Vandaag willen we ons einddoel bereiken: “The Isle of Wight”. Het is maar een kippe-eindje, dus we doen het op ons gemak. Om 10:30 uur gooien we de trossen los (hier aan boord zijn de landvasten van Dick: ….dik). Ondanks alle waarschuwingen voor drukke scheepvaart en voor de restricties voor ‘small crafts’, zoals vermeld in de Reeds, komen we weinig schepen tegen die voor ons (of omgekeerd) een gevaar opleveren.. Het valt ons de hele reis al op dat er maar weinig bedrijfs- of vakantieverkeer op het water is. Het enige gevaarte wat we tegenkomen is een “Grimaldi” voor autotransport.

Om 12:30 uur meren we af in de Marina van Cowes. Ook hier zat ruimte om aan te leggen. We gaan gelijk van boord om het stadje te bekijken. Tijdens mijn vorige – zakelijk – bezoek aan Cowes was het aanzienlijk drukker.

Nu zeer zeker niet. De grootste drukte is vorige week al geweest tijdens de ‘Round the Island” race
met zo’n 1700 deelnemende boten! Toen liep het hele dorp vol. De eigenaresse van het restaurant waar we s’avonds gingen eten, sprak er nog over: slechts 10 min. van de hele wedstrijd kunnen zien. Voor de rest: de hele dag eten uitserveren! Overigens hebben we daar – ongekend voor UK – uitstekend gegeten. Toen we de kok wilde complimenteerde, wimpelde ze dit af: haar kok vond ze maar matig. Maar de kok blijkt ook haar ex. te zijn, kookt thuis geen meter, wel de vader van haar kinderen, maar geen “husband”, aldus de “bossy wife”zoals ze zich noemde. Mooi mens! Maakt ook nog een paar foto’s van ons.

Cowes is werkelijk het mekka voor zeilers. Het is al genieten in de kuip als je al die bedrijvigheid rondom je heen ziet. Het dorp barst van de leuke winkels voor boot-attributen en kleding. Dus voor onze dames zou het hier smullen worden….We lopen de boulevard grotendeels af en komen daar het imposante optrekje van de Royal Yacht Club tegen met in de borstwering de wedstrijd-kanonnen. Ook is er – typisch voor die rare engelsen – een aanlegsteiger voor de Queen met de Golden Royal meerpaal…

Ook vandaag hebben we schitterend weer. Veel zon en lage luchtvochtigheid. We zitten voortdurend in korte broek of nog korter… s’Avonds is het dan ook in de kuip en een biertje, goed uit te houden!

Ik neem contact op met Tim Blake van BAE. Hij woont hier op het eiland en heeft me destijds rondgereden toen we er als Thales team voor S1850 op bezoek waren. Helaas zat hij nog aan de overkant in Porthmouth en had ook morgenvroeg geen mogelijkheid om even aan te wippen. Maar het was leuk om hem weer even te spreken.

PS. Er is hier gratis internet. Dat zouden we meer moeten hebben. We kunnen tenminste onze standaard weerstations opzoeken, zoals Zilt-Meteo, ZyGrib en Windfinder. Allemaal geven ze aan dat het hoge drukgebied dagen stationair blijft en het weerbeeld weinig zal veranderen. Weinig wind dus!