Na de toch wel onstuimige trip van dinsdag is het weer alleen maar slechter geworden en zitten we nu al twee dagen opgesloten in de kajuit. Buiten giert het om de masten en het regent het dikke pijpestelen.

Wat een zomer hebben we toch! Vannacht is het helemaal raak: een stormachtige wind met kracht 8 Bf. raast werkelijk door de haven en de boot gaat alle kanten op. Ik word er wakker van. Het zit me niet lekker en dus maar opgestaan en aangekleed. In het donker ga ik aan dek en dat is maar goed ook. Er is maar één stootwil die de boot van de steiger moet afhouden en die staat aardig op knappen!  Waar hebben we dat eerder beleefd? (jaren terug in Denemarken op het eiland Femø, samen met Dick en Hanneke).

Alle beschikbare fenders dus erbij en een extra lijn achter (een worp tegen de wind in over de meerpaal!) en op de lier gezet. Nu ligt de boot een stuk rustiger en ben ik er ook wat geruster op. Ik slaap daarna nog wel weer in en we zijn pas om half tien “weer bij de mensen”.
’t Is toch slecht weer, dus waarom vroeg opstaan, nietwaar?

Het is nu in de middag en het onstuimige weer van vannacht houdt maar aan. We hebben de marifoon aan staan. Er liggen vele schepen buiten in het ankergebied te wachten en melden zich van tijd tot tijd bij Port Control en de Traffic Center IJmuiden met hun krabbende ankers. De loodsdienst is gestaakt en zal pas later in de middag hervat worden met heli’s. Volgens een melding van één van de schepen staat er buiten windkracht 9, storm dus!

Mooie tijd misschien om alvast maar eens de balans op te maken van onze reis ofschoon we nog niet thuis zijn. Voor de statistiek-liefhebbers  het volgende:
– We zijn nu 50 dagen onderweg, waarvan 20 dagen op zee..
– In die 20 dagen hebben we een respectabele afstand van 731 NM (1355 km) afgelegd.
– In al die dagen hebben we misschien in totaal maar 5 uur kunnen zeilen……(!!)
– Het aantal gebruikte motoruren staat nu op 138 uur!  Aan diesel ongeveer 300 liter.
– In geregistreerde vaartijd (van afvaren tot aanmeren) staan we in totaal op 136 uur.
– Met de wind was het hollen of stilstaan. Dagen met veel wind en dan één of twee dagen ertussen zonder enkele wind. De windrichting stond steeds verkeerd en varieerde vaak van vrij krachtig (5) tot krachtig (6). Op de heenweg ZW en terug NO tot N, pal tegen dus en dan steeds stroom tegen wind.

Dit jaar hebben we dus pech met het weer gehad en van zeilen is nauwelijks iets gekomen. We hebben echter toch geen reden tot klagen. De trip was alleszins de moeite waard. We hebben veel kunnen zien van de Belgische en Zuid-Engelse kusten. Het smaakt naar meer!

De boot heeft zich goed gehouden. De motor heeft veel werk moeten verzetten en is betrouwbaar gebleken. Met het tanken van diesel is het uitkijken. Sommige tankpunten leveren vervuilde olie. Vandaar dat ik alleen via de twee jerrytanks van 20 l. bijvul en in de gaten hou of er rommel in de diesel zit. Ik heb al twee keer de fijnfilters moeten schoonmaken.

De fietsjes zijn een aanwinst gebleken (totdat er helaas ééntje defect raakte). Het breidt je mogelijkheden behoorlijk uit, alhoewel Engeland niet het ideale fietsland is gebleken….

Het is nu in de middag, 15.30 uur en en buiten blijft het maar poeieren. De weersvoorspellingen blijven met windkracht 6/7 Bf aankomen…tijd om er nu maar eens mee op te houden….eh, met dit schrijven bedoel ik!  :>)