Mijn plan was doorvaren tot het meertje vlak voor het einde van het kanaal en daar te ankeren. Dan heb ik nog een nachtje op rustig water. Maar o schrik de ankerwinch doet het niet! Dus moet ik doorvaren en een haven zoeken. Het verlaten (en betalen) van de sluis gaat vlot, en ik vaar door tot Laboe. Daar afmeren is moeilijk, er is geen plek, en de boxen zijn te klein. Ik neem de buitenzijde van de eerste aanlegpier. Op naar de havenmeester, ik vraag hem de werf in Cuxhaven te bellen en hun mijn probleem te vertellen. Dat doet hij gelukkig. Nu een telefoon zoeken en Ton bellen, lukt allemaal. De werf in Cux. geeft de reparatieopdracht door aan de plaatselijke werf. Die moeten het probleem zien te verhelpen. De havenmeester zegt: “Blijf maar bij de boot er komt iemand.” Ik wacht de hele dag, er komt niemand. Om 16.25 uur ben ik het zat en besluit die werf zelf een bezoek te brengen. Deze werf is supper modern en groot, zodat het moeilijk is de juiste persoon te pakken te krijgen. Als die er uiteindelijk is bemerk ik algauw dat ze denken dat het een mechanisch probleem is. Ik corrigeer dat en zeg nee het is een electrisch probleem. Dan moet er een andere man komen. Gelukkig lukt het hem de oorzaak te vinden. Er was een verbinding los. Ik had ook zelf al gekeken maar niets gevonden. Ook bleek het gehele paneel waarop alle electrische komponenten gemonteerd zijn gewoon los te hangen. Hebben ze vergeten vast te zetten. De haven in Laboe kost 28 Euro per nacht, dus wilde ik er geen tweede nacht blijven.

Ik ben meteen vertrokken naar Denemarken naar het eiland Als. Er was geen wind zodat ook dit op de motor moest. Tegen half twaalf bereikte ik de zuidkust van Als bij Sonderborg en ankerde in spiegelglad water bij een bos dat Sonderskov heet. Het is hier prachtig de kust is hoog zeker voor Deense (of Nederlandse) begrippen. Het weer is ook schitterend 28 graden de hele dag zon en geen wind.