• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

WSV Thales

  • Home
    • Welkom
  • Agenda
  • Nieuws
    • Nieuws 2022
    • Nieuws 2021
    • nieuws 2020
    • Nieuws 2019
    • Nieuws 2018
    • Nieuws 2017
    • Nieuws 2016
    • Nieuws 2015
    • Nieuws 2014
    • Nieuws 2013
    • Nieuws 2012
    • Nieuws 2011
      • In Memoriam Harry Menninga
    • Nieuws 2010
    • Nieuws 2009
    • Nieuws 2007
    • Nieuws 2008
    • Nieuws 2006
  • Vereniging
    • Locatie
    • Bestuur
    • Commissies
    • Contributie
    • Sleutelbeleid
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022
  • Contact
  • Foto’s
    • Foto’s 2015
    • Foto’s 2014
    • Takeldag 22 oktober 2011
    • Terreindag 26 maart 2011
    • PV WSV zeilen
    • Zeiltocht PV en WSV
    • Tewaterlating 2010
    • BBQ april 2010
    • Lustrum 30 jaar
    • Takeldag oktober 2009
    • Takeldag 2009
    • PV Verenigingsmarkt 2009
    • Takeldag 2008
  • Reisverslagen
    • Reisverslagen 2012
      • Niels en Marjet
    • Reisverslagen 2011
      • Hugo de Groot
      • Frits
    • Reisverslagen 2010
      • Bob
      • Hugo
      • Bert
  • Links en Techniek
  • Voor leden..
    • “Jouw Corveemaand”
    • ALV
    • Huishoudelijk Reglement – April 2022

16 mei 2010 Naar Chatham en verder…

4 februari 2011 Reageer

Aan de mooring in Queenborough dus voor een paar dagen want het blijft maar waaien uit het E/NE, vaak een dikke 5.

De rivier loopt van Sheerness tot aan Queenborough zo goed als W-E.
Met opkomend water lig ik prinsheerlijk met de kop in de wind en de stroom,maar met afgaand water wordt het ten eerste slingerig en gaat de boot door de harde wind niet met de kop in de stroom liggen. Hij zeilt dan eigenlijk door zijn windvang tegen de mooring aan. Het kan geen kwaad (hoop ik)maar het dreunt best, vooral ‘s-nachts. Het lukt niet om dat te veranderen.

De heel lange drijvende steiger, waar je met de bijboot kunt aanleggen (erop vastsjorren) heeft op de wal een draaihek. Als je terug wilt moet je een munt (token) voor 50p kopen in de pub.

Paar keer met de trein naar Sheerness geweest, waar iets meer te doen is.
Ontmoet in de pub een Engelsman,die in 6 maanden een stalen zeilschip heeft gebouwd wat volgens hem moet lijken op de “Golden Hind”van Francess Drake.

Hij is toen overgestoken naar Holland, binnendoor naar de Middellandse Zee en door de Golf van Biskaje terug. Verder nog Canada, enz. In het kajuitdak een periscoop gebouwd, zodat hij alles kan overzien. Het wordt steeds mooier naarmate het bier vloeit; echter de volgende dag ligt hij voor even aan de steiger met telefoonpalen als masten en er is echt niets gelogen!! Geen fototoestel bij de hand. Shit.

Ondanks dezelfde weersvoorspelling vertrek ik na een paar dagen dubbelgereefd en kruis gewoon de rivier uit. Dat gaat heel wat rustiger als op de motor. Door de elektronische kaart van Imray durf ik ver buiten de boeien te gaan en ondanks de tegenwind kom ik aardig in de buurt van de ingang van het Swin. Op een gegeven moment roept een visser me op op Ch16 omdat hij denkt dat ik de Maplin Sands ga opvaren. Nog 1 slag en dan moet de motor bij. Het grootzeil als steun op. Nu kruis ik vlak langs de visser en bedank hem met een zwaai.

Het kruisen gaat heel makkelijk. Met de lijnen trekik de windvaankop hetzelfde aantal graden de andere kant op. De boot gaat overstag en ik hoef alleen maar de genua door te halen en hij vervolgt z’n weg. Beetje bijstellen met de lijnen. Echt fantastisch.

De volgende uren zijn niet leuk, het water dreunt af en toe hoog over.
De bevestiging van de elektrische stuurautomaat begeeft het op een gegeven moment.(weer)

Ongeveer 3 kwartier na de kentering ben ik bij de SWhittaker en nu kan het grootzeil neer en op de genua met de stroom mee de laatste 15mijl naar Burnham- on Crouch, een mooie badplaats en een uitgebaggerde marina waar je zonder sluisje naar binnen kan. Veel zeehonden op de banken en voor de eerste keer een bruinvis achter de boot, die zich goed laat bekijken.
De aanloop komt redelijk precies en de boeien zijn niet op zichtafstand.
Het reddingsstation in de marina heeft een bord aan de buitenkant hangen met alle reddingen en ook de laatste. En dat was op de dag dat ik er langs voer.
Een nieuwe bevestiging is de andere dag voor 40 pond gemaakt en het is weer als nieuw.

Het blijft helaas ijzig koud en met een N/NE wind. Volgens de locals hebben ze nog nooit meegemaakt dat de wind al een maand lang N/NE is en geven de schuld aan de vulkaan in Ijsland.

Wordt vervolgd.

Groeten Bob Nieboer.

Bob

bob nieboer

bob

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Laatste nieuws

  • Sluiting Haringvlietbrug
  • Presentatie Algemene Ledenvergadering 2022
  • Huishoudelijk Reglement (en Reglement van orde)
  • “Jouw Corvee maand” (seizoen ’22-’23)
  • In Memoriam, Hans Souverijn
  • Impressie van een terreindag
  • 40 jarig jubileum

Follow Us!

Follow Us on FacebookFollow Us on E-mail

Laatste reacties

  • Barendregt op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Bert op Blog 09 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee – een nawoord
  • Barendregt op Blog 05 – Reisverslag Bert Barendrecht: naar de Middellandse Zee, 26 juli – 8 aug

Links voor het weer

  • Meteomanager
  • Windfinder
  • Windguru
  • Zilt meteo

Links voor techniek

  • Bakker IJlst (schroeven, assen, moteren etc.)
  • LED verlichting (searolf)
  • Quicktide
  • Tercoo schijf – maak staal snel kaal
  • Verfgroothandel (meestal de goedkoopste)

Links voor watersport

  • ANWB watersport
  • Zilt magazine

Personeelsvereniging Thales

  • PV Thales (Hengelo)

Onze zusterverenigingen

  • AWV (Almelo)
  • EWV (Enschede)
  • TWV (Hengelo)

Op onze nieuwsbrief abonneren

Op de hoogte blijven?

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws en reisverslagen

We sturen je geen spam! Je krijgt alleen een mailtje als er een nieuwsbericht geplaatst is.

Controleer je inbox of spammap om je aanmelding te bevestigen.

Copyright © 2023 · Privacyverklaring