• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Blog Uli Knoop, zaterdag 3 october 2015 (afsluitend)

8 oktober 2015 Reageer

Beste mensen,
Zoals beloofd hier het laatste bericht van mijn zeilreis naar de noordelijkste punt van de Oostzee. Inmiddels zit ik al weer thuis en probeer weer aan het “normale leven” te wennen.
Op vrijdag 25 september, 19.20 uur, meerde ik eindelijk af in Lelystad na een reis van 150 dagen en na 3.402 NM te hebben afgelegd.
Het was een reis met onvergetelijke indrukken en belevenissen, maar ook met steeds nieuwe uitdagingen en enkele situaties met veel stress.

Een terugblik:
Het laatste bericht eindigde met het aankomen in Listed  aan de oostkust van Bornholm op vrijdag 4 september. Listed heeft een klein haventje, maar wel met een persoonlijke sfeer en goede voorzieningen. Ook Listed zelf is een klein plaatsje, maar de stad Svaneke is slechts 3 km daarvan verwijderd en, om daar de komen, kan je een mooie wandeling langs de kust maken.

Het nadeel van Listed is wel, dat je de haven bij veel wind uit noord tot oost niet meer kunt aanlopen en ook niet meer weg kunt zonder veel risico te nemen.
Maar dit geldt bijna voor alle havens rondom Bornholm omdat het water tot vlak voor de kust heel diep is met golven die ongebroken tegen de kust aanklotsen.
Ik moest dan ook vanwege een harde NO-wind mijn vertrek een dag uitstellen. Om de wachttijd te verkorten, nodigde de havenmeester mij uit voor een rondreis over Bornholm in zijn eigen auto. Zo werkt dat hier!

Laatste_trajectOp dinsdag 8 september vertrok ik dan van Listed met als doel Warnemünde, dus weer een lange trip. Bij een stevige NO-wind (5Bft) gingen de eerste 10 uren in de nacht heel vlot (55 NM). De volgende dag, met slechts 3-4 Bft, ging het wel wat minder snel, maar kon ik de volgende dag toch om 18.00 uur, nog voor donker, in Warnemünde Hohe Düne afmeren.

Na twee dagen uitrusten en genieten van de bijzondere sfeer van deze badplaats, een korte en snelle trip naar Kühlungsborn (13 NM) en vervolgens de volgende dag verder naar Travemünde (36 NM).

In Travemünde afgemeerd in de oude vissershaven. Hier kan je genieten van echt verse vis, soms als “Fischbrötchen”, maar zeker ook van de vis in de vele visrestaurants of direkt gekocht van de “Fischkutters”, die hier ‘s ochtends afmeren met vers gevangen vis.

Op dinsdag 15 september vertrokken om rechtstreeks Laboe aan te lopen. In de middag ging het steeds harder waaien en nam de wind toe tot 6 Bft met windstoten van 7 Bft. Alleen op de keerfok en voor de wind ging ik al 6 kn!
Na 16 uur en 78 NM verder, om 03.45 uur in de Marina van Laboe vastgemaakt. Het was een vermoeiende trip.

Vrijdag 18 september dan door het Kieler Kanaal met een overnachting in Borgsted (vlak voor Rendsburg). Bij de sluis bij Holtenau Kiel moest ik wel 2 uur wachten omdat de oude sluizen niet meer operationeel zijn en het waarschijnlijk ook nooit meer zullen worden!

Vanaf Brunsbüttel was het plan om in één keer naar Vlieland te zeilen. Ik had echter zo mijn twijfels of dit zou lukken, want de windvoorspelling was eerst NW en later voornamelijk SW.
De eerste aanloop op 20 september ging dan ook al mis. Vanwege een lange wachttijd, kon ik pas 3 uur na hoogwater de sluis van Brunsbütel verlaten, om vervolgens – vanwege de NW wind – gedeeltelijk kruisend de Elbe rivier af te varen. Ter hoogte van Neuwerk (vlak achter Cuxhaven) had ik de stroom al weer tegen (oplopend water) en was ik gedwongen naar Cuxhaven terug te keren.
De volgende dag (21 september) begon ik met een nieuwe aanloop, nu met de wind uit
Z tot ZW. Ook nu was dit weer een moeizame trip met ‘s nachts een harde wind tot een dikke 5Bft en golven geschat op 2m.

De volgende morgen acht uur heb ik het zeilen moeten opgeven. Ik zat toen rond 20 NM noordelijk van Ameland bij een matige en verder afnemende ZW wind.  Het was onder zeil niet mogelijk om bij daglicht Vlieland nog te bereiken, dus hoe zeer het me ook deed: de motor ging aan voor de laatste 33 NM.
En of dat nog niet genoeg was: in het midden van het grote vaarwater “Terschelling Approach” viel ook nog de motor uit!
De oorzaak was een verstopte brandstoffilter vanwege bacterie in de dieseltank. Gelukkig had ik een reserve filter bij mij en kon vrij snel verder. Alleen had ik nog rond 20 NM te gaan en was ik er niet zeker van of dit nieuwe filter ook niet verstopt zou raken. Ook dit gaf weer de nodige extra stress…

Tenslotte, op 22 september om 18.25 uur, na 34,5 uur varen en 168 NM te hebben afgelegd, bereikte ik eindelijk Vlieland. Gelukkig had ik toen geen stroom tegen want de aankomst was net vóór hoogwater.

Na deze voor mij zeer vermoeiende trip moest ik hier natuurlijk eerst weer even bijkomen, dus weer twee dagen uitrusten.
Op Vlieland ontmoette ik trouwens Bonnie en Freddie ter Horst, die hier met hun zeilschip “D’Attache” lagen. We hebben gezellig bij elkaar gezeten met bier, wijn, koffie, gebak en lekkere hapjes.

Vrijdag 25 september dan de finale trip. Door vroegtijdig ( 05.30 uur) uit Vlieland te vertrekken met een gunstige W-wind, kon ik nog dezelfde dag de thuishaven in Lelystad bereiken.

Hier nog enkele “keyfacts” van de reis:

Totaal afgelegde afstand (gelogde GPS data):     3.402 NM
Daarvan gezeild:                                                        3.200 NM
Aangelopen havens:                                                  51
Ankerplaatsen:                                                           11
Langste Trip (Visby-Christiansö)                           227 NM/56 uur
Dieselverbruik:                                                        ~120 l
Motoruren:                                                                  102
Afstand afgelegd met de fiets:                                  940 km
Periode  weggeweest:                                                 150 dagen

Boot_01Tenslotte nog een paar foto’s van de “Elisabeth” onder zeil. Deze foto’s had ik natuurlijk nooit zo zelf kunnen maken. Ze zijn op de trip van Visby naar Christiansö (vlak na het vertrek uit Visby)  door een vriendelijke Nederlander genomen, die ik daar in Visby had leren kennen.
De foto’s geven een goede indruk hoe “dynamisch” het soms te keer ging. Terwijl het hier slechts ging om 4Bft wind en ~1m golven…

Boot_02Boot_03

 

 

 

 

 

 

Tenslotte nog een laatste toelichting van Uli:
Ondanks dat ik al weer een aantal dagen thuis zit, heb ik toch nog dit afsluitend bericht  geschreven om het reisverslag netjes af te ronden. Anders blijft het verslag op de website “een beetje in de lucht hangen”.
Met hartelijk groeten, Uli

En hiermee komt er een einde aan de blog van Uli Knoop. Met respect en plezier heb ik zijn verhalen ontvangen, gelezen en redaktioneel er heel af en toe een ‘hollandse touch’ aan gegeven, om deze – voorzien van zijn foto’s – op de website te kunnen plaatsen. Moge deze reis van Uli een aansporing zijn voor meer ‘blogs’ van onze leden op onze website!
Hugo

Nieuws 2015, Uli Knoop

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring