Het ziet er buiten nog niet echt lekker uit. Maar de windrichting is goed en met dit windje achterop kan het niet beter.

In ijltempo maken we de boot gereed en zijn we 07.15 uur al op zee! Ook nu weer krijgen we buitengaats te maken met hoge golfslag. Maar eenmaal op koers valt het mee.

Er is echter weinig wind om de boot maar een beetje op gang te krijgen. Meer dan 5 kn moeten we wel hebben, anders halen we ons doel niet.  Zeilen naar beneden dus en (opnieuw) op de motor verder.
Het oversteken van de maasmonding is altijd spannend. Ik meld ‘Kingfisher’ bij de aanloopton en krijg van Verkeerscentrale Maasmond de opdracht te blijven luisteren. Nu komt ons nieuw aangeschaft AIS systeem goed van pas. En je zal het net zien: zo is er geen schip te bekennen, maar als we gaan oversteken, komen er net twee vrachtvaarders in de verte opduiken die op ramkoers lijken te liggen. Het AIS begint ook al alarm af te geven, maar Maasmond houdt zich stil. Één van de kapiteins begint toch nerveus te worden en vraagt Maasmond of dat “jachie” voor hem niet moet uitwijken. Wij voeren immers geen zeil? Maasmond komt in de lucht en geeft opdracht om koers en snelheid (8 kn inmiddels) aan te houden. Niets aan de hand dus en beide schepen gaan een eind achter ons langs.
Even voor 13.00 uur zijn we bij de Banjaardbank, 44 NM van Scheveningen en de splitsing naar de Roompot. Het gaat zo lekker dat we besluiten door te gaan. Nu nog 39 NM te gaan. Ter hoogte van Vlissingen neemt de wind weer wat toe en gaat de Genua op. De snelheid loopt nu wel wat terug want ook de stroom is omgekeerd. Maar de boot is nu een stuk stabieler geworden en dat voelt lekker aan. Ter hoogte van Zeebrugge moeten we op de kust af. Het is daar uitkijken geblazen want er liggen een paar zandbanken voor de haven en in de vaargeul is het tamelijk druk met schepen uit de Westerschelde. Door de hoge golfslag en de sterke stroom van bijna 3 kn (!) voor de monding langs, is het nog een hele tour om binnen de haven te komen. En, je zal het altijd zien, met op hetzelfde moment een uitvarende veerboot die precies jouw wal wil varen!

Om 19.45 uur meren we af in de Marina naast de Vissershaven van Zeebrugge. Een tocht van ruim 12 uur volbracht! We geven elkaar een dikke zoen: we hebben nu eindelijk het idee dat we Engeland wel zullen halen!
De haven ligt stampend vol. Het lange weekeinde is daar debet aan en voor de meeste Noord-gaanders is de zee met deze NW-wind veel te rauw (gebleken). Sommigen hebben het nog wel geprobeerd, maar kwamen al gauw terug.