• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Maandag 20 juni: naar Portsmouth.

22 juni 2011 Reageer

Het begint al weer goed:  gisteren nog de hele dag door droog weer, vandaag bij het vertrek regent het. We zijn er best goed op gekleed, maar het is toch vervelend als je bij vertrek alles (hoezen, lijnen) nat moet opbergen.

Zoals gepland vertrekken we om 08.15 uur. Buiten staat er inderdaad bijna tot geen wind, wel regen… We zetten de Genua uitgeboomd nog wel op, maar doordat de zee een klotsbak is, zwabbert dat zeil maar heen en weer en doet dus niets. Opbergen dus maar en verder geheel op de motor. Dat laatste begint ons deze vakantie flink te ergeren. We hebben een zeilboot, maar in de vier weken die we nu onderweg zijn, hebben we bijna geen zeildag gehad, zeker niet met beide zeilen op. In de dagen dat we kónden varen stond er praktisch geen wind en kwam deze ook nog uit ZW, pal tegen. Hopelijk is dat op de terugweg anders, d.w.z. wel wind en nog steeds ZW.

Om op tijd binnen te zijn hebben we gekozen om eerst maar wat stroom tegen te krijgen om later in de buurt van Portsmouth/Wight de volle stroom mee te pakken. Dat pakt ook zo uit, maar het verwonderlijke is dat de tegenstroom minder is (hooguit 1 NM) en korter duurt dan berekend, terwijl de stroom mee beduidend hoger is (oplopend tot 2,3 NM).
Acht uur op de motor zonder steunzeil varen is lang en vermoeiend, zeker als de boot continu rolt. Marianne moet zich rustig houden – en zeker niet naar beneden in de kajuit gaan – , want zeeziekte ligt bij haar al snel op de loer. Gelukkig houdt de regen het al snel voor gezien en houden we het de hele tocht droog. Het is wel heiïg en dus zien we  helaas niet veel van de kust.

Om twee uur zien we in de verte flauw de contouren van Wight en komen we in de buurt van ons einddoel. Om Portsmouth te bereiken moeten we wel goed uitkijken. Je vaart hier al gauw op de zandbanken en de tonnen Boulder en Street moeten niet gemist worden. (voor de hele tocht hebben we 15 waypoints uitgezet….)
Bovendien zijn hier vaste regels om binnen te varen en er wordt zwaar op je gelet. Zo mag je de Nab channel (soort shipping lane voor grote schepen) niet bevaren, moet je buiten de geul blijven die toegang geeft tot de haven en is er een speciale kleinere geul voor pleziervaartuigen.

Om 16.15 uur maken we contact met de havenmeester van Gosport Marina die ons een plek toewijst achter in de immense haven. Om 16.30 uur meren we af en kijken elkaar tevreden aan: het was een lange dag, maar we zijn in Portsmouth! Iets wat we ons van te voren als doel hadden gesteld. We vieren het met een Schipperbitter!

Het is een grote marina, maar wel erg rustig. Het lijkt wel of we de enigen zijn die aan boord zijn. We komen in elk geval maar weinig schippers tegen op de steiger.
Het enige wat ons af en toe opschrikt zijn een paar heftige scheepsbewegingen, veroorzaakt door golven van zeeschepen of ferries die hier voorbijkomen. Maar ja, daarvoor lig je ook in een haven direct aan open zee!

Hugo de Groot

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring