kust
van Noorwegen en was motoren dus niet echt een optie.
 
Het is nog steeds niet te begrijpen, hoe dit kon gebeuren. Geknapt is
een bout van 12 mm (zie foto’s), die volgens de werf een breekkracht
van rond 3 ton (!) heeft. De  werf heeft er ook niet echt een verklaring
voor, misschien was het een materiaalfout.
In ieder  geval heeft dit weer duidelijk gemaakt, dat dit soort reizen ook
niet zonder een verhoogd risico is.


Ik wil het nu hierbij laten. Ik ben ook niet meer van plan om
nog een afsluitend reisbericht voor de website te maken. Ik had het
direct naar de aankomst willen doen, maar het is er helaas niet van gekomen.
Inmiddels is het mij te laat om dit “onderwerp” weer op
te pakken. Ik ben inmiddels ook druk bezig met andere dingen.

Groetjes en tot weerzien
Uli

Nagekomen bericht van Uli:
Wat de andere terminals betreft: ik moet er maar van uitgaan, dat ze
goed zijn, ik kan ze toch niet testen. De werf vertelt me dat er 100 schepen
met deze terminals zijn gebouwd en dat nooit zo iets eerder is gebeurd.
Misschien moet ik in de toekomst maar eens wat rustiger aandoen, want een beetje onzekerheid blijft bij mij nu bestaan.