• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Maandag 27 juni: Ontmoeting met Sir Henry en Mrs. Antonia Riley.

28 juni 2011 Reageer

Zouden we dan eindelijk een zeilrak hebben op weg naar de Hamble River? Volgens de weersvoorspellingen van gisteren wel, maar eenmaal op het water blijkt dat er maar een mager windje staat uit het westen.

Maar goed, het is prima weer, de zon schijnt en de korte broeken kunnen aan. Om 11.00 uur vertrekken we met het tij mee.
Met ons vertrekt blijkbaar ook de T45, want die komt ons achterop.

Richting Wight/Fishbourne kunnen de beide zeilen inderdaad op, maar al na een half uur valt de wind praktisch weg en valt onze snelheid terug op 2 kn. Wel wat anders dan de Hovercraft die even langs komt stormen (wat een kl..herrie maken die dingen toch!)
Tja, we zullen er zo wel komen, maar een keer is de stroom op en krijgen we met een forse tegenstroom te maken, zeker op de rivier.

Dus met tegenzin de motor maar weer bij. Ik heb het al eerder opgemerkt: het is hier hollen of stilstaan met de wind!
Om de riviermonding te bereiken, moet je eerst de Southampton Water op: de rivier voor alle zeeschepen die Southampton aan doen. Net als op het Noord-Oostzeekanaal komen er weer gigantische containerschepen op je af. We blijven dus mooi buiten de vaargeul, al zien we zeiljachten die het presteren om vlak voor zo’n reus zeilend het water over te steken!  De idioten!

Eenmaal de Hamble River op wordt het rustig, al liggen hier werkelijk duizenden jachten uit heel Engeland aan moorings, pontons of aan steigers in de marina’s. Zover het oog reikt zie je masten aan de linker en rechter oever. Hier betalen ze 3000 – 5000 pond voor een jaarlijkse ligplaats met onze scheepslengte! Als je aan een mooring ligt moet je je laten ophalen of wegbrengen met een watertaxi. Armoede!, maar hier in Engeland heel gewoon.

Wij willen zelf een ordentelijke plek hebben aan een steiger en kiezen voor Port Hamble Marina. We willen achteruit parkeren vanwege de wind, maar uiteraard gaat dit weer een fout en verlijeren we tegen de buren aan. Waarom verlijer je nu nooit eens tegen de steiger waar je wilt vastmaken? (later blijkt dat door de sterke rivierstroming (3-4 kn!) het lastig is om aan te leggen of weg te varen).
Afijn, om 14.00 uur maken we vast aan een nette zijsteiger. Net als alle havens die we langs de zuid-kust tot nu toe bezocht hebben is dit er alweer één behorend tot een vier-tot-vijf sterren marina. Maar de prijs is er hier wel naar: 33 pond voor een nachtje! Het wordt steeds gekker hier. Maar je hoeft hier gelukkig geen muntjes te verzamelen en te gebruiken voor walstroom, water of douches zoals in onze jachthavens. Dat is in Engeland steeds inclusief en dat is wel zo plezierig.

In de middag bel ik Henry Riley, destijds onze engelse vertegenwoorder van Thales. Gelukkig neemt hij op en blijken hij en Antonia vlakbij te zitten, op een boot van een vriendin even terug. Ze dachten al een hollands schip gezien te hebben en hadden gezwaaid.
Zelf hebben ze een Dufour30, de ‘Sparrowsong’. Nu ook aan een vaste steiger.

Een uurtje later landen ze per watertaxi op onze ponton en kunnen we ze bij ons aan boord verwelkomen. Een leuk en plezierig weerzien, na zoveel jaren na mijn pensionering!
Beiden zijn nog geen steek veranderd en valt er weer genoeg te kletsen. Henry blijkt nog steeds te werken, nu bij Diehl. Still going strong! Ook Antonia is nog steeds werkzaam als stewardess bij British Airways en zij vliegt toevallig samen met Henry morgen naar Vancouver. We hebben dus inderdaad geluk om hen vandaag thuis te treffen.

In de namiddag gaan we met hen mee naar hun huis hier in Hamble (het huis is een beetje in Victoria-stijl) en zetten we onze gesprekken voort in hun tuin onder het genot van een drankje. Ik  hoor weer wat van oude Thales bekenden waarmee Henry en Antonia nog regelmatig contact hebben, terwijl ik ze inlicht over onze S1850M ‘schransclub’.

Henry wil ons meenemen naar de plechtstatige Royal Southern Yacht Club voor een etentje, maar het is alsof de duvel er mee speelt: op maandag de keuken van de club niet geopend! We kunnen er nog wel een drankje krijgen.Waar hebben we dat meer met Henry beleefd? Ik herinner hem eraan dat dit hem bij mijn afscheid ook al is overkomen bij de Royal Airforce Club in London. Hij lacht wat, hij was het blijkbaar niet vergeten ….….:>)

We gaan nu naar de Victoria Inn, een pub waar we een uitstekende steak krijgen opgediend. Wat het aanbod en eten betreft is Engeland er blijkbaar toch op vooruitgegaan! Dat was tien jaar geleden nog wel eens anders (Fish en chips kon je krijgen…!)

We nemen afscheid van elkaar bij de haven. Het was leuk om elkaar weer eens te zien. We moeten van hen alle Thales bekenden van thuis groeten. Hierbij dus!

Hugo de Groot

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring