“De Heeren hebben mij niet te verzoeken, maar te gebieden, en al wierd mij bevoolen ’s Lands vlagh op een enkel schip te voeren, ik zou daarmee t’zee gaan en daar de Heeren Staten hunne vlag betrouwen, zal ik mijn leven waagen”.
Michiel Adriaanszoon De Ruyter 1675

In het jaar van het uitbrengen van de spektakel-film Michiel de Ruyter, wat is er dan passender voor onze vereniging om een lezing van Jaap Kiers bij te wonen over onze bekende zeeheld uit de 17e eeuw.
In deze voor ons alweer derde lezing van hem nam Jaap ons mee in zijn zeilreis op zoek naar sporen, achtergronden en wetenswaardigheden met verrassende ontdekkingen over het leven van Michiel de Ruyter.

JKiers_0001Na de inleidende woorden van onze voorzitter Clemens ter Beek, begint Jaap geheel in stijl ons uit te dagen met het neuriën van ‘in een blauw geruite kiel’ om gezamenlijk vast te stellen dat we dit lied allemaal wel kennen uit onze schooljeugd (behalve dan voor ons jongere lid….:>).

Zijn interesse in Michiel de Ruyter werd gewekt in het Château de Dieppe museum in het JKiers_0002franse Dieppe (net boven Le Havre). Een hollandse vlag op een klein maritiem schilderij trekt zijn aandacht: het is het vlaggeschip “De Eendracht” van De Ruyter in de Slag bij Messina, de zeeslag bij het eiland Sicilië, waarbij hij zijn leven verloor. Het is daar dat Jaap besluit om op zijn eigen wijze een studie aan de Vice-Admiraal  en zeeheld van weleer te wagen.

Met zijn zeiljacht Hollandia vaart hij naar plaatsen waar De Ruyter heeft gewerkt, met zijn gezin heeft gewoond en waar hij zijn zeeslagen heeft geleverd. Zo bezocht hij Scheveningen, Vlissingen, Kijkduin, Texel, Amsterdam en Chatham. Heeft boeiende JKiers_0001_1ontmoetingen met nazaten (o.a. de sleutelhouder van het praalgraf), komt in huizen waar Michiel 400 jaar geleden zijn voetsporen achter liet, komt achter een onbekend en nooit gepubliceerd familieverhaal  en als klap op de vuurpijl: mag met enkele genodigden het praalgraf van De Ruyter in de Nieuwe Kerk te Amsterdam betreden en vlak naast de tombe staan. Hoe bijzonder is dat!

Met deze lezing van Jaap hadden we weer een voltreffer, met dank aan Dick Ringenier in JKiers_0003 JKiers_0004 de voorbereiding ervan. Dat Jaap weinig waarderende woorden had voor de film over Michiel de Ruyter vergeven we hem maar….. Historisch inderdaad niet kloppend, maar als spektakel is de film m.i.z. toch het aanzien waard, al komen sommigen van ons blijkbaar niet los van het spel van de hoofdrolspeler als dat van dezelfde acteur in een bekende Jumbo TV-reklame……

Na afloop werd er nog heel wat nagepraat tijdens de signeersessie van zijn boek “Met Michiel de Ruyter naar Zee – een zeilende zoektocht”. Plezierig en informatief geschreven, uitermate geschikt om Jaap’s verhaal nog eens rustig na te lezen.

Hugo de Groot