Ruim een week geleden ontving ik een tweede verslag van Uli uit Noorwegen. Ik was zelf aan het varen, dus even niet in de gelegenheid zijn verslag te verwerken en op de site te plaatsen.
Maar hierbij dus het vervolg van zijn reis. Het is weer een interessant verhaal geworden, verlucht met zijn foto’s, maar voor het mooie weer moest je daar blijkbaar niet zijn…
Aan het eind verrast hij ons nog met een puzzeltje om zijn gasvoorraad te kunnen meten.
Helemaal duidelijk wordt het mij niet…als je gewoon je fles kan laten wegen in een supermarkt >:)
Hugo
==============================================================

Beste Mensen,

Het wordt weer hoog tijd voor een berichtje uit het land met veel regen.

Het laatste verslag eindigde met het bezoek aan de plaats Eidfjord helemaal aan het eind van de Hardanger Fjord. Op zaterdag 6 augustus ben ik van Eidfjord vertrokken om weer terug te varen langs de fjord in westelijke richting. Het weer werd er maar niet beter op. Bijna elke dag regen, soms viel het water de hele dag met bakken uit de hemel.

Gelukkig kon ik dankzij het ‘deck salon’ principe beschut binnen zitten en zelfs bij zware regen door blijven zeilen, maar echt leuk is het dan niet meer. Bovendien is het zeilen in de fjorden niet altijd gemakkelijk. Tussen de hoge bergen heb je heel vaak weinig wind of bij dagen met veel wind, plotseling optredende en heftige windstoten. Ook ondervond ik vaak tegenwind wat dan weer veel opkruisen betekende.

Al zeilend door de fjorden

Al zeilend door de fjorden

De plotter foto geeft een kleine indruk hoe het dan ging.  Beide tracks bij vrij krachtige wind (~ 5Bft).

 

 

 

 

 

Naast de slechte weersomstandigheden kreeg ik ook nog een technisch probleem. Opnieuw betrof het het roer, maar deze keer de binnenbesturing. Op de roerkoning zit een extra hefboom voor deze besturing, die onderweg bij zwaar weer afbrak (zie foto).

Afgebroken hefboom

Afgebroken hefboom

Gelukkig ging het niet om de hoofdbesturing met het stuurwiel buiten  Deze is compleet onafhankelijk van de binnenbesturing.

En ‘last but not least’ kreeg ik op 8 augustus ook nog te horen, dat een goede vriend van mij plotseling was overleden. De stemming werd nu toch wel wat bedrukt aan boord.
Maar ik moest toch vooruit blijven kijken – en blijven doorvaren – en zo arriveerde ik tenslotte op vrijdag 12 augustus in Bergen, natuurlijk weer in de regen!

Bergen is naast Oslo, de “toeristische magneet” van Noorwegen. Alle cruiseschepen die langs de kust varen, meren hier ook af en stromen de passagiers overdag de stad in  ondanks het slechte weer.
Gelukkig klaarde het in de loop van zondag en maandag iets op en ik kon van deze schitterende stad beter genieten. Impressies van Bergen: zie de foto’s.

Bryggen

Reeks Hanze-handelshuizen als je de fjord van Bergen binnengaat

Oud-Bergen

Oud-Bergen

 

 

 

 

 

 

 

Vergezicht op Bergen vanuit de berg Floyen

Vergezicht op Bergen vanuit de berg Fløyen

Communicatie methode in een cafeetje: wat deden wij gisteren-wat doen wij morgen-vraagteken

Communicatie methode in een cafeetje: wat deden wij gisteren-wat doen wij morgen-vraagteken…

 

 

 

 

 

 

 

Op weg naar Bergen had ik besloten, mijn reis te onderbreken om de begrafenis van mijn vriend bij te wonen. Ik liet mijn schip achter in de kleine, maar heel goed beschutte haven van Strusshamn (60 gr 24min Noord, 5gr 11,3min Oost), een kleine 5NM westelijk van Bergen. Deze haven is echt voor iedereen aan te bevelen die in de buurt van Bergen het schip achter moet laten. Zowel vanuit Strusshamn naar Bergen en verder van Bergen naar het vliegveld zijn er goede busverbindingen. KLM vliegt meerdere keren per dag naar Amsterdam.

