Het begint al weer goed: gisteren nog de hele dag door droog weer, vandaag bij het vertrek regent het. We zijn er best goed op gekleed, maar het is toch vervelend als je bij vertrek alles (hoezen, lijnen) nat moet opbergen.
Zoals gepland vertrekken we om 08.15 uur. Buiten staat er inderdaad bijna tot geen wind, wel regen… We zetten de Genua uitgeboomd nog wel op, maar doordat de zee een klotsbak is, zwabbert dat zeil maar heen en weer en doet dus niets. Opbergen dus maar en verder geheel op de motor. Dat laatste begint ons deze vakantie flink te ergeren. We hebben een zeilboot, maar in de vier weken die we nu onderweg zijn, hebben we bijna geen zeildag gehad, zeker niet met beide zeilen op. In de dagen dat we kónden varen stond er praktisch geen wind en kwam deze ook nog uit ZW, pal tegen. Hopelijk is dat op de terugweg anders, d.w.z. wel wind en nog steeds ZW.
Om op tijd binnen te zijn hebben we gekozen om eerst maar wat stroom tegen te krijgen om later in de buurt van Portsmouth/Wight de volle stroom mee te pakken. Dat pakt ook zo uit, maar het verwonderlijke is dat de tegenstroom minder is (hooguit 1 NM) en korter duurt dan berekend, terwijl de stroom mee beduidend hoger is (oplopend tot 2,3 NM).
Acht uur op de motor zonder steunzeil varen is lang en vermoeiend, zeker als de boot continu rolt. Marianne moet zich rustig houden – en zeker niet naar beneden in de kajuit gaan – , want zeeziekte ligt bij haar al snel op de loer. Gelukkig houdt de regen het al snel voor gezien en houden we het de hele tocht droog. Het is wel heiïg en dus zien we helaas niet veel van de kust.
Om twee uur zien we in de verte flauw de contouren van Wight en komen we in de buurt van ons einddoel. Om Portsmouth te bereiken moeten we wel goed uitkijken. Je vaart hier al gauw op de zandbanken en de tonnen Boulder en Street moeten niet gemist worden. (voor de hele tocht hebben we 15 waypoints uitgezet….)
Bovendien zijn hier vaste regels om binnen te varen en er wordt zwaar op je gelet. Zo mag je de Nab channel (soort shipping lane voor grote schepen) niet bevaren, moet je buiten de geul blijven die toegang geeft tot de haven en is er een speciale kleinere geul voor pleziervaartuigen.
Om 16.15 uur maken we contact met de havenmeester van Gosport Marina die ons een plek toewijst achter in de immense haven. Om 16.30 uur meren we af en kijken elkaar tevreden aan: het was een lange dag, maar we zijn in Portsmouth! Iets wat we ons van te voren als doel hadden gesteld. We vieren het met een Schipperbitter!
Het is een grote marina, maar wel erg rustig. Het lijkt wel of we de enigen zijn die aan boord zijn. We komen in elk geval maar weinig schippers tegen op de steiger.
Het enige wat ons af en toe opschrikt zijn een paar heftige scheepsbewegingen, veroorzaakt door golven van zeeschepen of ferries die hier voorbijkomen. Maar ja, daarvoor lig je ook in een haven direct aan open zee!
Follow Us!