Na wat omzwervingen op het IJsselmeer via Kampen, Enkhuizen, Hoorn, Volendam, Muiden en de Sixhaven in Amsterdam ben ik donderdag een week geleden in 24 uur overgestoken van IJmuiden naar Lowesstoft in Engeland. Het was geen echt prettige tocht: windkracht N 6Bf en he….eeel koud! Maar daarop kan je je kleden. De boot heeft zich prima gehouden en is een uitstekende zeiler. Behalve in het Noordzee-kanaal heb ik alles zeilend kunnen afleggen!

Ik werd wel vaak en behoorlijk door elkaar geschud, want zo groot is de Halcyon nu ook weer niet. Ze pakt elke golf mee en die laatsten bouwden zich wel op bij deze wind! Op dek moest ik me voortdurend aanlijnen, want met dat stampen en slingeren is een val zo gebeurd. Het is fantastisch zoals de nieuwe windvaan werkt. Wat een prima constructie! Al vanaf het verlaten van de pieren van IJmuiden tot aan Lowestoft heb ik niet aan het roer gestaan! Zo kon ik me grotendeels achter de sprayhood verschuilen voor het overkomend water. Zoals Anje Valk in haar lezing al had aangeven was het invaren van Lowestoft vrij heftig, maar uiteindelijk lag ik vrijdag dan toch in de haven.

Inmiddels ben ik opgeschoven naar Southwold (ook nu weer op de windvaan!), zo’n 30 Mijl zuidwaarts en lig wat te rijen langs palen. Ben van plan hier nog een dag te blijven en dan richting Harwich te gaan. Ik heb het uitstekend naar mijn zin, vermaak me hier prima en de “Halcyon” gedraagt zich goed.
Ik doe iedereen hierbij de groeten, een succesvolle hijsdag gewenst en een goed vaarseizoen!
Wordt vervolgd!
Bob