Zoals jullie al wisten begon mijn tocht op 6 april, eerst met mijn maat Ton. Dus eerst Kampen-Enkhuizen, Enkhuizen-Hoorn, Hoorn-Volendam, Volendam- Muiden en Muiden-Amsterdam, alwaar Ton van boord ging.
Alleen verder naar IJmuiden en daarna de overtocht naar Lowestoft.
Weersverwachting NE/N 4-5. Het werd even 6, maar de boot zeilt geweldig,
Hoe wel erg beweeglijk. Daardoor enkele valpartijen, maar gelukkig aangelijnd.
Binnen 24 uur en helemaal gezeild (op de windvaan). Tot nu toe zo goed als alles gezeild.
Volgende traject Lowestoft-Southwold. Daar was ik sneller dan ik had gedacht, dus een slag van 2 uur en op de kentering van HW naar binnen. Perfekt.
Bij vertrek raadt de havenmeester me aan om min. 2 uur na LW te vertrekken
dus scharrel ik voorzichtig een half uur na LW tussen de banken door naar buiten. Geen probleem.
Aangekomen tegenover Harwich, Shotley net voor donker. De volgende dag blijkt het pontje naar Harwich pas vanaf 1 mei te varen. Dan maar de vouwfiets en een mooie tocht gemaakt.
Vervolgens op naar Brightlingsea. Het navigeren tussen de banken gaat prima met een combinatie van de elektronische kaart van Imray, mijn handheld GPS, met alle waypoints erin en de papieren kaart. De Imray laat tevens de stroomrichting zien zodat je daar goed gebruik van kan maken met interpreteren van je waypoints en hoef ik niet steeds naar beneden om op mijn laptop te kijken. Groot nadeel van het navigeren op een laptop in zeer smal vaarwater.
Na een oproep aan de havenmeester komt hij aanvaren en vaart voor om een plaatsje aan de drijvende pontoon aan te wijzen en te helpen met aanleggen.
De volgende dag met de watertaxi (1 pond per overvaart single) oproep Ch 37, die op mijn marifoon ontbreekt. Dan maar via de havenmeester.
Mis 37, want die wordt vaker gebruikt.
Mijn bijboot opgepompt. Het is wel even onder een behoorlijke hoek roeien vanwege de sterke stroom.
Vervolgens naar Queenborough (achter Sheerness). De helft op de motor vanwege wind en stroom tegen. Tegen donker maak ik een inschattingsfout met het oppikken van een mooring en verlies mijn pikhaak. Stom, maar aldoende leert men!
6 uur op weg naar Londen. Een probleemloze tocht op de motor met mooi weer.
Voor St. Katharina Docks (alweer Ch.37, dus zwaaien) word ik ge-enterd door een politieboot (stevige scepters) en wordt een vrouwelijke politieagent met veel moeite overgezet. Een helpende hand mijnerzijds wordt genegeerd.
Na het invullen van een formulier wil ze mijn paspoort zien en die moet ik uit de kajuit halen. Best, stuur dan maar even. No sir. Dan geen paspoort. Yes sir.
Als woonplaats werd letterlijk uit het paspoort overgenomen :”Burgemeester van Hengelo”.
Wordt tzt. vervolgd. Groeten aan allen!
Bob Nieboer
Follow Us!