• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Blog_03 Uli Knoop, met de ‘Elizabeth’ naar Noorwegen, maar inmiddels weer thuis

18 oktober 2016 Reageer

Deze week ontving ik het derde verslag van Uli Knoop die net een ruime  week terug is van zijn zeilreis en volgens dit bericht wel enigszins moet bijkomen van een vermoeiende terugtocht in dit laatste deel van de tocht.
Hij heeft hierin de grenzen van zijn fysieke en mentale gesteldheid opgezocht en dat viel blijkbaar niet altijd mee. Lees dit verslag van Uli en bewonder!
Hugo
============================================================

Beste Watersporters,

Aan een schitterend mooie, maar ook ambitieuze reis is een eind gekomen. Op zaterdag 8 oktober om 19.30 uur ben ik weer aangekomen in de thuishaven Lelystad.

Voordat ik aansluit op het laatste bericht uit Ålesund hier een korte samenvatting van mijn reis:
Totaal afgelegde afstand  (Log):                                                                                        1938NM
Totaal afgelegde afstand  (GPS):                                                                                       2025NM
Afgelegde afstand op de motor (zonder haven aanloop):                                               125NM
Brandstof verbruik:                                                                                                                    100 l
Aangelopen havens:                                                                                                                        45
Anker plaatsen:                                                                                                                                  4
Langste Trip (Egersund in Norwegen – Vlieland)                                                  325NM/69u
Gebruikte haven Pilots:                                                                       Havneguiden deel 3, deel4
(www.havneguiden.no)

En terug in de tijd:
Het laatste reisverslag eindigde met het bezoek aan de ‘art nouveau’ stad Ålesund. Dit was dan ook het meest noordelijkste punt van mijn reis (62graad 28,5’N; 6graad 9′ E).
Op 8 september vertrok ik uit Ålesund met “koers zuid”. De weersverwachtingen waren echter niet gunstig: dagenlang een wind uit zuidelijke richting!
En dit bleef ook zo, niet alleen voor een paar dagen, maar – enkele uitzonderingen daar gelaten – ook voor de daarop volgende 2-3 weken. Het voordeel van die zuidelijke wind was wel, dat het weer beter werd en dat de zomer weer terugkeerde naar Noorwegen met temperaturen van soms 20 graden in de zon. Heel ongewoon voor deze tijd van het jaar volgens uitspraken van de noorse inwoners.

Terug naar het probleem met de zuidelijke wind.  Aanvankelijk was mijn strategie: die wind, wat maakt mij het toch uit, ik ga gewoon opkruisend naar beneden en zeil desnoods ‘s nachts door.
Dit heb ik echter niet vol kunnen houden. Na 6 dagen met twee nachtelijke trips, soms met harde wind tot 7bft en golven tot aan een geschatte 4m (!),  had ik dan wel 320NM afgelegd, maar was ik slechts 118NM zuidelijk gekomen ..
(Fedje, 60 graad 47,2’N; 4 graad 2,3’ E).
Ik raakte tamelijk uitgeput, niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal en was ik wel gedwongen om mijn strategie aan te passen: naar kortere trips  van 20-30NM per dag met maar een gemiddelde 10-15NM voortgang richting zuid.

In Google map kaarten heb ik globaal de route ingetekend die ik gevaren heb, vanaf Ålesund tot uiteindelijk Vlieland. De rode vierkantjes geven de gemaakte tussenstops aan. Foto’s heb ik niet meer zoveel gemaakt omdat mijn camera met al dat vocht rondom, water had opgenomen.

Ålesund-Maloy-Bergen-338NM
Alesund-Maloy-Bergen-338NM
Bergen-tot-Haugesund-106sm
Bergen-tot-Haugesund-106NM
Haugesund-tot-Egersund-85sm
Haugesund-tot-Egersund-85NM
Egersund-Vlieland
Egersund-Vlieland-325NM

 

Enkele indrukken wil ik echter toch nog hier kwijt:
Het oversteken van Egersund naar Vlieland ging redelijk goed, al moest ik voor dit lange  stuk qua windrichting en sterkte een geschikt venster van rond 3 dagen vinden dat mij uitkwam. Hiervoor gebruikte ik Windfinder. Bekijk eens de windveren over de hele Noordzee. In de grafieken zijn de windveren op moment van vertrek en de volgende 2 dagen te zien. De voorspellingen klopten precies, wat mij steeds weer verbaasde.
Petje af voor de deskundigen die dit soort klimaatmodellen maken!

vorhersage-freitag-30-9-08-00
Voorspelling vrijdag 30/9 08.00
Voorspelling zaterdag 01/10 08.00
Voorspelling zaterdag 01/10 08.00
Voorspelling zondag 02/10 08.00
Voorspelling zondag 02/10 08.00

 

 

 

 

 

 

Nog een opmerking over de hoge golven: Soms kun je nu eenmaal niet beschut tussen eilandjes varen en moet je de vrije zee op. Hier krijg je dan al vrij snel met hoge en soms steile golven te maken (zeker 3-4m bij windkracht 6). Vanaf windkracht 7 wordt het volgens mij te gevaarlijk.
Berucht voor dergelijke gevaarlijke golven is b.v. de streek rond het schiereiland “Stadlandet” waar iedereen omheen moet (zie map Alesund-Mäloy-Bergen) . De noorse regering heeft vorig jaar besloten hier een tunnel voor schepen te bouwen (1,7km lang, 26,5m breed, 38m hoog en 12m diep)
Meer informatie is onder de volgende link te vinden:
http://www.sueddeutsche.de/auto/norwegisches-grossprojekt-norwegen-baut-ersten-tunnel-fuer-hochseeschiffe-1.2398942

En tenslotte:
Dit was het dan voor dit jaar. Aan het begin heb ik al aangegeven, dat de reis ambitieus was. Af en toe ben ik zeker mijn fysieke en mentale grenzen tegengekomen.  Als je met zo’n relatief  klein schip onderweg bent, bij windkracht 6-7, golven van 3 tot 4m, ook nog s’nachts en wind tegen, dan vraag  je je toch wel eens af, of je wel goed bezig bent. Anderzijds kun je dit soort mooie reizen niet ondernemen, als je niet bereid bent bepaalde risico’s voor lief te nemen.
Ik weet nog niet wat ik volgend jaar ga doen!…

Groetjes aan allen!

Tenslotte nog enkele foto’s:

het-zo-genoemde-kleinste-kaffee-ter-wereld-in-skuddenenhavn-met-de-rode-puntjes-op-de-wereld-kaart-geven-de-gasten-aan-waar-zij-vandaan-komen
Het zogenaamde kleinste cafeetje ter wereld in Skuddenenhavn. Met rode puntjes op de wereldkaart geven de gasten aan waar zij vandaan komen
midden-in-de-natuur-maar-wel-een-aanleg-voor-gasten-maar-hoe-koom-jij-met-droge-kleding-aan-land
Midden in de natuur, maar wel een aanlegsteiger voor gasten. Maar hoe kom je met droge kleding aan land?
oude-wijk-in-skuddenenhavn
Oude wijk in Skuddenenhavn
prakmatische-oplossing-kleding-en-sandalen-in-een-kleine-kom
Pragmatische oplossing: kleding en sandalen in een kleine kom

Nieuws, Nieuws 2016, Uli Knoop 2016: Noorwegen

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring