Bert is inmiddels op zijn boot, een Jeanneau Sun Odyssey 43 DS, terug in de haven van Pylos en stelt vast dat er eerst nog wel de nodige reparaties en schoonmaakklussen verricht moeten worden alvorens te kunnen uitvaren. Maar wat wil je ook als je je boot daar al zolang onbeheerd in het water achter hebt moeten laten.
Overigens nog even Bert gevraagd naar de naam van de boot: de Realised Dream

Bij die reparaties krijgt hij hulp van een Engelsman, ene Adam, die daar als onderdeel van een in de haven overwinterende zeilersgemeenschap, zijn diensten steeds aanbiedt. Maar helemaal vertrouwen in de bedoelingen van de man en die van de eigenaars van de lokale watersport /duikschool, heeft Bert niet zo.
Hilarisch, maar ook tekenend voor Bert, is de passage bijna aan het einde van deze blog met zijn overpeinzingen over de algemene vaardigheden, de betrouwbaarheid van afspraken en de technische kennis van Grieken. Die zijn – naar zijn ervaringen aldaar – blijkbaar niet al te best….Deze eigenschappen blijven ook later een grote rol door heel zijn reisverslag spelen.
Afin, lees zelf maar.
Hugo


Dinsdag 15 Augustus 2023

Vandaag is een heuglijk moment geschied, de ankerlier doet het weer in beide richtingen, dat is dus een zorg minder. Ook blijkt er een USB aansluiting op de boot te zijn, alleen jammer dat er geen spanning op staat, dus tot nu toe heb ik er niets aan. De oorzaak van al dat falen is oxidatie op de contacten. Adam heeft een spuitbus gehaald met de naam “contact cleaner spray” en hij heeft alle elektrische verbindingen er mee ingespoten met het gevolg dat de ankerlier het weer doet.

Vandaag was een vrije dag voor de Grieken, dus was alles gesloten. Morgen gaan we er weer op uit om de borging voor de swivel (een draaibare RVS schakel) voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat het gaat lukken want dan kun je je anker niet verliezen. Door al het geklooi met de elektrische verbindingen is het schoonmaken van de bakboordzijde er bij ingeschoten. Ook de oude ketting gaat mee naar huis en moet nog naar de camper gebracht worden. Met een boot heb je altijd werk!

Woensdag 16  Augustus 2023

Vandaag weer naar Kalamata gereden, er was iets met de smartmobiel van Adam – die deed niets meer – maar in Kalamata was het in een ommezien geregeld. Toen probeerden we een werkplaats te vinden die de borging op de swivel  kon aanbrengen. De eerste werkplaats was gesloten terwijl ze gezegd hadden dat ze open zouden zijn. De tweede was een goedwillende maar onbekwame oude baas die er geen probleem in zag. Ik zei herhaalde malen “het hoeft geen doorgaand gat te zijn”. Ik heb zelf de boor geslepen en toen boorde hij goed (ik was heel bang voor ‘koudversteviging’, omdat dat gemakkelijk optreedt in roestvaststaal). Toen de boor doorkwam, brak hij. De man wilde de boorpunt wegvijlen, wat natuurlijk niet ging en ook ontzettend dom was omdat de boorpunt de mogelijkheid bood om de boor terug te drukken of te slaan. De Grieken weten dus helemaal niets van RVS. Ik was het zat. Tegen zoveel onbekwaamheid ben ik niet bestand.

We zijn toen maar teruggegaan naar Pylos. Ik had de pest erin omdat de swivel onbruikbaar was geworden. Eenmaal terug op de boot probeerde ik de boorpunt terug te drukken met een waterpomptang en dat lukte. Een slag met een hamer gaf het gewenste resultaat. Ik heb dus nog altijd geen borging op de swivel en dat vind ik een te groot risico.

‘s Avonds heb ik mijn Tonneke gebeld om te vragen of zij een swivel kon vinden, bijvoorbeeld in de auto. En als dat niet lukt om mij dan de M6 tap toe te zenden, dan kan ik het zelf maken. Van de Grieken hoef je niets te verwachten, die hebben nergens verstand van. Het zijn aardige mensen, maar hun onbekwaamheid drijft je tot wanhoop. Ik hou er dus rekening mee dat ik iets anders moet bedenken.

Donderdag 17 Augustus 2023

Ik heb weer eens geprobeerd de oude ankerketting los te maken. Het lukt me echter niet, de ketting zit onder water ergens muurvast. Adam denkt dat het door de roest komt en dat zou best wel eens kunnen. Maar ik denk ook dat Niko van de duikschool de ketting onderwater heeft vast gemaakt. Hij heeft indertijd ook de schroef van de boegschroef aandrijving gestolen.

Ik heb dat bij de verzekering gemeld en zij hebben mij direct een nieuwe schroef vergoedt, die ik dan ook maar meteen heb aangeschaft. De schroef ligt al jaren hier aan boord omdat ik de schroef toen niet kon monteren.

Wat de ketting betreft: Adam heeft beloofd morgen te kijken, anders moet ik de ketting op de bodem van de haven achter laten en dat is jammer. Het is inmiddels mij wel duidelijk dat er opzet in het spel is, de ketting is dus verloren.
Omdat Adam direct aandrong op een nieuwe ketting, lijkt het erop dat ook hij in het complot zit. Een gedachte die ik verafschuw.

Vrijdag 18 Augustus 2023

Vandaag ben ik op het eind van de dag in zee gaan zwemmen en daarna een douche op het strand. Adam hamert er voortdurend op dat andere havens veel duurder zijn en dat het hier gratis is. En dat is natuurlijk waar. Hij gaat ervan uit dat ik terugkom. Maar hij aast ook op mijn ligplaats, want ik denk dat ze me hier weg willen hebben. Vooral Niko.

Eigenlijk is Griekenland een corrupt zooitje. Maar warm weer hebben ze hier wel. Volgens Adam komt morgen de supermonteur uit Kaparisia, die hier zo ongeveer de hele haven als klant heeft en in een dikke Mercedes rondrijdt. Hij komt de anode van de motor vervangen. Ik hoop dat hij ook een vervanging heeft voor de gebroken moer op het contactslot.

19 Augustus 2023

Ik had nog een extra accu en die heb ik aangesloten op het boordnet om het effect ervan te zien. De laatste dagen was de accuspanning van het boordnet steeds erg laag, zo’n 10 Volt, veel te laag dus. Nu is de spanning 12,4 volt en dat is een stuk beter, wel nog altijd te laag maar voldoende om de accu permanent in te bouwen.
De spanning van de startaccu is 13,6 Volt, maar die wordt alleen voor het starten van de dieselmotor gebruikt. Alweer volgens Adam, zou ik er een zonnepaneel moeten bij nemen van minimaal 200 W. Dat is goedkoper dan stroom draaien met de dieselmotor. Ik heb nu 3 x 80 W is 240 W. Er is echter nog een mogelijkheid: schakel de accu’s van boegschroef en ankerlier parallel aan het boordnet. Die zijn nu via een diode van het boordnet gescheiden. Dan bestaat het boordnet uit 6 accu’s. Maar of dat een goede keuze is, weet ik eigenlijk niet, maar de klus om de diode te overbruggen is erg eenvoudig.

Iets anders is dat ik steeds meer het gevoel krijg dat Adam onder één hoedje speelt met de winkel in bootbenodigdheden. Ze proberen mij zoveel mogelijk te verkopen, nu weer extra zonnepanelen. En dat de boot aangroei heeft geloof ik wel, maar dat Adam dat even kan verwijderen en de schroef schoonmaken zonder duikuitrusting, dat geloof ik niet. Daarom speel ik met de gedachte om naar Preveza te gaan en de boot daar uit het water te hijsen, dan kan ik hem zelf schoonmaken en de anodes vervangen.


Onmiskenbaar heeft hij echter veel problemen voor me opgelost en dat is wel een dilemma.
– Hij heeft gezorgd dat het douchewater weer wordt afgevoerd.
– Hij heeft meegeholpen om water te halen, zodat ik kan douchen als ik dat wil.
– Hij heeft de ankerlier weer aan de praat gekregen, iets dat ik aanvankelijk heel somber inzag.
– Weliswaar heb ik de dieselmotor zelf weer aan de praat gekregen, maar door alle contacten met contactspray in te spuiten heeft Adam wel allerlei elektrische functies weer werkend gekregen, o.a. de kajuitverlichting die ook niets meer deed.

Hij zegt steeds dat zeilers onderling elkaar moeten helpen. Er is hier een soort commune ontstaan van buitenlanders, meest Duitsers, Italianen,  Engelsen, een Spanjaard en een Nederlander (ik) die hier overwinteren – omdat het hier gratis is – maar het gaat mij te lang  duren. Ik geloof er niet in dat het onderwaterschip zo te reinigen is. Als ik ga varen kan ik een en ander beter beoordelen en zien of het varen nog gaat. Ook hamert hij er voortdurend op de motor te gebruiken zonder dat de interne anode is vervangen. Maar dit leidt tot het vernielen van de motor, en dat wil je natuurlijk niet. Vreemd eigenlijk dat niemand het daar ooit over heeft gehad.
(Krijgsman heeft destijds wel meer steken laten vallen, zoals het ondeugdelijke Danfort Anker..)

Zaterdag 20 Augustus 2023

De accuspanning is weer 12,2 V. Dat is te laag en betekent dat de koelkast zichzelf uitschakelt. Met een nachttemperatuur van 25 graden C is dat goed te merken. Alles in de koelkast voelt lauw aan en dat zou eigenlijk koud moeten zijn. Ik denk al jaren dat de isolatie van de koelkast niet goed is.
Overdag maken de zonnecellen wel veel goed en is de koelkast ook echt koud. De temperatuur is overdag tussen de 33 en 35 graden C, eigenlijk teveel van het goede. Zo’n temperatuur mat je af en maakt dat je zweet als een otter. Ook de temperatuur van het zeewater is hoog, wel lekker eigenlijk, maar verkoeling geeft het nauwelijks.

Zondag 21 Augustus 2023

Ik besloot om het dek verder te schrobben. Daarvoor had ik een heel goede harde schrobber, maar de steel ervan was van geplastificeerd ijzer en was volledig weggeroest. De nieuwe steel die ik nog heb, is van PAP, een PVC-achtige stof, maar paste slecht op de schrobber met als gevolg dat de schrobber over boord viel en dus weg is.
Even naar de supermarkt voor een nieuwe schrobber. Maar daar hebben ze alleen zachte schrobbers die ook nog eens niet aan de steel passen.
Het is Griekenland ten voeten uit: ze hebben niets, ze kunnen niets en wat ze wel hebben is ongeschikt voor wat je er mee wil… Ik kan de boot dus niet meer schoonmaken. Ik haat dit land, niet de mensen die zijn aardig genoeg, maar er kan helemaal niets, zelfs zo iets simpels als een schrobber, het is onmogelijk.

Op de boot kan ik de telefoon niet opladen. De USB-aansluitingen doen het niet. De 12 V stopcontacten doen het wel, maar de verloopstekker naar USB doet niets (ook in Griekenland gekocht..).

Nog altijd beweert Adam dat de monteur maandag met de anode voor de motor komt en mogelijk ook met een moer voor het gebroken exemplaar van het contactslot. Ik hoop dat het waar is, maar veel vertrouwen heb ik er niet in. Adam wil meevaren naar Preveza, maar ik weet niet of dat zo’n goed idee is. Ik verlies mijn privacy, maar krijg er wel hulp voor terug.
Maar of ik nu echt hulp nodig heb, ik weet het niet. Zelf denk ik dat het wel mee zal vallen met die hulpvraag. Of ik heb gewoon pech, of ze verkopen hier echt alleen rommel. Ik houd het maar op het laatste.

Voor het avondeten heb ik zalm, ui, courgette, spaghetti en tomaat gemaakt. Het smaakte heerlijk, maar het was opzettelijk te  veel. Wat overbleef was voor de jonge hondjes (8 weken) die hier in de haven onder een boot wonen. Adam geeft ze 2x per dag vers water en wat bij mij nu overbleef, was in een ommezien op. De moeder kwam te laat, maar het is een genoegen om te zien hoe dankbaar ze zijn en hoe snel het op is.

Word vervolgd