Alweer het derde gedeelte van zijn boeiend reisverslag. Hierin krijgt Bert werkelijk schoon genoeg van het wachten op een monteur en genoeg van het niet nakomen van afspraken. Hij wil vertrekken. De bedoeling is om de boot ergens op de wal te laten plaatsen voor het verwijderen van de aangroei en reparatie van de asafdichting. Hij vertrekt, maar zijn tocht onderweg gaat niet zonder horten en stoten: de motor draait matig, de dynamo is defect, de accu’s raken leeg (een hoofdthema dat telkens terugkeert) en door het ontbreken van digitale navigatiemiddelen raakt Bert ’s nachts op zee ook nog verdwaald (..) en gedesoriënteerd. Uiteindelijk komt het allemaal goed en vindt hij voorbij Lefkas een plek voor zijn boot, maar moet in zicht van die haven ankeren om daar een week te moeten wachten op de walplaatsing. Hij kan echter niet van boord omdat zijn bijboot lek is en zijn voedsel raakt ook wat op.
Het kan er allemaal nog wel bij..
Hugo

Maandag 22 Augustus 2023

Dat de monteur vandaag zou komen had ik niet verwacht en tot nu toe (half drie) is er ook niemand geweest. Ik heb Adam vertelt dat ik morgen sowieso vertrek. Misschien moet ik nog een brood halen maar dat is het dan wel. Het verblijf hier heeft al veel te lang geduurd. Vanmorgen controleerde ik of er water in de boot zou staan. Inderdaad stond er water in en veel van de kielbouten waren bijna onder water. Ik heb de bilgepomp aangezet om te zien wat er zou gebeuren. Aan de trillingen in het water kon ik zien dat de pomp werkte en dat ook het waterpeil begon te dalen: zo te zien is er dus niets aan de hand. Waarom waren dan alle boordaccu’s kapot? Dat zal wel eeuwig in de sterren staan.

We hebben ook een verloopstekker gehaald met USB om de smartphone te laden en een oplaadbare hoofdlamp zodat je op de donkere plekken iets kunt zien, eentje met USB laadmogelijkheid. Verder heb ik chloor (bleekwater) gehaald dat moet worden toegevoegd aan de watertanks om bacteriëngroei tegen te gaan. Bij het nalezen van de adviezen van Jeanneau merkte ik echter dat ze het gebruik van chloor nadrukkelijk afraden.

Een ander probleem is om een veilige parkeerplek vinden voor de camper waar deze tijdens mijn afwezigheid kan worden geparkeerd. Daar moet ik morgen een oplossing voor zien te vinden.

Dinsdag 23 Augustus 2023

Er is een nieuw probleem opgetreden: de dinghy begint uit elkaar te vallen, niet de lijmnaden die ik zelf gemaakt heb, daarmee is niets aan de hand, nee, de fabrieksmatige lijmnaden laten allemaal los. Daarvoor moet ik een oplossing zien te vinden. Ik heb nog Sikaflex maar dat is strikt genomen een afdichtmiddel en geen lijm. Toch heb ik het idee dat het wel moet kunnen. Vragen in een winkel die het zelf verkoopt, noem ik bij de duivel te biecht gaan. Hij zal altijd proberen iets te verkopen. Maar ik moet in ieder geval een schuurmiddel zien te vinden. Ze hebben sandypaper (schuurpapier), een volkomen waardeloos product. Ik moet schuurlinnen hebben met grofheid 80, dan maak je kans op een goede verbinding. Ik ben naar de watersportwinkel geweest en heb schuurpapier gekregen met grofheid 100, dus iets fijner dan gewenst, maar het is goed schuurpapier. Ook heeft hij lijm besteld, dat is hier over 2 dagen. Het is echter niet anders…

Woensdag 24 Augustus 2023

Dit wordt weer een dag van wachten. Schandalig eigenlijk dat zo’n gelijmd opblaasbaar product na een tijdje gewoon uit elkaar valt. Nu kan ik zien dat er wel heel erg weinig lijm gebruikt is, alleen op de randen is er wat lijm aangebracht. Het lijmvlak zelf is nooit met lijm in aanraking geweest. Een schande! Maar kwaad worden helpt niet.

Dan maar een dagje naar het strand in Finikounta, zo’n straf is dat nu ook weer niet. Daarna ben ik gaan eten in het restaurant van camping Methoni, spaghetti met garnalen en mosselen: heerlijk!

Ik heb de dieselmotor maar gestart om voldoende stroom te hebben om dit stukje te kunnen schrijven. Al zo lang ik de boot heb tob ik met te weinig stroom (of wel te lage spanning). Nu zag ik in het dorp in de elektrowinkel hele kleine zonnecellen die 200 W leveren. Ik ga morgen nog eens vragen of die geschikt zijn voor 12 V. Ik denk eigenlijk dat deze voor 230V bedoeld zijn.

De lijm voor de PVC dinghy is geleverd. Het blijkt cyanoacrylaat te zijn, de rottigste lijm om te verwerken (zgn. secondenlijm). Als je per ongeluk door je ogen moet wrijven zijn je oogleden vastgelijmd. Ze hebben er wel een vertrager aan toegevoegd zodat de lijm een langere open-tijd heeft. Ik zag pas later dat je de ingesmeerde vlakken eerst even (15 minuten) moest laten aandrogen en dan aandrukken. Ik doe dit nu alsnog en hoop dat het gaat vastzitten. Verder moet je twee dagen wachten voor de maximale sterkte wordt bereikt.

Ik heb toch maar zonnecellen besteld omdat het voortdurende gebrek aan stroom niet langer te verdragen is. Verder heb ik de extra accu maar weer afgekoppeld waardoor de overgebleven accu’s eerder vol zullen zijn. Meer accu’s is niet altijd wijs.
De accuspanning is nu (om 14.45 uur) 12,9 V. Daarom kan ik nu typen en de omvormer aanzetten. Maar het duurde echter maar even en begon de omvormer weer te gillen: te lage accuspanning…

Zaterdag 27 Augustus 2023

Alle voorgaande dagen was de accuspanning te laag en kon ik niets schrijven. Ik heb de tijd voornamelijk gebruikt om een oplossing voor dit probleem te vinden.

Om naar Preveza te varen moet ik een betrouwbare boot hebben. Maar alle deskundigen hier achten het onverantwoord om met een 4 à 5 jaar oude schroefasafdichting de zee op te gaan, want wat als het water met bakken tegelijk langs de schroefas naar binnen stroomt? Daarom ben ik gaan praten met mr. Vasilie, de kapitein van de oude kraan hier, hij komt tussen 6 en 7 uur vanavond.

Er zijn twee mogelijkheden, a. hij kan mijn boot op de kant zetten of b. hij kan dat niet.
– Ad a. ik doe de werkzaamheden hier en vervang de as-afdichting door een nieuwe, of:
– Ad b. ik ga toch naar Preveza, maar kost meer en is risicovoller.
Meer keuzes zijn er niet.

De temperatuur buiten is 33 graden en het definitieve besluit is genomen: ik vertrek morgen naar Preveza. Hoe lang ik er over ga doen in verband met de jarenlange aangroei, dat zien we dan wel.

En: Mr. Vasilie bevestigt opnieuw de onbetrouwbaarheid van Griekse afspraken door niet te komen opdagen…

Zondag 28 Augustus 2023

Ik vertrek, maar de dieselmotor loopt niet sneller dan stationair, dus vaar ik met een slakkengangetje. Normaal kies ik voor de route buitenom over de Ionische zee, maar aankomende bij die zee wordt de voortgang helemaal nul, ik kom niet meer vooruit.

Zo kom ik er dus niet. Maar Lefkada (Lefkas in NL) is een eiland, dus als buitenom niet gaat, kan ik ook nog langs de andere kant. Ik noem dat binnendoor, maar ook dat is natuurlijk open zee.

Maandag 29 Augustus 2023

Niet alleen de motor loopt moeilijk, maar ook de dynamo, die hier altenator wordt genoemd, doet helemaal niets meer. Zo raken alle accu’s uitgeput en ikzelf ook. Ik heb geen kaart meer omdat de computer niets meer doet, maar ook de telefoon raakt leeg en doet niets meer.

Op goed geluk volg ik de adviezen van andere zeilers op en kom op een werkelijk schitterende inlandige vaarweg terecht dat ook weer op groot water uitmondt. Het lijkt Loosdrecht wel met heel veel zeilers. Ik begrijp hier helemaal niets van, ik had een kanaal verwacht met een drijvende brug erin. Hierdoor raak ik volledig gedesoriënteerd en kom ik tot het besef ik dat ik nu op zee in Griekenland verdwaald ben, zonder ook maar een grammetje stroom. Het wordt nacht en ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Ik durf de diesel niet uit te zetten uit angst dat ik hem dan niet meer gestart krijg.

Om dezelfde reden durf ik ook niet te ankeren. Hoe diep het ergens hier is weet ik niet en het is ook de vraag of ik het anker wel weer omhoog zal krijgen nu er helemaal geen stroom meer is. Hierdoor kies ik ervoor om op open zee zinloze rondjes te blijven varen. De zoektocht rondom het eiland heeft niets opgeleverd waardoor ik maar weer terug ben gegaan en opnieuw zinloze rondjes op zee vaar. Uiteindelijk val ik toch in slaap.

Dinsdag 30 Augustus 2023

Als ik zo rond 3 uur wakker schrik, ben ik helemaal de kluts kwijt. Verdwaald op zee met gevaarlijke rotseilanden die werkelijk overal liggen. Waar moet ik heen? Dan zie ik donkere hoogten met hier en daar een beetje licht. Daar zijn natuurlijk mensen!

Ik besluit om een wat feller oranje licht te gaan volgen en wel meteen. Straks wordt het licht en is mijn geleidelicht weg.

Het blijkt een goede keuze. Als ik bij het land kom zie ik ook wegen, dit is Lefkada en niet een toevallig bewoond rotseiland. Maar waar ben ik? Dat is de vraag, maar aan wie moet je die stellen? Iedereen vaart rond met zijn eigen interesse en begrijpen mijn probleem niet. Dan zie ik een geankerd jacht liggen in een mooie baai en besluit erheen te gaan. In de baai ligt achterin een strandje met veel badgasten, allemaal Grieken, zo blijkt later.

Iedereen heeft wel een mobieltje tegenwoordig en dan kunnen ze mij wel laten zien waar ik ben. Ik vaar door en laat het anker vallen, wat moet ik anders? Ik wil met de dinghy naar het strand roeien, maar de dinghy loopt langzaam leeg en kan mijn gewicht niet dragen. Ik leg mijn horloge en mijn gehoorapparaat in de dinghy en besluit te gaan zwemmen. Het is nog best een grote afstand, is geen probleem, maar het kost alleen tijd.

Bij het strand vraag ik of er iemand Engels spreekt, het blijken allemaal Grieken. Uiteindelijk meldt zich iemand die zegt een beetje Engels te spreken. Het blijkt valse bescheidenheid te zijn, hij spreekt heel goed Engels.

Blijkbaar vinden ze het wel een aardig verzetje om een verdwaalde Nederlander weer op weg te helpen. Op een gegeven moment wordt het zelfs een beetje druk op de boot. Ik zeg hen niet op de rommel letten, er is geen vrouw aan boord. Het wordt zelfs een beetje gezellig.

Dan zegt een man: “In de baai hiernaast is een jachthaven met pontoons (steigers). Je hoeft niet te ankeren en de shorepower (walstroom) is inclusief”.

Een besluit is dan snel genomen. De afhankelijkheid van elektriciteit is enorm. Ik ga er kijken en de haven is prachtig. Het is hier veel mooier dan in Preveza, waar heel veel muggen zijn. Ik kan weer douchen en hoef niet zuinig te zijn met water.

Donderdag 31 Augustus

Vandaag voor de eerste keer hete thee gemaakt en dat smaakt heerlijk en ook vertrouwd. De haven hier is prachtig maar de sanitaire voorzieningen zijn onder de maat. Het haventoilet is zo’n losstaand huurdingetje waarvan de deur niet dicht kan en waar voor de ingang een hele berg kartonafval ligt. Ik denk dat niemand het gebruikt, ze gaan liever in het restaurant, annex café, en nemen daar gelijk een kop koffie of zoiets. Een situatie waar iedereen wel bij vaart.

Er loopt iemand langs mij heen die roept: “Je moet je brandstoffilter vervangen”. Ik denk dat het een Griek is, maar het blijkt een Italiaan. Ik bedank hem voor het advies. Ik heb een nieuw exemplaar aan boord.

Vandaag wil ik dat brandstoffilter vervangen en moet ik ook proberen de watertanks te vullen. De dynamo vervangen zal wel niet lukken. Maar ik moet toch naar Preveza omdat het hier niet mogelijk is boten op land te plaatsen vanwege het bergachtige landschap. Morgen tussen 8 en10 komt er een tankauto en kan ik ook diesel tanken.

Dat vervangen van het brandstoffilter is nog niet zo makkelijk, ik kreeg het filter niet los. Er zou iemand over een uur mij komen helpen, maar we zijn nu 4 uren verder en er is nog altijd niemand. Grieken zijn het meest onbetrouwbare volk ter wereld, ze beloven van alles en maken nooit iets waar. Dat wist ik natuurlijk allang, dus ik moest het zelf oplossen.

Om er beter bij te kunnen heb ik de kajuittrap verwijderd, maar ook dan kreeg ik het oude filter niet los. Tijd voor drastische methoden. Het oude filter is afval dus besloot ik er een gat in te boren, 8mm, om daar de schroevendraaier in te steken en zo het filter los te draaien. Dat lukte uiteindelijk. Het nieuwe filter monteren is dan een eitje, maar de sensoren die er onder zitten gingen telkens scheef (kunststof). Dat mag natuurlijk niet omdat het dan gaat lekken, maar uiteindelijk is ook dat gelukt.

Natuurlijk heb ik de diesel gestart om te kijken of alles werkte. De diesel startte direct en gas geven met gebruik van het rode knopje (dan loopt de schroef niet mee) leverde meteen een hoog  toerental op, dus dat lijkt in orde. Meteen maar nieuwe filters aanschaffen zodra dat mogelijk is en een dynamo natuurlijk. Problemen worden hier niet opgelost, nergens in Griekenland eigenlijk. Toch hoop ik dat Preveza de uitzondering op de regel is, ik verblijf daar wat langer en kunnen de spullen dus uit Athene komen.

Water is geen probleem meer en warm water ook niet, dus tijd voor een wasje. Drogen is nergens een probleem, vanwege het mooie weer. Toch maar even naar de supermarkt hier voor melk en brood. De plaats hier heet Sivota en ligt in het zuiden van het eiland Lefkada.

Vrijdag 1 September 2023

Diesel tanken, betalen en vertrekken. Ik maak mij nu al zorgen om het varen zonder stroomopwekking. Hoewel de omgeving van deze haven fantastisch mooi is, was de ligplaats tot mijn stomme verbazing gratis. Je moet alleen het gebruikte water en de stroom afrekenen. Ik heb er twee dagen gelegen en moest € 20,00 afrekenen. Ik vind de plek zo mooi dat als het kan, ik de boot daar laat overwinteren. Ik hoop dat dat lukt.

Na het vertrek uit Sivota is de route heel eenvoudig, gewoon almaar naar het noorden varen. De brug naar het vaste land wordt ieder heel uur geopend. De brug is een grote drijvende bak die om een paal scharniert en door scheepsschroeven wordt open- en dichtgevaren. Ik was om 16:00 uur bij de brug.

De Ionian Marina ligt verderop maar sluit om 17:00 uur, dat kun je niet halen. Dus lig ik nu geankerd bij Preveza, dat doen heel veel jachten. Ik hoop morgen op tijd bij de marina te zijn, dan zijn in ieder geval mijn stroomproblemen voorbij. Of een definitieve oplossing hier mogelijk is…..? Ik hoop het.

Zaterdag 2 September 2023

Alle vooraf bedachte senario’s zijn veel te optimistisch! Om een plaatsje te krijgen in de droge marina’s moet je vooraf reserveren. Dat had ik niet gedaan. Maar iets anders is ook, hoe maak ik de mensen kenbaar dat ik een plaatsje zoek?

Bij de Cleopatra Marina hebben ze een prachtige drijvende betonnen buitensteiger om hun haven heen. Omdat aanleggen daar verboden is, is de steiger helemaal vrij, dus leg ik er aan..Daarna wandel ik naar Ionian marina om te vragen of ze een plaatsje hebben voor een week of misschien 10 dagen. Ze doen heel moeilijk en vragen van alles, maar uiteindelijk hebben ze geen plaats. Ze zeggen om het maar bij Aktio Marina te proberen.

Daar zijn ze gelukkig aardiger en na wat zoeken in hun planning vinden ze een plekje en kan ik op 7 september uit het water gehesen worden. Schoon spuiten en anodes vervangen kost met het in- en uithijsen € 720,44. Voor de tussenliggende 5 dagen is er geen aanmeer mogelijkheid, dus lig ik 5 dagen geankerd. Toegang tot land heb ik niet omdat de dinghy lek is. Hij is oud en dat wreekt zich nu.

Ik heb ook vrij weinig te eten, groenten en zo heb ik b.v. niet, maar daarmee overleven doe ik wel. Ik heb een heel brood gekocht en heb nog beschuit en koekjes. Leuk is anders. Ik lig nu vlakbij de Aktio Marina, niet zo heel ver van een strandje. Of naar de wal zwemmen een optie is weet ik zo niet. Ik moet dan in ieder geval geld en schoenen meenemen. Hoe je dat weer moet oplossen, ik heb geen idee. Waterdichte zakken heb ik niet.

Het wordt saai in de zon met niets omhanden omdat de stroom natuurlijk op raakt. Accuspanning: 13,9 V. Ik heb een douche genomen bij het laatste daglicht, dan heb ik geen elektriciteit nodig. Dat ging prima, water genoeg en ook warm.

Ik heb mezelf op rantsoen gezet om deze 5 dagen door te komen zonder de mogelijkheid om aan land te gaan. Dit houdt in dat ik niet meer dan 4 kleine sneetjes brood en een beschuit per dag mag eten, dit is inclusief het avondeten.

Wordt vervolgd