• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Dinsdag 5 juli: Nieuwpoort

6 juli 2011 Reageer

Ik denk dat ik mijn Theoretische Kustnavigatie (TKN) examen maar eens opnieuw moet doen…..

Heb ik met allerlei pilots (Reeds, Cunliffe, HP33) maandag lang en uitgebreid zitten uitrekenen waar we de shipping lane moeten beginnen om met de stroom mee ter hoogte van Calais uit te komen, eenmaal buiten op zee blijkt dat de stroom de andere kant opgaat en we een stuk zuidelijker uitkomen. Ook blijken we ons teveel aan de regels te houden, want medeliggers trekken zich niet veel aan van het recht oversteken met vaste kompaskoers en kompenseren toch iets voor de stroom. Die zien we die dag dan ook niet meer terug.
Pas op de helft van de shipping lane gaan we de goede kant op met de stroom. Maar als we dan langs de kust van Frankrijk varen weten we ook gelijk wat stroom is: we krijgen dan 4 kn mee!!

Voordat we vertrekken kijk ik eerst het marifoonsysteem na. Ik begon te twijfelen of deze – met de noodantenne – wel naar behoren werkte. Ik ontvang wel, maar vaak brokkelig. Een radio check met Dover Coastguard geeft aan dat ik wel luid en duidelijk overkom maar met achtergrondstoring. Als ik de bedrading aan de antennezijde openmaak zie ik het al: veel koperdraad corrosie, waarschijnlijk indringend zoute vocht. Ook aan de marifoonzijde zit de plug er niet goed op en bij het lossolderen gaat de plug nog kapot ook (waarom maken ze toch constructief geen betere coax-pluggen?). Afin, na een uurtje zit alles weer op zijn plaats en geeft een nieuwe radiocheck met Dover Port Control een postief resultaat en doet de AIS het ook weer beter. Weer een technisch probleem opgelost.

Het is prachtig zonnig weer, maar ook vandaag zijn we niet gezegend met de juiste wind: NO-ONO en zwak. Om een lang verhaal kort te maken: vertrek 12.00 uur, motor aan, aankomst Nieuwpoort 21.45 uur, motor uit….  Weer ruim 22 liter (rode) diesel uit de tank!

In het half schemer meren we af en hebben we 61 NM (113 km) afgelegd!
Het kanaal oversteken was een makkie, geen schepen die op ramkoers lagen. De zuid-noord route was het drukst, maar de schepen gingen uiteindelijk ruim achter ons langs. Het AIS geeft een hoop rust aan boord, nu je op je gemak de posities van alle schepen en hun koersen kunt overzien. Voor ons dé aanwinst van het jaar!

We blijven in elk geval een dag in Nieuwpoort en laten de verdere planning afhangen van het weer. Volgens de voorspellingen wordt het de rest van de week wat onstuimiger op zee en dat hoeft voor ons niet meer….

Hugo de Groot

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring