We zijn weer thuis en tijd voor een korte nabeschouwing. Op advies van Hugo heb ik een kaartje getekend van de route van mijn zeilreis (klik erop voor vergroting).

RoutekaartjeHet geeft een overzicht van de gehele zeiltocht langs de NL en DU-kusten, de plek van de aanvaring (..) op de Elbe, de doorgang door het Noord-Oostzeekanaal, en de route via Denemarken naar Noorwegen. Uiteindelijk ben ik dan rechtstreeks van Kristiansand naar Nederland  teruggevaren.

Een lange tocht, maar alleszins de moeite waard!

Tenslotte nog een laatste woord over de lekkage:
De problemen met het water onder de accu’s in de voorpunt heb ik opgelost door de boot naar Elburg te varen en de poreusiteit van het nieuw aangebrachte polyesterglass onder vacuum te vullen met polyesterlak. De vacuum-installatie kon ik lenen van Thales. Vacuum aan de buitenzijde en lak aan de binnenkant. De deskundigen in Elburg hielden het op binnen gelekt regenwater, terwijl het zoutwater was! In het begin kon ik slechts een vacuum halen van 25 cmHg beneden de omgevingsdruk. Dit is erg weinig, zo lek was de scheepshuid. Na het aanbrengen van de lak steeg de druk tot 65 cmHg; er komt geen water meer binnen!

Het grootste probleem blijft: hoe krijg ik mijn vrouw enthousiast voor zeilen op zee?