Het is alweer een maand geleden dat we werden opgeschrikt door het bericht dat één van onze oudste leden van de vereniging, Hans Souverijn, was overleden. Enkelen van ons zullen Hans nog gekend hebben als de eigenaar destijds van de “Nandine”, een Merenpoort 970, die Hans in 1981 als casco kocht van een werf in Echtenerbrug, met de bedoeling dit stalen schip verder en compleet af te bouwen op ons botenterrein. Ik herinner me nog de stapel hechthout die destijds tijdelijk in onze loods was opgeslagen.

Hans begon de klus met groot enthousiasme en met de nog half afgebouwde boot heeft hij met zijn toenmalige partner en grote liefde Sonja ook nog wel een paar jaar op de Friese meren en het IJsselmeer gevaren. Door persoonlijke omstandigheden in het gezin en de latere ongeneeslijke ziekte van Sonja werd de boot op de kant gezet en kwam deze ook niet meer in het water. Ook na de dood van Sonja in 2000 had Hans niet meer de geestelijke kracht om de boot verder af te bouwen. In mijn tijd als voorzitter heb ik hem vaak aangemoedigd om dit toch weer op te pakken, wellicht met wat ondersteuning van de andere leden, maar de energie en wilskracht kon niet meer opgebracht worden, zeker-  na weer een reorganisatie- het gedwongen ontslag bij Thales.

Hans kon maar moeilijk afstand doen van zijn boot op de kant, maar in 2012 besloot hij de boot toch maar te verkopen en wel aan Niels en Marjet van Breederoode, die zoals we hebben allemaal zelf hebben kunnen ervaren, de boot vanaf de grond hebben moeten opknappen. Hans had daarover een iet wat ander perceptie en zei er zelf over: “In al die jaren was de conditie er nauwelijks op achteruit gegaan, alleen hier en daar wat oppervlakkige roest…”;>)

Hans heeft later het opknappen van zijn boot met plezier gevolgd en was er altijd bij als we weer eens een hijsdag hadden, zodat hij zijn vroegere boot weer eens kon bezoeken en kon zien hoever het stond met de werkzaamheden. Zelf heb ik hem de laatste jaren op het botenterrein gemist en tijdens de laatste werkdag begin oktober kregen we van Paul Lamain te horen dat Hans ernstig ziek was en niet lang meer te leven had.  Des te schokkender was het om het bericht te ontvangen dat hij al een paar dagen later op 71-jarige leeftijd was overleden.  Op 10 oktober hebben we van Hans afscheid genomen.
Een trouw lid van onze vereniging is niet meer..

Hugo de Groot