Dit jaar gebruik ik een ander navigatieprogramma, ook van Stentec, maar nu de WinGPS4 Voyage, op mijn oude Thales laptop (jaja, die doet het nog steeds!). Dit programma gebruikt de recente NL-tides en de US-Grib-file data voor adviezen over de uitgezette route. Zo kan ik met een tijdschuifje zien wanneer de optimale vertrektijd wordt bereikt  en of de route wel bevaarbaar of bezeild is en of  er voldoende water onder de kiel staat (handig in de wantijen op de waddenzee!). Als de route is uitgezet, kan in een soort simulatiemode het traject worden afgevaren waarbij de vectoren van wind en stroom mee bewegen. Zo kan je precies zien of je gedurende de hele weg de stroom mee hebt. Zo niet, dan pas je de vertrektijd aan en check je het traject opnieuw. Zeer handig en effectief dus!

Alle waypoints van de gekozen route worden in een tabel opgenomen met alle gegevens van die route zoals aan te houden waypoint posities (makkelijk om in je GPS in te geven), (grond)koers, lengte en duur van de trip, verwachte aankomst, wind, stroom en of het traject bezeild is voor jouw type boot. Je moet dan ook een polair-diagram van de boot opgeven of invoeren..

Ondanks een workshop, heb ik heel wat moeite gehad om het allemaal te behappen, maar het blijkt een zeer nuttig tool te zijn.

Ook worden de NMEA-data van het AIS zichtbaar gemaakt. Bij het passeren van Maasmond bij Hoek van Holland maakte ik de volgende foto. Het barstte in het Botlek gebied van de schepen (zie de vele labels met scheepsnamen), maar de Nordic Stockholm en het schip erachter die mij in de verdrukking brachten, zijn hier links duidelijk te zien. Onze eigen positie is het scheepje bovenin met de twee blauwe cirkels.

Ook op het IJsselmeer en op onze kanalen is AIS voor scheepsidentificatie toch wel gemeengoed geworden. Het zal niet de radar vervangen, maar het komt aardig dicht in de buurt!