Ik denk dat ik mijn Theoretische Kustnavigatie (TKN) examen maar eens opnieuw moet doen…..

Heb ik met allerlei pilots (Reeds, Cunliffe, HP33) maandag lang en uitgebreid zitten uitrekenen waar we de shipping lane moeten beginnen om met de stroom mee ter hoogte van Calais uit te komen, eenmaal buiten op zee blijkt dat de stroom de andere kant opgaat en we een stuk zuidelijker uitkomen. Ook blijken we ons teveel aan de regels te houden, want medeliggers trekken zich niet veel aan van het recht oversteken met vaste kompaskoers en kompenseren toch iets voor de stroom. Die zien we die dag dan ook niet meer terug.
Pas op de helft van de shipping lane gaan we de goede kant op met de stroom. Maar als we dan langs de kust van Frankrijk varen weten we ook gelijk wat stroom is: we krijgen dan 4 kn mee!!

Voordat we vertrekken kijk ik eerst het marifoonsysteem na. Ik begon te twijfelen of deze – met de noodantenne – wel naar behoren werkte. Ik ontvang wel, maar vaak brokkelig. Een radio check met Dover Coastguard geeft aan dat ik wel luid en duidelijk overkom maar met achtergrondstoring. Als ik de bedrading aan de antennezijde openmaak zie ik het al: veel koperdraad corrosie, waarschijnlijk indringend zoute vocht. Ook aan de marifoonzijde zit de plug er niet goed op en bij het lossolderen gaat de plug nog kapot ook (waarom maken ze toch constructief geen betere coax-pluggen?). Afin, na een uurtje zit alles weer op zijn plaats en geeft een nieuwe radiocheck met Dover Port Control een postief resultaat en doet de AIS het ook weer beter. Weer een technisch probleem opgelost.

Het is prachtig zonnig weer, maar ook vandaag zijn we niet gezegend met de juiste wind: NO-ONO en zwak. Om een lang verhaal kort te maken: vertrek 12.00 uur, motor aan, aankomst Nieuwpoort 21.45 uur, motor uit….  Weer ruim 22 liter (rode) diesel uit de tank!

In het half schemer meren we af en hebben we 61 NM (113 km) afgelegd!
Het kanaal oversteken was een makkie, geen schepen die op ramkoers lagen. De zuid-noord route was het drukst, maar de schepen gingen uiteindelijk ruim achter ons langs. Het AIS geeft een hoop rust aan boord, nu je op je gemak de posities van alle schepen en hun koersen kunt overzien. Voor ons dé aanwinst van het jaar!

We blijven in elk geval een dag in Nieuwpoort en laten de verdere planning afhangen van het weer. Volgens de voorspellingen wordt het de rest van de week wat onstuimiger op zee en dat hoeft voor ons niet meer….