Op dinsdag 16 augustus om 14.00 uur vertrok ik en om 18.30 uur was ik al thuis in Gronau.
Eenmaal in huis greep ik de kans om een definitieve reparatieset voor de  binnenbesturing te bouwen. Dit kon dankzij een draaibank “im Keller” en wat verzameld materiaal nog uit de Thales tijd…

8_reparatie-set-binnenstuur

Reparatieset binnenstuur

9_geinstalliert-binnen-een-uur

Geïnstalleerd binnen een uur…

 

 

 

 

 

 

 

 

Op 23. augustus vloog ik weer terug naar Bergen. Daar bleek, in de week dat ik er weg was, dat het hier mooi weer was geweest. De volgende dag dat ik terug was, begon het weer opnieuw te verslechteren!
Ondanks dat het weer niet beter werd, besloot ik toch in noordelijke richting verder te gaan om de bekende en fraaie stad Ålesund te bereiken. Hier wat impressies op de weg daar naar toe.

10_aanloop-eiland-fedje-800x600

Aanloop eiland Fedje

11_die-voor-mij-tot-nu-toe-mooieste-plaats-hardbakke-800x600

Voor mij de mooiste plaats: Hardbakke

Voor de wind met 7 Bf alleen met de keerfok: 8,5 kn sog . Boot begon te surfen!

Voor de wind met 7 Bf alleen met de keerfok: 8,5 kn over de grond . Boot begon te surfen!

 

 

 

 

 

 

 

Op 3 september kwam ik eindelijk dan in Ålesund aan, natuurlijk weer in de regen!
Ålesund staat bekend om de gebouwen in “art nouveau” stijl (Jugendstil). De stad brandde in 1904 helemaal af, maar werd binnen 3 jaar met hulp van keizer Wilhelm II weer helemaal opgebouwd. Inderdaad zijn hier vele  schitterend mooie gebouwen te bewonderen in deze  “Jugendstil-“achitectuur”. Indrukken hiervan in de volgende foto’s.

Gezicht opde binnenhaven -rechts is nog net de Elizabeth te zien

Gezicht op de binnenhaven -rechts is nog net de Elizabeth te zien

De individuele stijl van de huizen wordt vaak door een sieraad-bepaald

De individuele stijl van de huizen wordt vaak door een versiering bepaald

Een voorbeeld van de huizen in de winkelstraat van kongsgaten

Een voorbeeld van de huizen in de winkelstraat van Kongsgaten

 

 

 

 

 

 

 

Gezicht op Alesund vanuit de stadberg Aksla

Gezicht op Ålesund vanuit de stadsberg Aksla

Een deur in 'Art Nouveau '

Een deur in ‘Art Nouveau’

 

 

 

 

 

 

Het wegen van mijn gasfles met elementere middelen: een sixpack water als referentiegewicht 3kg

Het wegen van mijn gasfles met elementaire middelen: een sixpack water als referentiegewicht  voor 3kg

Ten slotte nog de oplossing van een logistiek probleem. Op een gegeven moment had ik twijfels of ik nog voldoende gasvoorraad had. Een oplossing om de inhoud van de fles te bepalen is te zien op de laatste foto. Het referentie gewicht voor mij was een sixpack met waterflessen van 0,5l (dus 3kg totaal).
Voor de zekerheid liet ik de sixpack ter plekke in een supermarkt laten wegen. Het gewicht bleek 3,062kg te zijn. De fles woog 8 kg. Na aftrek van het lege gewicht van een fles van 6,2kg (staat op de fles) blijft er dus nog 1,8kg gas over. Dit zou wel voldoende voor de rest van de reis moeten zijn, dacht ik zo.

Hoe nu verder?
De koers wordt vanaf nu weer richting zuid gezet, want de weg terug is lang (>600NM rechtstreeks,  in de praktijk waarschijnlijk zo’n 800NM). Ik ga ook proberen om bij gunstige wind grotere afstanden in een ruk af te leggen d.w.z. de nachten door te zeilen, iets verwijderd van de kust in vrij water.

Groetjes aan allen en tot het afsluitend bericht.

Uli Knoop

============================================================

Zeiltraject tot nu toe

Zeiltraject tot nu toe

Ik heb nog even dit kaartje toegevoegd om aan te geven tot welke breedtegraad hij in Noorwegen is gekomen.
Indrukwekkend!

Hugo