• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Maandag 5 juli 2010

4 februari 2011 Reageer

De diesel moet op vol vermogen en haalt dan twee knopen SOG verschrikkelijk. De stroom en de wind maken verschrikkelijke golven de boot maakt smakkers en klappen op het water niet normaal meer, maar omdat het zo donker is kan ik de golven niet zien. Ik ben zo bang dat ik in dit geweld zonder brandstof zal komen te zitten dat ik de verkeersdienst van de Brandaris oproep en hun mijn zorgen meedeel. Zij zien het niet zo somber in, we houden U wel in de gaten zegt hij. Als ik in de verwarring met al die lichten de verkeerde lichten ga volgen zegt de marifoon ineens: “Waar wilt U heen?” Ik volgde de verkeerde lichten die vlgs. de kaart nergens heen leiden? Gelukkig neemt de wind wat af. Maar de invaart bij nacht is de eerste keer best lastig. De eerste boeien liggen zo dicht bij de kust van Vlieland dat je je afvraagd; is dat wel goed. Maar het begint nu lichter te worden. Als je vier dagen op volle zee zit en niet uit de kleren bent geweest verlang je naar een douche en een bed, meer nog dan naar eten.
Het is nu elf uur en de zon schijnt alles ziet er weer goed uit. Al met al was de kans om te zeilen een echte beloning. Ook al moest ik op het laatst reven. Twintig graden schuin vind ik wel genoeg. Brood heb ik niet meer, behalve een klein stukje keihard Noors brood, waarmee je iemand de kop kan inslaan. Maar ik heb nog beschuit en knäckebröd. Of vers brood halen hier in het dorp Vlieland mogelijk is weet ik niet, gewoon proberen dan weet je het. Maar die getij-stromingen hier maken het natuurlijk wel lastig. Met de bijboot zonder motor heb je geen enkele kans. Ik rust eerst maar eens lekker uit en dan diesel halen in Harlingen of in Ketelhaven ik zie wel.
Het ankerplekje achter Vlieland is een prima plek, goed beschut alleen is het jammer dat je in de kuip niet uit de wind zit (ligt) omdat de stand van de boot niet bepaald wordt door de wind maar door het getij. Het getij is sterker dan de wind. Het is zonnig weer maar de koele wind maakt het minder prettig. Als je de buitenboordmotor er bij hebt kun je wel het dorp bezoeken, maar roeien met die stromingen hier lijkt mij niet verstandig; je kon je boot wel eens niet, of met zeer veel moeite kunnen bereiken. Het blijkt dat je in drie dagen naar Noorwegen kunt zeilen of terug, maar gooi de dieseltank wel vol, want dat is de redder voor alle problemen. Omdat de diesel in Ketelhaven veel duurder is dan aan de autopomp en ik geen zin heb in nog meer sluispasages denk ik dat ik de boot wel bijvul in de thuishaven met de jerrycan, of een keer in Friesland of zo. Dit dagje rust had ik echt nodig. Jammer dat ik de mobiel niet bij me heb. Ton ik bel je wel bij de Wok Inn in de Roggebot. Morgen is het om 16.46 uur vloed, en ik denk 5h.15min. nodig te hebben om er te komen, dus als ik halfwaalf vertrek dan ben ik wel op tijd.

Noorwegen is echt heel mooi en er zijn natuurlijk veel mooie beschutte baaitjes, maar de rotsbodem daar maakt ankeren toch moeilijk. Je bent er meestal niet zeker van of het anker kan houden. Dat is in Denmarken beter omdat de bodem daar meestal van zand is. Een probleem in Denemarken is dat er zeer veel waterplanten groeien en die houden het vastgraven van het anker tegen. In Nederland heb je die problemen niet, daar is alleen het getij en de daarbij behorende stroming het probleem, en de diepte natuurlijk. Geschikte ankerplekken op voldoende diep water zijn schaars. Resumerend geldt natuurlijk bovenal: “Gedeelde vreugd is dubbele vreugd”. Veel dingen zijn niet echt leuk om alleen te doen, zoals uit eten gaan of een dansje maken enzo. Je wordt geheel op je zelf teruggeworpen; met het gevaar van eenzaamheid. Dat is de hoofdreden waarom je naar huis wilt, het ligt niet aan de Noren die zijn fantastisch, en behulpzaam en betrouwbaar.

Bert

Bert Barendregt

Bert

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring