• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

Blog Uli Knoop: donderdag 9 juli 2015

9 juli 2015 Reageer

Het doel is bijna bereikt. Na 1670 NM (GPS) vanaf Lelystad ben ik gisteren in de Noord-Finse stad Kemi (65.43,7 N; 24.33,3 E) aangekomen.
De meest noordelijkste punt van de Baltic Sea ligt dicht bij de Zweedse stad Töre (Törehamn = 65.54,1 N; 22.39,1 E). Vanaf Kemi is dit nog maar slechts 50 NM, “ein Katzensprung”  dus in vergelijking met de tot nu toe afgelegde weg.

Op kruiskoers bij veel wind van Mariehamn naar een ankerplaats. Bij vertrek kwam de wind uit zuid (kruisen dus). Toen ik richting oost draaide, draaide de wind mee (dus opnieuw kruisen), “Seglerschicksal” zou ik in het duits zeggen.
Op kruiskoers bij veel wind van Mariehamn naar een ankerplaats. Bij vertrek kwam de wind uit zuid (kruisen dus). Toen ik richting oost draaide, draaide de wind mee (dus opnieuw kruisen), “Seglerschicksal” zou ik in het duits zeggen.

Het is een unieke belevenis  om langs de Finse kust omhoog te trekken, natuur puur, heel rustig, kleine havens waar je heel vaak de enige watersporter bent, met ook een uitdagend vaarwater door al die rotsen en ondieptes. Er zijn echter zijn veel betonde routes waar je dan “save” zit.
Ook is mijn ervaring met de diepte gegevens van de elektronische kaarten (Navionics) heel goed. Ik heb heel vaak buiten de vaarwaters gezeild en de gemeten dieptes kwamen altijd overeen met de kaart.
Het is echter wel aan te raden om hoe sneller je bent, hoe meer reserve je moet aanhouden.

Mooie promenade in Turku.

Even weer een terugblik:
Vanaf Mariehamn (vanaf de Aulands eilanden ben ik eind mei vertrokken naar Turku). Het was een uitdagende tocht van drie dagen (twee keer voor anker) met veel wind en al kruisend door de Schären.
Vanaf Turku dan richting NW tot N. De grotere plaatsen (steden,) naast de vele kleine havens en ankerplaatsen, waren dan Naantali, Uusikaupunki, Rauma, Vasa, Raahe en Oulu.

Dit is om 23.00 uur (lokale tijd) en in ongeveer NNW richting van de hemel.
Dit is om 23.00 uur (lokale tijd) en in ongeveer NNW richting van de hemel.

Het weer valt nog steeds een beetje tegen. Ook de Finnen klagen hier over. Het is nog steeds vrij koud (12-15 graden) als de zon niet schijnt. Het gemiddelde hier: één dag zon, 3 dagen wolken, vaak ook met regen. Donker wordt het hier niet, je kunt 24 uur – zonder kunstmatig licht – de krant lezen. De zon verdwijnt tegen 23.30 uur  ongeveer in NNW richting, verschijnt om 02.00 uur alweer in het NNO en staat b.v. om 09.00  onder een hoek van 40 graden aan de hemel.

Morgen of overmorgen ga ik mijn reis voortzetten, nu weer richting west, maar natuurlijk niet zonder de meest noordelijkste punt van de Oostzee bezocht te hebben. Daarna daal ik weer af richting het zuiden langs de Zweedse kust.

Groetjes aan allen en tot horens
Uli

(met mijn complimenten aan deze zeeman! Wat een tocht en belevenis! Hugo.)

Weer op kruiskoers in heel nauw vaarwater, hier naar Uusikaupunki. Ik heb geteld: 50 keer overstag op een afstand van 7NM bij een wisselvallige wind en windstoten tot 22kn. Met de keerfok is dit op zich geen probleem, alleen je moet donders goed opletten. Soms ga je met 5-6kn op de rotsen af en moet  je op ~ 50m afstand daarvoor keren.
Weer op kruiskoers in heel nauw vaarwater, hier naar Uusikaupunki. Ik heb geteld: 50 keer overstag op een afstand van 7NM bij een wisselvallige wind en windstoten tot 22kn.
Met de keerfok is dit op zich geen probleem, alleen je moet donders goed opletten. Soms ga je met 5-6kn op de rotsen af en moet je op ~ 50m afstand daarvoor keren.
Nu snel overstag, anders gaat het echt fout!
Nu snel overstag, anders gaat het echt fout!
Naantali met gezicht op de jachthaven.
Naantali met gezicht op de jachthaven.
Haven in Uusikaupunki, beschut, rustig en dichtbij de stad, De buurman was trouwens een Nederlander
Haven in Uusikaupunki, beschut, rustig en dichtbij de stad,
De buurman was trouwens een Nederlander
Een straat in het oude stadgedeeldte van Rauma, hier staan ~ 600! houten huizen, een levende stad met winkels en woningen. Hoort bij het "world heritage" van de UNESCO.
Een straat in het oude stadgedeeldte van Rauma, hier staan ~ 600! houten huizen, een levende stad met winkels en woningen.
Hoort bij het “world heritage” van de UNESCO.
"Rauma Girl",  mijn nieuwe vriendin…
“Rauma Girl”, mijn nieuwe vriendin…
Een typische kleine vissershaven,  je bent hier de einige,  totale rust, maar ook verder geen service, geen stroom, geen water en geen toilet. Maar dit soort havens staan wel in de Finse havengids. Wat een contrast met havens rond het IJsselmeer of op de Deense Zuidzee!
Een typische kleine vissershaven, je bent hier de einige, totale rust, maar ook verder geen service, geen stroom, geen water en geen toilet. Maar dit soort havens staan wel in de Finse havengids.
Wat een contrast met havens rond het IJsselmeer of op de Deense Zuidzee!
De Skärgarden in Kvarken, opgenomen van een informatie bord in Vasa. Kvarken is  de  noordelijke streek van de vikingen.
De Skärgarden in Kvarken, opgenomen van een informatie bord in Vasa. Kvarken is de noordelijke streek van de vikingen.
Zo zijn deze lange smalle structuren bij het terugtrekken van het ijs ontstaan, zo ongeveer 10.000 jaren geleden. Het land trouwens, destijds door een 3 km dikke laag ijs naar beneden gedrukt,  stijgt nu nog steeds met 8 mm per jaar. Dus steeds meer en grotere eilandjes, maar ook ondieptes!
Zo zijn deze lange smalle structuren bij het terugtrekken van het ijs ontstaan, zo ongeveer 10.000 jaren geleden. Het land trouwens, destijds door een 3 km dikke laag ijs naar beneden gedrukt, stijgt nu nog steeds met 8 mm per jaar. Dus steeds meer en grotere eilandjes, maar ook ondieptes!
Ongewone drukte: wel "zes gasten" in de haven van het kleine en mooie eiland Tankar!
Ongewone drukte: wel “zes gasten” in de haven van het kleine en mooie eiland Tankar!
Typische woon- of vakantiehuizen op al die talloze eilandjes, hier het eiland Othakari
Typische woon- of vakantiehuizen op al die talloze eilandjes, hier het eiland Othakari

Uli Knoop

adminHugo

adminHugo

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring