Niels en Marjet

De Merenpoort heeft nieuwe eigenaar

Na 31 jaar heeft de Merenpoort van Hans Souverijn een nieuwe eigenaar. Voor bijna alle leden van de WSV Thales is dit een zeer bekende boot met vele verhalen, die al jaren achteraan op het terrein staat stil te staan. Er is een tijd geweest dat hij nog mooi onder een zeil lag, maar ook dit is een aantal jaren geleden door een storm helaas verdwenen.

buitenkant merenpoortHierdoor heeft iedereen de boot van jaar tot jaar verder achteruit zien gaan. Echter, voor het feit dat de boot al zo’n 20 jaar weinig onderhoud heeft gehad is zij nog in een behoorlijke conditie, maar moet er wel veel gebeuren om hem weer vaar klaar te krijgen.

Wij (Niels,Marjet en onze kinders) waren op zoek naar een grotere boot. Wij varen nu met een Friendship 23 welke in Friesland ligt.

Sinds ik lid ben van de wsvThales heb ik wel eens bij de Merenpoort gekeken en vond ik het jammer dat deze boot er zo ongebruikt bij lag.

Enkele weken geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Hans benaderd voor wat meer informatie over zijn boot. Ik kreeg toen van hem te horen dat hij de boot te koop had staan.

De dag daarna ben ik samen met Marjet wezen kijken bij de boot. We hadden geen verwachtingen bij de boot maar eigenlijk waren we er meteen helemaal weg van. Maar… we beseften wel dat dit een hele klus gaat worden. Gelukkig is dit voor ons niet de eerste keer dat wij iets gaan restaureren. Zo’n 20 jaar geleden hebben wij onze BM’er volledig onder handen gehad en zo’n 5 jaar geleden hebben we onze Saab 96 compleet gerestaureerd. Met hout en staal weten wij wel raad.

Na een paar slapeloze nachten rekenen en plannen en nog een keer bekijken zijn we met Hans tot overeenstemming gekomen en hebben wij de boot overgenomen.

Sinds een week zijn wij de nieuwe eigenaren. De komende tijd zullen wij dus veel aanwezig zijn op het WSV terrein. Er zal veel moeten gebeuren. Van buiten moet hij compleet opnieuw in de verf. Maar van binnen moet er ook nog heel veel gebeuren. Er zit veel materiaal bij, maar er is nog niet veel in en opgebouwd. Zo is de achterkajuit nog compleet leeg. Hier moet nog een hut van worden gemaakt voor onze kinderen.

Doel 1 is de buitenkant opnieuw in de verf, zodat de boot weer het water in kan. Daarna komt de binnenkant. Deze moet bijna volledig worden opgebouwd. Dit zal volgend jaar nog niet af zijn. We streven er wel naar dat hij volgend jaar weer kan varen.

Van onze werkzaamheden gaan wij een digitaal logboek bijhouden. Zodra deze online is, zal ik de link ook hier plaatsen.

Nu wij de nieuwe eigenaren zijn, ben ik op zoek naar foto’s en informatie over deze boot. Mocht je informatie hebben, dan horen wij het graag.

Groet,

Niels en Marjet

Meter voor meter

Een boot kaal halen is een heel werk.

Het gaat meter… voor meter… voor meter…